چشمان شما ابزار شگفت انگيزي براي مشاهده محيط اطراف هستند. آنها از اعصاب و بخش‌هاي بيشماري تشکيل شده‌اند که همه با هم کار مي‌کنند تا بينايي را ممکن کنند. به همين جهت هم بايد بسيار مراقب سلامتي چشم‌هايتان باشيد. در اين مقاله قصد داريم روشنايي‌هايي که براي سلامتي چشم مناسب هستند را معرفي کنيم.

 

 

پيش از هر چيز خوب است مروري بر نحوه عملکرد چشم‌ها داشته باشيم. تمام قسمت‌هاي مختلف چشم با هم کار مي‌‎کنند تا به ديدن کمک کنند. ابتدا نور از قرنيه (لايه شفاف جلويي چشم) عبور مي‌کند. قرنيه به شکل گنبدي است و نور را خم مي‌کند تا به تمرکز چشم کمک کند. مقداري از اين نور از طريق روزنه‌اي به نام مردمک وارد چشم مي‌شود. عنبيه (قسمت رنگي چشم) ميزان نوري که مردمک به آن وارد مي کند را کنترل مي کند. سپس، نور از عدسي (بخش داخلي شفاف چشم) عبور مي کند. عدسي با قرنيه کار مي کند تا نور را به درستي روي شبکيه متمرکز کند.

 

هنگامي که نور به شبکيه (لايه‌اي از بافت حساس به نور در پشت چشم) برخورد مي‌کند، سلول‌هاي خاصي به نام گيرنده‌هاي نوري نور را به سيگنال‌هاي الکتريکي تبديل مي‌کنند. اين سيگنال‌هاي الکتريکي از شبکيه از طريق عصب بينايي به مغز مي رسد. سپس مغز سيگنال‌ها را به تصاويري که مي‌بينيد تبديل مي‌کند. همچنين چشم‌ها براي عملکرد صحيح به اشک نياز دارند.

 

 

بهترين و بدترين منابع نور براي چشمان شما

 

احتمالاً اغلب شما در دوران کودکي چند توصيه از والدين خود شنيده‌ايد که از خواندن در نور کم يا بيدار ماندن با چراغ قوه خودداري کنيد. بسياري احتمالاً چيزي در مورد فشاري که خيره شدن به صفحه نمايش مي‌تواند به چشمان شما وارد کند شنيده‌ايد. اما در مورد تاثير چراغ‌ها و روشنايي‌هاي مصنوعي چطور؟

 

 

ابتدا، بياييد نگاهي به نوع نوري بيندازيم که به طور ايده آل بايد در دفتر يا خانه خود داشته باشيد. چندين گزينه مختلف وجود دارد، اما چند مورد وجود دارد که بايد از آنها اجتناب کنيد. به طور کلي خوب است که از هر لامپ فلورسنت «خنک» يا «سفيد روشن» چشم پوشي کنيد. اين لامپ‌ها ممکن است نور کمي مايل به آبي ساطع کنند و اغلب در ادارات و مدارس استفاده مي‌شوند. موضوع اينجاست، يک مطالعه دانشگاه ملي استراليا نشان داد که اين لامپ‌ها خطر ابتلا به بيماري هاي مختلف چشمي مانند آب مرواريد و ناخنک را افزايش مي دهند.

 

 

به اين دليل که اين نورها مقدار زيادي اشعه ماوراء بنفش ساطع مي‌کنند که مي تواند به چشم شما آسيب برساند. به همين دليل است که ما به شما توصيه مي‌کنيم از عينک آفتابي بيرون از خانه استفاده کنيد، به خصوص در طول تابستان، اما در اين مورد اشعه ماوراء بنفش از لامپ‌هاي شما مي‌آيد، نه از خورشيد.

 

 

از چه روشنايي استفاده کنيم؟

 

 

در دسته روشنايي‌هاي ال‌اي‌دي، بهترين نور LED براي چشمان شما، نوري است که نور روز را تقليد کند.

 

اغلب سلامت چشم ناديده گرفته مي‌شود، اما بسيار مهم است. مطالعه اي که در سال 2011 در مجله سلامت عمومي آمريکا منتشر شد، افزايش 12 درصدي بيماري‌هاي چشمي ناشي از قرار گرفتن در معرض نورهاي روشن، خنک و فلورسنت را نشان داده است.

 

 

لامپ هاي LED، بهترين گزينه براي سلامت چشم‌ها

 

نور طبيعي روز بين 3500-4500 کلوين است. لامپ هاي LED را بين دماي رنگ 3500-4500 کلوين انتخاب کنيد و به رنگ‌هاي طبيعي نزديک خواهيد شد و تمام جزئيات واضح به نظر مي‌رسند. در اين دماي رنگي در نور روز، چشمان شما خسته نمي‌شوند و مي‌توانيد به طور موثر کار کنيد.

 

لامپ هاي فلورسنت تمايل به ساطع اشعه ماوراء بنفش دارند و مي توانند بيشترين آسيب را به چشمان شما وارد کنند. چراغ هاي ال اي دي هيچ گونه اشعه ماوراء بنفش توليد نمي کنند و از آنجايي که در رنگ‌هاي مختلف وجود دارند، مي توانند نور گرم نيز توليد کنند (همانطور که در بالا ذکر شد).

 

 

آنچه شما مي توانيد انجام دهيد

 

حتي اگر لامپ‌هاي خود را با لامپ‌هايي جايگزين کرده باشيد که اشعه‌هاي UV کمتري ساطع مي‌کنند، قدم بعدي چيست؟ اگرچه ممکن است غيرقابل تصور به نظر برسد، اما بهترين کار اين است که نور طبيعي بيشتري دريافت کنيد. ما مي دانيم که به چه چيزي فکر مي کنيد، بله، خورشيد همان پرتوهاي فرابنفش را منتشر مي کند که ما به شما هشدار داديم. اما بسياري از دفاتر و حتي خانه‌ها داراي پنجره‌هاي شيشه‌اي مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند که به اين معني است که نوري که از پرده‌ها به داخل مي‌تابد در واقع براي چشمان شما خوب است. و براي سلامتي و رفاه شما بسيار بهتر از مثلاً چراغ فلورسنت در دفتر شما است.

 

 

همچنين، به ياد داشته باشيد که وقتي بيرون مي رويد، عينک آفتابي را بزنيد، حتي اگر هوا سرد و زمستان باشد. اگر خورشيد مي‌تابد، بايد از چشمان خود محافظت کنيد.