x تبلیغات
ایزی نور

چهار تفاوت سيم افشان و سيم مفتولي

 تفاوت سيم افشان و سيم مفتول در چيست؟ در اين مطلب قصد داريم به بيان چهار تفاوت اصلي اين دو سيم بپردازيم. در ابتدا لازم است يک تعريف کلي از هر دو سيم داشته باشيم، در ادامه نيز به بيان تفاوت هاي اين دو سيم مي پردازيم. ما را همراهي کنيد

چهار تفاوت سيم افشان و سيم مفتولي

 

 تفاوت سيم افشان و سيم مفتولي بر اساس تعريف

سيم افشان

سيم افشان سيمي است که هادي آن به صورت افشان است، به اين صورت که از چندين رشته هادي نازک تشکيل شده است که به دور هم پيچيده شده اند، دور هادي اين سيم را عايقي از جنس پي وي سي دربرگرفته است.

سيم مفتول

سيم مفتولي به سيمي گفته مي شود که هادي آن از يک رشته ي مفتول مسي تشکيل شده است. دور اين هادي را عايقي از جنس پي وي سي پوشانيده است.

تفاوت سيم افشان و مفتولي 1

تفاوت هاي سيم افشان و سيم مفتولي

  1. ساختار متفاوت

ساختاري متفاوت؛ از تعاريف کلي اين سيم به اولين و بارزترين تفاوت سيم افشان و سيم مفتولي که تفاوت ساختاري آن هاست پي برديد. اين تمايز که در واقع به شکل هادي آن ها برمي گردد، مهم ترين تفاوت اين دو سيم است، که حتي نامگذاري اين سيم ها برگرفته از شکل هادي آن ها مي باشد.

  1. تفاوت از نظر انعطاف پذيري

تفاوت از نظر انعطاف پذيري دومين تفاوت بارز اين دو سيم است. سيم افشان به دليل شکل هادي خود که افشان است، از انعطاف بسيار بالايي برخوردار است و بسيار راحت خميده و پيچيده مي شود. در صورتي که سيم مفتول به علت تک رشته اي بودن هادي آن، سيمي خشک محسوب شده و انعطاف پذيري کمي دارد.

  1. تفاوت از نظر مقاومت

تفاوت از نظر اهمي فرق ديگر اين دو سيم است، اگر هردو سيم را در معرض دماي يکسان قرار دهيم، سيمي که مقاومت بيشتري از خود نشان مي دهد، سيم افشان است.

  1. مقاومت در برابر خوردگي

از نظر ميزان مقاومت در برابر خوردگي، سيم مفتول به دليل مفتولي بودن نوع هادي خود، استحکام و مقاومت بيشتري در برابر خوردگي دارد.

تفاوت سيم افشان و سيم مفتولي 2

با توجه به تفاوت هاي سيم افشان و سيم مفتولي کدام يک بهتر است؟

در پاسخ اين پرسش بايد گفت که بهتر بودن يک سيم براي ما بستگي به نوع کاربرد و استفاده اي که از يک سيم مي خواهيم داشته باشيم دارد. هر کدام از اين دو سيم مي توانند براي مصرف يا مصارفي بهترين گزينه باشند. براي اطلاع بيشتر از خريد مناسب ترين نوع سيم براي استفاده ي خود مي توانيد از يک متخصص در زمينه ي برق مشورت بگيريد.

نحوه خريد

براي خريد سيم افشان  از انواع برندهاي مختلف نظير سيم افشان افشارنژاد خراسان و سيم مفتول از برندهاي مختلف و معتبر مي توانيد با مراجعه به سايت فروشگاه اينترنتي سيم و کابل ايزي نور به آساني خريد خود را از توليدکنندگان معتبر سيم و کابل انجام دهيد.

چه نورهايي براي چشم مناسب تر است؟

 چشمان شما ابزار شگفت انگيزي براي مشاهده محيط اطراف هستند. آنها از اعصاب و بخش‌هاي بيشماري تشکيل شده‌اند که همه با هم کار مي‌کنند تا بينايي را ممکن کنند. به همين جهت هم بايد بسيار مراقب سلامتي چشم‌هايتان باشيد. در اين مقاله قصد داريم روشنايي‌هايي که براي سلامتي چشم مناسب هستند را معرفي کنيم.

 

 

پيش از هر چيز خوب است مروري بر نحوه عملکرد چشم‌ها داشته باشيم. تمام قسمت‌هاي مختلف چشم با هم کار مي‌‎کنند تا به ديدن کمک کنند. ابتدا نور از قرنيه (لايه شفاف جلويي چشم) عبور مي‌کند. قرنيه به شکل گنبدي است و نور را خم مي‌کند تا به تمرکز چشم کمک کند. مقداري از اين نور از طريق روزنه‌اي به نام مردمک وارد چشم مي‌شود. عنبيه (قسمت رنگي چشم) ميزان نوري که مردمک به آن وارد مي کند را کنترل مي کند. سپس، نور از عدسي (بخش داخلي شفاف چشم) عبور مي کند. عدسي با قرنيه کار مي کند تا نور را به درستي روي شبکيه متمرکز کند.

 

هنگامي که نور به شبکيه (لايه‌اي از بافت حساس به نور در پشت چشم) برخورد مي‌کند، سلول‌هاي خاصي به نام گيرنده‌هاي نوري نور را به سيگنال‌هاي الکتريکي تبديل مي‌کنند. اين سيگنال‌هاي الکتريکي از شبکيه از طريق عصب بينايي به مغز مي رسد. سپس مغز سيگنال‌ها را به تصاويري که مي‌بينيد تبديل مي‌کند. همچنين چشم‌ها براي عملکرد صحيح به اشک نياز دارند.

 

 

بهترين و بدترين منابع نور براي چشمان شما

 

احتمالاً اغلب شما در دوران کودکي چند توصيه از والدين خود شنيده‌ايد که از خواندن در نور کم يا بيدار ماندن با چراغ قوه خودداري کنيد. بسياري احتمالاً چيزي در مورد فشاري که خيره شدن به صفحه نمايش مي‌تواند به چشمان شما وارد کند شنيده‌ايد. اما در مورد تاثير چراغ‌ها و روشنايي‌هاي مصنوعي چطور؟

 

 

ابتدا، بياييد نگاهي به نوع نوري بيندازيم که به طور ايده آل بايد در دفتر يا خانه خود داشته باشيد. چندين گزينه مختلف وجود دارد، اما چند مورد وجود دارد که بايد از آنها اجتناب کنيد. به طور کلي خوب است که از هر لامپ فلورسنت «خنک» يا «سفيد روشن» چشم پوشي کنيد. اين لامپ‌ها ممکن است نور کمي مايل به آبي ساطع کنند و اغلب در ادارات و مدارس استفاده مي‌شوند. موضوع اينجاست، يک مطالعه دانشگاه ملي استراليا نشان داد که اين لامپ‌ها خطر ابتلا به بيماري هاي مختلف چشمي مانند آب مرواريد و ناخنک را افزايش مي دهند.

 

 

به اين دليل که اين نورها مقدار زيادي اشعه ماوراء بنفش ساطع مي‌کنند که مي تواند به چشم شما آسيب برساند. به همين دليل است که ما به شما توصيه مي‌کنيم از عينک آفتابي بيرون از خانه استفاده کنيد، به خصوص در طول تابستان، اما در اين مورد اشعه ماوراء بنفش از لامپ‌هاي شما مي‌آيد، نه از خورشيد.

 

 

از چه روشنايي استفاده کنيم؟

 

 

در دسته روشنايي‌هاي ال‌اي‌دي، بهترين نور LED براي چشمان شما، نوري است که نور روز را تقليد کند.

 

اغلب سلامت چشم ناديده گرفته مي‌شود، اما بسيار مهم است. مطالعه اي که در سال 2011 در مجله سلامت عمومي آمريکا منتشر شد، افزايش 12 درصدي بيماري‌هاي چشمي ناشي از قرار گرفتن در معرض نورهاي روشن، خنک و فلورسنت را نشان داده است.

 

 

لامپ هاي LED، بهترين گزينه براي سلامت چشم‌ها

 

نور طبيعي روز بين 3500-4500 کلوين است. لامپ هاي LED را بين دماي رنگ 3500-4500 کلوين انتخاب کنيد و به رنگ‌هاي طبيعي نزديک خواهيد شد و تمام جزئيات واضح به نظر مي‌رسند. در اين دماي رنگي در نور روز، چشمان شما خسته نمي‌شوند و مي‌توانيد به طور موثر کار کنيد.

 

لامپ هاي فلورسنت تمايل به ساطع اشعه ماوراء بنفش دارند و مي توانند بيشترين آسيب را به چشمان شما وارد کنند. چراغ هاي ال اي دي هيچ گونه اشعه ماوراء بنفش توليد نمي کنند و از آنجايي که در رنگ‌هاي مختلف وجود دارند، مي توانند نور گرم نيز توليد کنند (همانطور که در بالا ذکر شد).

 

 

آنچه شما مي توانيد انجام دهيد

 

حتي اگر لامپ‌هاي خود را با لامپ‌هايي جايگزين کرده باشيد که اشعه‌هاي UV کمتري ساطع مي‌کنند، قدم بعدي چيست؟ اگرچه ممکن است غيرقابل تصور به نظر برسد، اما بهترين کار اين است که نور طبيعي بيشتري دريافت کنيد. ما مي دانيم که به چه چيزي فکر مي کنيد، بله، خورشيد همان پرتوهاي فرابنفش را منتشر مي کند که ما به شما هشدار داديم. اما بسياري از دفاتر و حتي خانه‌ها داراي پنجره‌هاي شيشه‌اي مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند که به اين معني است که نوري که از پرده‌ها به داخل مي‌تابد در واقع براي چشمان شما خوب است. و براي سلامتي و رفاه شما بسيار بهتر از مثلاً چراغ فلورسنت در دفتر شما است.

 

 

همچنين، به ياد داشته باشيد که وقتي بيرون مي رويد، عينک آفتابي را بزنيد، حتي اگر هوا سرد و زمستان باشد. اگر خورشيد مي‌تابد، بايد از چشمان خود محافظت کنيد.

 

8 نکته براي روشنايي بيشتر خانه

 

نورگير بودن خانه براي همه مهم است چرا که خانه را دلباز و بزرگ نشان مي‌دهد. شما مي‌توانيد با راه‌هاي متفاوتي ميزان نور موجود در خانه را افزايش دهيد.

تغييرات فصلي روي نور خانه تأثير زيادي مي‌گذارند. در طول فصل‌هاي مختلف نور ورودي به برخي خانه‌ها تغيير مي‌کند. وقتي نور خانه کم شود مي‌تواند روي روحيه اثر داشته باشد. براي اين کار توصيه‌هايي وجود دارد که در ادامه توضيح مي‌دهيم.

1- تناسب کفپوش و فرش

 اگر کفپوش چوبي تيره يا فرش يا موکت هايي به رنگ تيره حالت داريد توصيه مي‌شود فرش يا موکت روشني را روي آن بيندازيد و اگر فرش يا موکت تيره داريد آن را تغيير دهيد.

2- ديوارهايي با رنگ روشن

ديوارهاي کم رنگ فضاي اتاق را کم‌نورتر مي‌کنند. اما توجه کنيد که لزوماً هر رنگي با برچسب سفيد درخشان و يا خاکستري قرار نيست نور خانه را بيشتر کند. خاکستري‌هاي سرد يا سفيدهاي روشن روي ديوار واقعاً دلگير به نظر مي‌رسند. اين رنگ‌ها فقط در اتاق‌هاي آفتابي و رو به جنوب بسيار عالي به نظر مي‌رسند، اما در اتاق هاي تاريک يا رو به شمال نه. به فکر انتخاب يک رنگ سفيد گرم يا يک رنگ بسيار کم رنگ و گرم باشيد. صورتي کمرنگ مي‌تواند رنگ مناسبي باشد.

براي کارهاي چوبي، به ويژه طاقچه‌، مدت‌هاست که روکش ساتن مد شده است، اما رنگ براق باعث بازتاب نور بيشتري در اتاق مي‌شود. شما بايد سقف را خيلي خوب آماده کنيد و مطمئن شويد که ريخته يا ترک خورده نباشد. يک سقف با رنگ براق مي تواند درخشان به نظر برسد.

3- شلوغ کردن

سعي کنيد تا جايي که مي‌توانيد دکور خانه را شلوغ کنيد. چيزهايي را که دوست داريد در قفسه‌ها بچينيد کنار برخي قاب‌ها يک آينه بگذاريد که نور را منعکس کند.

4- نوع مبلمان

به طور کلي سعي کنيد از مبلمان بزرگ و سنگين اجتناب کنيد، اما گاهي اوقات اجتناب ناپذير است. مردم به کمد و مبل نياز دارند. متناسب با اتاق مبلمان را بچينيد. در يک اتاق نشيمن کوچک، مبل کوچک‌تر و صندلي راحتي بيش از يک مبل بزرگ به کار مي‌آيد.  مبل هايي با پايه کوتاه‌تر و تختخواب‌هاي بدون تخته پايه را انتخاب کنيد. يک قفسه کتاب با درهاي شيشه‌اي نور را منعکس مي‌کند. مبلمان چوبي تيره مي‌توانند عمق و گرما داشته باشد اما سنگين است. به همين خاطر به رنگ‌کردن آن‌ها فکر کنيد.  

5- روشنايي چند لايه

اگر همه آنچه شما داريد يک چراغ آويز مرکزي است، احتمالاً حس خوبي ندارد. مرکز آن بسيار روشن است اما در اتاق کم نور مي شود. اتاقي که لايه‌هاي نور متفاوت داشته باشد بهتر به نظر مي‌رسد. از طريق اتصال بيشتر لامپ‌هاي روميزي و لامپ‌هاي مستقل يا چراغ‌هاي روشن مي‌توان نور را لايه لايه کرد. قسمت بالاي کمدها (مثلاً در آشپزخانه‌ها يا واحدهاي مستقل در اتاق خواب‌ها يا اتاق ‌نشيمن) را روشن کنيد تا نور را به سقف بتابانيد و روشنايي عمومي را افزايش دهيد. از يک نوار LED که مي‌تواند به برق وصل شود يا از يک سيستم ساده که توسط يک برق کار نصب شده استفاده کنيد.

نورپردازي در قفسه‌ها يکي ديگر از ترفندهاي خوب است. قفسه‌هاي نور پس‌ زمينه را مي‌توان با نوارهاي LED ، نصب شده بر روي يک پروفيل زاويه‌دار ايجاد کرد. يک برقکار به راحتي مي‌تواند چنين کاري را انجام دهد.

6- تعويض لامپ‌ها

تغيير نوع لامپ نيز مي‌تواند تفاوت ايجاد کند. به دنبال درجه کلوين يا K باشيد، که نشان دهنده درجه حرارت رنگ (نه گرما) لامپ است. هرچه عدد بيشتر باشد ، نور سفيدتر مي‌شود. ال اي دي‌هاي ارزان‌تر با شاخص رنگ پايين‌تر در حدود 80 است، در حالي که نور روز در حدود 100 است. وقتي مي‌بينيد که نور کمي صاف به نظر مي‌رسد، به اين دليل است که CRI کم است و هيچ چيزي به رنگ واقعي آن احساس نمي‌شود. اما وقتي CRI بالاي 90 يا بيشتر داريد همه چيز پر جنب و جوش تر به نظر مي‌رسد.

به فکر تهيه خانه خود با چيزهايي باشيد که نور را منعکس مي‌کنند، مانند آينه و شيشه. آينه ديواري يک آينه روشن است در مقابل پنجره قرار دارد، به اين معني است که شما نور را به داخل اتاق منعکس
مي‌کنيد. هرچه بزرگتر بهتر.

7- مات‌بودن پنجره‌ها ممنوع

يک جفت پرده کشيده سنگين مي‌تواند در صورت کشيدن به عقب تا يک سوم پنجره را مسدود کند. نصب يک ريل بلندتر اطمينان از کشيده شدن پرده‌ها از پنجره را فراهم مي‌کند. از قرار دادن مبلمان حجيم در مقابل پنجره پرهيز کنيد.

8- عوامل بيروني را مديريت کنيد

اگر شاخه‌هاي درختي در بيرون جلوي نور پنجره را شايد بهتر باشد آن را هرس کنيد. تميز کردن پنجره‌ها را فراموش نکنيد. در بيرون پنجره هم چراغ‌هايي نصب کنيد. اين کار واقعاً کمک مي‌کند، مخصوصاً اگر در يک زيرزمين زندگي مي کنيد.

آشنايي با کابل فشار قوي فولادي

 جريان برق داراي ولتاژ و فشارهاي مختلفي است، براي هر کدام از اين ميزان ولتاژهاي برق، سيم و کابل هاي گوناگون و زيادي توليد شده است. برخي از جريان هاي برق داراي فشارهاي قوي هستند که سيم هاي معمولي و تمامي کابل ها توان انتقال چنين جريان هايي را ندارند. براي اين منظور سازندگان سيم و کابل اقدام به طراحي و توليد نوعي از کابل نموده اند که اصطلاحاً به آن ها کابل فشار قوي (High Voltage Cable) گفته مي شود. در اين مقاله قصد داريم بيشتر به اين کابل بپردازيم و با آن آشنا شويم. همراه ما باشيد

کابل فشار قوي فولادي|ليست قيمت کابل فشار قوي

 

چرا کابل فشار قوي؟

جريان برق داراي ولتاژ و فشارهاي مختلفي است، براي هر کدام از اين ميزان ولتاژهاي برق، سيم و کابل هاي گوناگون و زيادي توليد شده است. برخي از جريان هاي برق داراي فشارهاي قوي هستند که سيم هاي معمولي و تمامي کابل ها توان انتقال چنين جريان هايي را ندارند. براي اين منظور سازندگان سيم و کابل اقدام به طراحي و توليد نوعي از کابل نموده اند که اصطلاحاً به آن ها کابل فشار قوي (High Voltage Cable) گفته مي شود. در اين مقاله قصد داريم بيشتر به اين کابل بپردازيم و با آن آشنا شويم. همراه ما باشيد.

کابل فشار قوي 1

کابل فشار قوي چيست؟

کابل فشار قوي (HV) کابلي است که براي عبور و انتقال جريان هاي بيش 30 کيلو وات استفاده مي شود. ساختار اين کابل به گونه اي است توان انتقال ايمن جريان هاي قوي الکترسيته را دارد، اين کابل به صورت زير زمين و هم به صورت زير آب و نيز هوايي، قابليت نصب دارد.

ساختار کابل فشار قوي چگونه است؟

ساختار کابل فشار قوي به اين صورت است که از يک ساختمان چند لايه اي تشکيل شده است. هادي اين کابل که هسته ي آن است از جنس فولاد، مس و يا آلومينيوم است، يک لايه ي نيمه هادي دور اين هادي را دربرگرفته است، سپس يک عايق دور آن را پوشانده است، سپس يک لايه ي نيمه هادي ديگر نيز لايه هاي قبلي را در برگرفته است، بر روي اين ها نيز يک لايه شيلد کشيده شده و سپس يک لايه غلاف بر روي آن قرار گرفته است. در انتها به عنوان لايه ي آخر، يک عايق تمامي اين لايه ها را پوشانيده و درون خود جاي داده است که به طور معمول به رنگ مشکي و يا قرمز مي باشد. براي آشنايي بيشتر با ساختار اين کابل به تصوير زير نگاه کنيد.

کابل فشار قوي 2

انواع کابل فشار قوي

انواع کابل فشار قوي به چندين نوع تقسيم بندي مي شود که هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. از مهم ترين انواع اين کابل مي توان اين گونه هاي رايج را نام برد:

  • کابل فشار قوي معمولي
  •  گازي (نوع SF6 )
  •  روغني
  •  زره دار
  • زره دار و سرب دار
  • داراي عايق XLPE
  • و ...

کاربرد کابل فشار قوي چيست؟

کاربرد کابل فشار قوي با توجه به توان و تحمل بالاي اين کابل، براي کارايي هاي خاص و شرايط ويژه اي در نظر گرفته شده است. اين کاربردها باعث متمايز شدن اين کابل از ديگر انواع کابل شده است. براي درک بهتر اين کاربردها به چند مورد آن اشاره مي کنيم.

  • اتصالات و نصب در زير زمين
  • اتصالات فيبر نوري
  • نيروگاه ها، پالايشگاه ها، پتروشيمي ها
  • شبکه خطوط توزيع برق سراسري
  • دکل هاي بين شهري
  • نصب در اعماق آب ها، درياها و اقيانوس ها
  • و ...

کابل فشار قوي 3

درباره ي کابل فشار قوي بيشتر بدانيد

در ادامه مي خواهيم درباره ي کابل فشار قوي بيشتر بدانيم، پس به طور مختصر به ذکر چندين نکته ي تکميلي راجع به کابل اشاره کنيم:

  • مي دانيم که براي هادي کابل ها معمولاً فلز انتخابي از جنس مس و يا آلومينيوم است، اما در اين نوع کابل به دليل کاربردي که دارد، نياز به استحکام بسيار بالاي کابل و همچنين حفظ شکل کابل، علي الخصوص در مسافت هاي زياد مثل خطوط توزيع برق سراسري است، به همين منظور براي هسته ي رساناي اين کابل، از جنس فولاد که فلزي بسيار مقاوم و مستحکم در برابر ضربات، خميدگي و شکستگي است استفاده مي شود.
  • تحمل جريان هاي بالاي برق در اين کابل به اندازه اي است که قادر است جريان برق از شهري به شهر ديگر و نيز از نيروگاه توليد برق به شهرها و روستاها منتقل کند.
  • طول برش اين کابل از يک متر شروع شده و تا چند صد متر هم مي رسد که اين طول زياد اغلب براي خطوط انتقال برق بين شهري انجام مي شود.

نکاتي براي خريد

مسئله اي که بايد به آن توجه شود اين است که کيفيت يک کابل نقش مهمي در کيفيت انتقال برق دارد، در نظر گرفتن اين نکته به هنگام خريد سيم و کابل بسيار مهم است. براي اينکه يک کابل با کيفيت خريداري کنيد توجه به يکسري از نکات توصيه مي شود:

هادي کابل: در هادي ديگر کابل ها از دو فلز مس و يا آلومينيوم استفاده مي شود، ولي در اين نوع از کابل به علت اينکه نياز بالايي به مقاومت بسيار زياد و حفظ شکل کابل خصوصاً در مسافت هاي طولاني است، از فولاد به منظور هادي کابل استفاده مي شود.

عايق کابل: جنس عايق يک کابل به دليل اينکه مستقيماً با عوامل بيروني سروکار دارد بسيار مهم است. معمولاً بهترين نوع عايق براي اين کابل از جنس پي وي سي(PVC) و يا پلي اتيلن است.

برند کابل: سازنده و برند کابل عامل اثرگذاري در کيفيت يک کابل محسوب مي شود. عامل رضايت مشتريان از برندهاي معتبر سيم و کابل در طول زمان، بيانگر اين امر است.

در پايان از شما ممنونيم که تا پايان اين مطلب ما را همراهي نموديد. شما عزيزان مي توانيد با مراجعه به مقالات سايت فروشگاه اينترنتي ايزي نور اطلاعات مفيدي در خصوص تفاوت سيم و کابل هاي مختلف به دست آوريد

شرکت توزيع برق گيلان بايد پاسخگوي نابرابري ها باشد

 

به گزارش برق نيوز، حسن محمدياري نماينده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال و عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در توئيتي نوشت:

شرکت توزيع برق گيلان بايد پاسخگوي نابرابري، عدم توسعه زيرساخت‌ها و عدم بهسازي شبکه برق در غرب گيلان نسبت به شرق گيلان باشد با توجه به شروع فصل کشاورزي و گرم شدن هوا، شبکه فرسوده؛ کاهش ولتاژ برق و خاموشي‌هاي گسترده، ناراحتي کشاورزان و سرقت سيم‌هاي برق را به همراه خواهد داشت.

تبیین برنامه جامع اطلاع رسانی طرح تشویقی مشترکان خانگی

 

به گزارش برق نیوز، "مصطفی رجبی مشهدی" افزود: وزرات نیرو به قیود فنی و تمام موارد در سطح کلان کشوری توجه دارد، اما به طور ویژه از روابط عمومی‌ها می‌خواهیم، تمرکز کامل خود را براطلاع رسانی جامع به مشترکان با روش‌ها و ابزار‌های گوناگون معطوف کنند.

وی اظهار داشت: بررسی‌های انجام شده در شهر‌های مختلف نشان داده که طرح‌های تشویقی در سال گذشته کارآمد بوده و باعث کاهش مصرف شده است. در سال گذشته توانستیم با وجود افزایش متعارف سالانه مصرف ۵ درصدی برق در بخش خانگی، رشد سال گذشته مصرف برق مشترکان خانگی در دوره‌ی اوج بار منفی چهار درصد و در کل سال در حد صفر بود و از همه مهم‌تر برق پایدار همه مشترکان تامین شد. با اجرای طرح‌های تشویقی همچنین توانستیم در بخش مولد کشور، ۱۳ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ و ۵ درصد نسبت به سال ۹۹ انرژی بیشتری به صنایع تحویل دهیم.

رجبی مشهدی تصریح کرد: برای دست یابی به درک بهتر از شرایط کنونی، باید به بررسی شرایط سال ۱۴۰۰ پرداخت تا با تکیه بر تجربیات به دست آمده از آن دوره، گام‌های موثرتری برداشت. در سال ۱۴۰۰ موضوع خاموشی‌ها در صدر اخبار رسانه‌های معاند قرار داشت و سعی کردند از ناترازی‌های موجود جهت رسیدن به اهداف خود استفاده کنند. این موضوع تاکیدی شد بر اهمیت نقش رسانه و امر اطلاع رسانی و پر رنگ‌تر شدن نقش روابط عمومی ها. تا آنجا که می‌توان ادعا کرد، امسال موفقیت طرح پاداش صرفه جویی که با حضور وزیر محترم نیرو تبیین شده، در گرو شیوه اطلاع رسانی و همراه سازی مردم توسط روابط عمومی هاست. اگر در گذشته ابهامی در نقش روابط عمومی‌ها وجود داشت، با موفقیت فعالیت‌های دفاتر روابط عمومی در کاهش مصرف سال گذشته، امروزه نقش تاثیر گذار روابط عمومی‌ها در کاهش ناترازی‌ها بر همگان آشکار است؛ حتی بخش‌هایی از طرح ۱۴۰ اقدام، دقیقا به اقدامات روابط عمومی‌ها اشاره دارد.

وی تاکید کرد: امسال از روابط عمومی‌ها می‌خواهیم بر تمامی بخش‌های برنامه تدوین شده ۱۴۰ اقدام اشراف داشته باشند تا بتوانند با اتخاذ روش‌های مناسب برای هر منطقه، تلاش‌های صنعت برق در زمینه‌های گوناگون از برنامه‌های توسعه نیروگاه تا شبکه‌های انتقال و توزیع را اطلاع رسانی کنند.

سخنگوی صنعت برق افزود: در فعالیت‌های روابط عمومی، تمرکز باید بر نتیجه و تاثیر اقدام بر کاهش مصرف باشد. در واقع روش در مقابل نتیجه از اهمیت کمتری برخوردار است و کیفیت اهم بر کمیت اقدامات است. ایشان در جمع مدیران روابط عمومی، بر اثرگذاری بر کاهش مصرف برق مشترکان پرمصرف‌ها را نیز برای صنعت برق و وزارت نیرو بسیار پر اهمیت دانست و گفت: مشترکان پر مصرف نیز برای ما محترم هستند و لزوما از طبقه دهک‌های بالای جامعه نیستند بلکه گاهی پرمصرفی ناشی از عایق بندی نامناسب ساختمان، فرسودگی وسایل برقی خانگی، داشتن بیمار در خانه و ... است. عده‌ای نیز سطح زندگی متفاوتی دارند و از وسایل برقی بیشتری استفاده می‌کنند. به همین دلیل در نهایت از همه این مشترکان درخواست می‌شود مصرف خود را کاهش دهند چرا که تعرفه آن‌ها به صورت پلکانی افزایشی محاسبه می‌شود و تذکرات لازم را دریافت خواهند کرد. از آنجایی که مبنای اقدامات وزارت نیرو برسیستم پاداش است، این گروه نیز می‌توانند با کاهش مصرف خود، قبض رایگان دریافت کنند.

وی در تشریح یکی از سختی‌های امسال صنعت برق اظهار داشت: یکی از سختی‌های امسال، افزایش دمای دوره‌ی گرم نسبت به سال گذشته بر اساس اطلاعات سامان هواشناسی و دیگری افزایش انتظار مشترکان از عملکرد صنعت برق در سال گذشته است.

رجبی مشهدی گفت: روابط عمومی‌ها نقش موثری بر حفظ یکپارچگی بین بخش‌های تولید، توزیع و انتقال دارند و می‌بایست حفظ این یکپارچگی در صنعت برق تداوم داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در پایان به روابط عمومی‌ها توصیه کرد: در اطلاع رسانی‌های خود بر ساعت ملی اوج بار به جای ساعت محلی اوج بار تاکید داشته باشند. به این صورت که مدیریت یا کاهش مصرف در هر نقطه از کشور درساعت‌هایی که سراسری اعلام می‌شود باید مدیریت مصرف صورت گیرد. همچنین تاکید کرد از ابتدای خرداد با نزدیک‌تر شدن به تابستان و افزایش مصرف برق، کارمان سخت‌تر خواهد شد و باید همگی در کنار هم منسجم و با برنامه پیش رویم.

بهترين روش هاي کاهش مصرف برق در کولر آبي

 بخش هاي وسيعي از کشور ما داراي آب و هواي گرم و خشک است، لذا استفاده از انواع سيستم هاي تهويه مطبوع از جمله کولر آبي، کولر گازي و اسپليت در اين مناطق رايج مي باشد. بي ترديد در بسياري از خانه ها و فضاهاي مختلف هنوز، از کولر آبي استفاده مي شود. از اين رو ما قصد داريم در اين مقاله، به بررسي راه هاي کاهش مصرف برق در کولر آبي بپردازيم.

کاهش مصرف برق در کولر آبي

راه هاي کاهش مصرف برق در کولر آبي

کولر هاي آبي نيز مانند استفاده از کولرهاي گازي و اسپليت ها، نياز به سرويس و رسيدگي دارند تا بتوانند عملکردي مناسب داشته باشند. از سويي با افزايش هزينه هاي زندگي، بسياري از افراد در صدد کاهش هزينه هاي مصرفي هستند. اما از آنجايي که تقريبا هيچ کس نمي تواند با آب و هواي گرم کنار آيد، استفاده از کولر آبي يا کولر گازي و اسپليت ها اجتناب ناپذير خواهد بود. به اين منظور مي توانيد با استفاده از روش هايي، کاهش مصرف برق کولر آبي را تجربه نماييد.

در ابتدا بايد بگوييم چون سيستم عملکرد کولرهاي آبي به صورت تبخيري است، در بسياري از مناطق که در تابستان داراي رطوبت نسبي هواي کمتر از 40 درصد باشند، مي تواند کارايي خوبي داشته باشد.
البته در برخي از مناطق ايران به دليل داشتن رطوبت بالا، مانند استان هايي که در حاشيه درياي خزر و يا در جنوب در حاشيه خليج فارس قرار گرفته اند، استفاده از کولرهاي آبي پاسخگو نخواهد بود. اما اين کولرها براي ساير نقاط ايران که در تابستان آب و هوايي گرم و خشک دارند بسيار مناسب مي باشد.

از آن جايي که کولرهاي آبي در مقايسه با کولرهاي گازي قيمت کمتري دارند، هنوز هم مورد انتخاب بسياري از افراد هستند. با وجود آنکه مصرف برق کولرهاي آبي تقريبا يک چهارم کولرهاي گازيست ( 500 وات انرژي در مقابل 2000 وات انرژي مصرفي کولرهاي گازي)، اما همين مصرف برق را با بهينه سازي، مي توان به حداقل رساند.

براي کاهش مصرف برق کولر آبي، مي توانيد از روش هاي زير بهره ببريد:

مصرف برق کولر آبي را بررسي نماييد

مصرف برق کولر آبي

به برچسب انرژي نگاه کنيد. حتما کولر آبي را خريداري نماييد که ميزان برق مصرفي آن کم باشد. هرچه درجه مصرف انرژي کولري که انتخاب کرده ايد، به A نزديک تر باشد، بدين معناست که آن کولر برق کمتري مصرف مي کند.

ظرفيت برودتي و هوادهي کولر آبي را بررسي نماييد

حتما مي دانيد که ظرفيت هر کولر آبي با ديگري متفاوت است. اين يکي از مهم ترين فاکتورهاييست که براي کاهش مصرف برق در کولر آبي مي بايست به آن توجه نماييد. هرچه ميزان ظرفيت اين دستگاه بالاتر برود، ميزان مصرف برق آن نيز افزايش ميابد، به همين دليل اگر مي خواهيد هزينه اضافي پرداخت نکنيد، ميبايست ميزان خنک سازي و ظرفيت کولر آبي را بررسي کرده و متناسب با نياز خود يکي را خريداري نماييد.

کولر آبي را متناسب با اقليم جغرافيايي محل استفاده، انتخاب نماييد

براي اين منظور مي بايست اقليم جغرافيايي که در آن زندگي مي کنيد را بررسي کنيد. در اين حالت ميزان درجه حرارتي که در فصول مختلف با آن رو به رو هستيد و ميانگين رطوبت نسبي منطقه مورد نظر بسيار اهميت پيدا مي کند. به عنوان مثال اگر در منطقه اي زندگي مي کنيد که آب و هواي معتدلي دارد، نيازي به خريد کولرهاي آبي پر قدرت نخواهيد داشت.

طول کانال کشي را به حداقل برسانيد

به منظور کاهش مصرف برق در کولر آبي، حتما طول کانال کشي را به حداقل برسانيد. هرچه طول کانال کشي کولر کمتر باشد، فشار جريان هوا بيشتر خواهد بود و در نهايت عملکرد بهتري را از خنکي کولر آبي تجربه مي کنيد. در غير اين صورت، فشار جريان هوا افت پيدا کرده و در نهايت مصرف برق افزايش ميابد.

از واسط تبخيري مناسب استفاده نماييد

لازم است بدانيد که در کولرهاي آبي از واسط تبخيري استفاده مي شود. اين واسط تبخيري همان پوشال ها و پدهاي سلولزي مي باشند که در کولرها قرار مي گيرند. واسط هاي تبخيري پوشالي، مصرف بالا و راندمان کمتري دارند، به همين دليل پيشنهاد مي شود از پدهاي سلولزي براي کاهش مصرف برق کولر آبي استفاده نماييد. همچنين مي بايست به طور مرتب، واسط ها را تميز و يا تعويض نماييد تا بتوانيد عملکرد بهتري را از کولر آبي شاهد باشيد.

درجه متناسب کولر آبي را انتخاب نماييد

براي آنکه فشار کمتري به اين سيستم سرمايشي وارد نماييد، بهتر است در سالن هاي بزرگ از کولرهاي آبي با ترموستات هاي معمولي استفاده کنيد. همچنين خوب است تا درجه کولر آبي را روي دور کند قرار دهيد تا خنک سازي به شکل يکنواخت صورت گيرد. به اين طريق شما مي توانيد از مصرف انرژي برق تا حد زيادي بکاهيد.

استفاده همزمان از چند وسيله گرمايشي به طور همزمان ممنوع است

توجه داشته باشيد که هرچه ميزان حرارت محيط بالاتر رود، کولر آبي براي خنک کردن محيط از انرژي بيشتري استفاده مي کند. به همين دليل لازم است تا از استفاده از چند وسيله گرمازا به طور همزمان بپرهيزيد تا به افزايش دماي حرارت محيط نيفزاييد.

محيط را عايق بندي نماييد

براي آنکه از هدر رفتن انرژي و خروج هواي خنک از محيط جلوگيري نماييد، بهتر است از پنجره هاي دوجداره در منزل و عايق کاري کانال کولر استفاده کنيد. با اين کار به کاهش مصرف برق در کولر آبي کمک خواهيد کرد.

سايبان کولر آبي

سايبان و محل مناسبي را براي نصب کولر آبي انتخاب کنيد

هنگامي که کولر آبي را در معرض باد قرار دهيد، مي توانيد عملکرد بهتري را از اين وسيله سرمايشي انتظار داشته باشيد. همچنين اگر براي کولر آبي بدون جلوگيري از عبور هوا، سايباني تهيه نماييد، اين وسيله بدون افزايش مصرف برق، مي تواند محيط را بهتر خنک سازد.

از مراکز معتبر خريد کنيد

به منظور خريد بهينه و به صرفه، لازم است تا از خريد از مراکز غير معتبر و کولرهاي بي کيفيت خودداري نماييد. ضمنا با اين کار مي توانيد از قيمت کولر آبي خريداري شده، اطمينان داشته باشيد. همچنين تجهيزات کولر خود از جمله کابل کولر ، کليد کولر و ... را نيز از مراکز و فروشگاه هاي معتبر خريداري نماييد.

سيستم هاي هوشمند روي کولر آبي نصب کنيد

سيستم هوشمند کولر آبي

شايد برايتان جالب باشد بدانيد که مي توانيد از سيستم هاي کنترل هوشمند براي عملکرد کولرهاي آبي نيز استفاده نماييد. اين سيستم هاي هوشمند به شما امکان زمان بندي (زمان روشن بودن دستگاه)، برنامه دهي، کنترل از راه دور و .... را در اختيارتان قرار مي دهد. شما به کمک اين سيستم هاي هوشمند مصرف برق کولر را کاهش مي دهيد.

تبدیل 450 کیلومتر از شبکه فرسوده سیمی برق استان کرمانشاه به کابل خودنگهدار

 

کرمانشاه- ایرنا- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه از تبدیل 450 کیلومتر شبکه فرسوده سیم برق به کابل خود نگهدار در سال 1401 خبر داد و گفت: در راستای بهسازی، کاهش خاموشی‌ها و پایداری شبکه و جلوگیری از سرقت سال گذشته 212 کیلومتر خطوط شهری و 238 کیلومتر شبکه برق روستایی به کابل خود نگهداری تبدیل شد.

«محمد مرادی» روز سه‌شنبه به ایرنا افزود: از مهمترین رسالت های شرکت توزیع نیروی برق؛ واگذاری انشعابات جدید، برق رسانی به روستاهای بدون برق ، توسعه خطوط فشار متوسط و فشار ضعیف به منظور تامین نیاز مشترکین جدید، بهسازی و نوسازی الکتریکی و مکانیکی است.

وی در ادامه از فروش 21 هزار و 328 انشعاب جدید در سال 1401 خبر داد و گفت: در همین راستا شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه سال گذشته؛ 132کیلومتر خط فشار متوسط، 95 کیلومتر خط فشار ضعیف ایجاد، 487 دستگاه پست توزیع نصب و به 221 حلقه چاه کشاورزی برق رسانی کرد.

برق رسانی به 6 روستای بدون برق استان کرمانشاه در سال 1401

مرادی در بخش دیگر از صحبت های خود گفت: در راستای محرومیت زدایی از مناطق روستایی سال گذشته از محل اعتبارات عوارض برق؛ 6 روستای بدون برق استان در حوزه شهرستان های کرمانشاه، کنگاور، ثلاث باباجانی و جوانرود با 50 خانوار جمعیت و اعتباری حدود 37 میلیارد ریال برق رسانی شد.

وی در ادامه مدت زمان خاموشی در روز در سال گذشته استان کرمانشاه را 0.67 در دقیقه اعلام کرد که نسبت به سال 1400 یک درصد کاهش داشته است.

مرادی همچنین میزان درصد وصول شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه را 97/18 درصد عنوان کرد و بیان داشت: این میزان نسبت به ما قبل آن که 88.04 بود 9.14 درصد تغییر کرده و همچنین میزان تلفات برق از 19.78 به 17.07 درصد رسیده که 2.71- کاهش نشان می دهد.

پیک برق در سال 1401

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه در بخش دیگر از صحبت های خود به اقدام های این شرکت در حوزه بهره برداری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: به منظور گذر موفقیت آمیز از روزهای اوج بار و کاهش خاموشی ها در تابستان 1401، با هماهنگی های که با مشترکان بخش های صنعتی، کشاورزی، اداری و تجاری به عمل آمد؛ 58.5 مگاوات مدیریت بار تحقق یافت و 62 میلیارد ریال پاداش همکاری در قبوض برق مصرفی مشترکان مذکور اعمال گردید.

به گزارش ایرنا؛ شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه 11 هزار و 758 کیلومتر شبکه هوایی، 17 هزار و 968 ترانس با تولید دو هزار و 153 مگاوات شبکه توزیع، 269 فید عمومی و 31 فید تخصصی دارد.

تعداد مشترکان عمومی (ادارات، نهاد و ارگان ها) این شرکت سه هزار و 250 مشترک، مشترکان کشاورزی (چاه آب) هفت هزار و 400، مشترک صنعتی سه هزار و 111 و مشترک تجاری هشت هزار و 900 است.

کرمانشاه با داشتن 25 هزار کیلومتر مربع وسعت و 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق؛ 785 هزار مشترک برق دارد که 83 درصد از آنها، یعنی 652 هزار مشترک خانگی هستند.

راه هاي تشخيص سيم افشان استاندارد از تقلبي / نکات مهم هنگام خريد

 تشخيص سيم استاندارد از تقلبي همواره يکي از دغدغه هاي خريداران هنگام خريد سيم است. استفاده از سيم هاي غيراستاندارد و نامرغوب مي تواند عوارض جبران ناپذيري داشته باشد و منجر به خسارت شود. امروزه با گسترش صنعت برق و اجزاي مرتبط با آن، خريد ملزومات مرتبط با اين صنعت نيز گسترش و اهميت زيادي پيدا کرده است. يکي از اين ملزومات سيم افشان است، که از جمله سيم هاي پرکاربرد و نيز پرفروش در بازار سيم و کابل مي باشد. با توجه به اهميت اين سيم قصد داريم در قالب يک مقاله راه هاي تشخيص سيم افشان استاندارد از تقلبي را با شما در ميان بگذاريم. در ابتدا بهتر است با سيم افشان بيشتر آشنا شده و از ساختار، انواع و کاربردهاي آن مطلع شويم. با ما همراه شويد.

راه هاي تشخيص سيم افشان استاندارد از تقلبي|نکات مهم هنگام خريد سيم افشان

 

سيم افشان استاندارد چيست؟

سيم افشان يکي از انواع سيم برق است که از دو قسمت تشکيل شده است که شامل يک هادي فلزي و نيز يک روکش است که به عنوان عايق به دور اين هادي پيچيده شده است. هادي اين سيم از چندين رشته ي نازک مسي تشکيل شده است که به هم پيچيده شده اند، به همين سبب است که به اين سيم، سيم افشان مي گويند. اما اين که چگونه مي توان سيم افشان استاندارد را از يک سيم تقلبي بازشناخت بايد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

انواع سيم افشان استاندارد

انواع سيم افشان بسيار متنوع است، و اين به سبب کاربرد متنوع و وسيعي است که اين سيم دارد. اين سيم براي مصارف گوناگوني طراحي و توليد مي شود، که انواع مختلف اين سيم گوياي آن است. بايد دانست که سيم افشان را بر اساس معيارهاي مختلف مي توان تقسيم بندي کرد، که در اينجا مي خواهيم به مهم ترين آن ها بپردازيم.

سيم افشان استاندارد

انواع سيم افشان استاندارد بر اساس ولتاژ

انواع سيم افشان بر اساس ولتاژ دو گونه است:

  • سيم افشان 500/300 ولت
  • سيم افشان 750/450 ولت

انواع سيم افشان استاندارد بر اساس جنس هادي

انواع سيم افشان بر اساس جنس هادي به کار رفته در آن، به سه نوع تقسيم مي شود:

  • سيم افشان با هادي مسي
  • سيم افشان با هادي آلومينيومي
  • سيم افشان با هادي مرکب از آلومينيوم و مس

انواع سيم افشان استاندارد بر اساس ابعاد

انواع سيم افشان بر اساس ابعاد گوناگوني توليد مي شود، که سه سايز آن کاربرد بيشتري دارند و متداول تر مي باشند:

  • سايز 1
  • سايز 2.5
  • سايز 4

سيم افشان استاندارد 2

انواع سيم افشان بر اساس کاربرد

انواع سيم افشان بر اساس کاربردهايي که دارد شامل موارد زير است:

  • سيم برق ساختمان افشان
  • سیم ارت افشان
  • سيم نسوز افشان
  • سيم نايلوني افشان
  • و ...

کاربرد سيم افشان چيست؟

کاربرد سيم افشان همانطور که اشاره کرديم بسيار متنوع و زياد است. پيش از هر چيز بايد گفت به دليل انعطاف و نرمي بالايي که اين سيم دارد، از آن در مصارفي که نياز به پيچيدن و خم شدگي فراوان سيم است، استفاده مي شود. اين سيم به دليل اين ويژگي در برق کشي ساختمان، براي عبور از لوله ها سيم بسيار مناسبي است. از جمله کاربرد هاي رايج اين سيم مي توان به اين موارد اشاره کرد:

  • ساختمان سازي
  • تابلوهاي برق
  • لوازم صوتي _ تصويري
  • آلات موسيقي
  • کارخانجات و صنايع
  • و ...

سيم افشان استاندارد 3

راه هاي تشخيص سيم افشان استاندارد

راه هاي تشخيص سيم افشان استاندارد از تقلبي زياد است که قصد داريم به آن بپردازيم. امروزه با توجه به اهميت و کاربردهاي سيم در صنايع مختلف، توليدکنندگان زيادي مشغول به طراحي و توليد انواع سيم برق مي باشند. تنوع سيم هاي موجود در بازار که هنگام خريد با آن مواجه مي شويم، شاهدي بر آن است. مسلماً به کار بردن يک سيم استاندارد باعث کارايي هرچه بهتر يک سيستم شده و راندمان و بازدهي آن سيستم را بالا مي برد. در اين ميان سيم افشان يکي از پرمتقاضي ترين سيم هاي موجود در بازار است که لازم است به هنگام خريد آن از استاندارد بودن آن مطمئن شويم. راه هايي وجود دارد که مي توان با دانستن آن تجربه ي خريد يک سيم استاندارد را داشته باشيم.

  • کيفيت هادي سيم

براي پي بردن به چگونگي کيفيت هادي بکار رفته در اين سيم، پيشنهاد ما اين است که با لخت کردن يک قسمت از سيم به مشاهده هادي به کار گرفته شده در آن بپردازيد. هادي سيم ها به طور معمول از جنس مس است، در صورتي که هادي سيم به رنگ مسي و به صورت درخشان بود، هادي آن سيم مرغوب است، ولي اگر هادي سيم به صورت سياه و کدر بود، هادي آن سيم نامرغوب بوده و احتمالاً در ترکيب هادي آن از فلز آهن نيز استفاده شده است که اين امر تقلبي بودن آن سيم را مي رساند.

  • درج مشخصات ضروري بر روي عايق سيم

بر روي عايق اين سيم مي بايست يکسري مشخصات درج شده باشد، مشخصاتي از جمله نشان سازنده ي سيم، سطح مقطع، ابعاد سيم، علامت استاندارد و غيره. همچنين حک شدن عبارت ISIRI بر روي روکش يک سيم ، نشاني از استاندارد بودن آن سيم است.

  • وجود عايق استاندارد

سيم هايي با عايق نازک تر از حد استاندارد ممکن است به دليل اين ضخامت کم عايق، خاصيت و کارايي عايق به کار رفته ي سيم از دست رفته و شکست الکتريکي رخ بدهد. همچنين اگر عايق داراي ضخامت بيش از حد استاندارد باشد، ممکن است باعث کم شدن سطح مقطع آن سيم شود. با برش زدن قسمتي از سيم و مشاهده ي سطحي از سيم که برش زده شده است ميتوان ضخامت عايق نسبت به هادي آن سيم را مشاهده کنيد.

  • کيفيت ظاهري سيم

بر روي عايق سيم مي بايست هيچگونه بر آمدگي، خراش، شکستگي و از بين رفتن و پاک شدن مشخصات درج شده وجود نداشته باشد. در سرتاسر سيم نيز بايد قطر سيم به صورت يکدست باشد و اگر غير از اين باشد نشان از نامرغوب بودن آن سيم مي باشد. سنجش تمام اين موارد با مشاهده ي چشمي امکان پذير است.

سيم افشان استاندارد 4

نکات مهم و کاربردي هنگام خريد

به عنوان جمع بندي به ذکر چندين نکته که به هنگام خريد سيم افشان لازم است مدنظر داشته باشيد اشاره مي کنيم.

  • نه تنها براي اين نوع سيم، بلکه براي ديگر سيم ها نيز بهترين هادي، مس مي باشد. مس فلز گرانبهايي است و به علت قيمت تمام شده ي بالايي که دارد، برخي مصرف کنندگان ترجيح مي دهند از سيم با فلز هادي جايگزين استفاده کنند. بهترين جايگزين آلومينيوم مي باشد، ولي در مقايسه با مس رسانايي و مقاومت پاييني دارد.
  • روکش سيم قسمتي است که در معرض عوامل بيروني و محيطي قرار دارد و به همين دليل آسيب هاي بيشتري متحمل مي شود. بهترين گزينه براي بکارگيري در عايق سيم ، پلاستيک پي وي سي (PVC) است، چراکه مقاومت و استحکام خوبي در برابر انواع شرايط بيروني را داراست. پس با توجه به اين امر بهتر است سيم هاي با عايق از جنس PVC را خريداري نماييم.  
  • برندهاي زيادي در زمينه ي توليد انواع اين نوع سيم مشغول به فعاليت هستند، ولي بهتر آن است که سيم موردنظر خود را از برندهاي معتبر تهيه کنيم. برندهاي معتبري در بازار سيم و کابل وجود دارند که به توليد اين سيم با استانداردهاي لازم مشغول هستند. برخي از آن ها عبارتند از: افشارنژاد (صنعتي الکتريک خراسان)، سيميا، سيمپود و ... .

در پايان از اينکه تا انتهاي اين مطلب ما را همراهي نموديد، از شما تشکر مي کنيم، شما مي توانيد سيم افشان استاندارد مورد نياز خود را از فروشگاه اينترنتي ايزي نور خريداري کنيد.

شفاف سازي نحوه پرداخت پاداش به مشترکان کم مصرف

 به گزارش برق نيوز، "حميدرضا پيرپيران" از برنامه تجهيز تمامي مشترکان خانگي بالاي الگوي مصرف به کنتور‌هاي هوشمند، تا پايان سال جاري خبر داد و افزود: امسال مشترکان تجاري بالاي هزار کيلووات‌ساعت مصرف ماهانه به همراه تمامي مشترکان صنعتي و کشاورزي به کنتور‌هاي هوشمند مجهز مي‌شوند و اميدواريم طي يک برنامه پنج ساله کار نصب کنتور‌هاي هوشمند روي تمامي اشتراک‌هاي برق کشور به اتمام برسد.

وي با اشاره به نزديک شدن دوره اوج بار تابستان از مردم خواست همچون سال گذشته با مشارکت و همراهي با برنامه‌هاي صرفه‌جويي انرژي به عبور بدون مشکل از تابستان پيش رو کمک کنند و از پاداش صرفه‌جويي بهره‌مند شوند.

پيرپيران ابراز اميدواري کرد با مشارکت خوب مردم، امسال حداقل 8 درصد کاهش مصرف انرژي در 4 ماه گرم سال اتفاق بيافتد، اين ميزان در سال گذشته 5 درصد بود و علاوه بر آن از رشد 4 تا 5 درصدي مصرف سالانه برق خانگي نيز جلوگيري شد.

معاون هماهنگي توزيع توانير کاهش مصرف برق مشترکان خانگي تا 50 درصد الگوي تعيين شده در دوره گرم امسال را به ازاي هر کيلووات‌ساعت صرفه‌جويي با 2 هزار تومان پاداش همراه دانست و افزود: اين پاداش براي صرفه‌جويي بيش از نصف تا سقف الگو 1500 تومان، تا 1.5 برابر الگو 1000 تومان و تا 2.5 برابر الگو 500 تومان است و مشترکان خانگي با بيش از 2.5 برابر الگو مشمول پاداش نمي‌شوند.

پيرپيران با اشاره به محاسبه پلکاني قيمت برق مصرفي، پله اول مصرف را حدود 60 تومان، پله بعدي حدود 80 تومان و پله‌هاي بعدي تا سقف الگو را تا 170 تومان به ازاي هر کيلووات‌ساعت مصرف عنوان کرد و گفت: براي مصارف بالاي الگو 1.5 برابر نرخ تامين برق که معادل 445.5 تومان است به ازاي هر کيلووات‌ساعت مصرف اضافي دريافت مي‌شود و اين ضريب تا 2.5 برابر براي مصارف بالاتر افزايش مي‌يابد.

وي عدم مجوز فعاليت براي توليدکنندگان مجاز رمز ارز در ماه‌هاي گرم سال را خاطرنشان کرد و از مردم خواست نسبت به جهش ناگهاني مصرف برق اماکن تجاري، خانگي، کارگاهي و ... که به اجاره واگذار کردند، هوشيار باشند و اطلاعات مصرف برق اينگونه اماکن را از طريق نرم افزار کاربردي "برق من" پايش کنند تا استفاده غيرمجاز از اشتراک آن‌ها صورت نگيرد.

 

 

صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 صفحه بعد