بخش هاي وسيعي از کشور ما داراي آب و هواي گرم و خشک است، لذا استفاده از انواع سيستم هاي تهويه مطبوع از جمله کولر آبي، کولر گازي و اسپليت در اين مناطق رايج مي باشد. بي ترديد در بسياري از خانه ها و فضاهاي مختلف هنوز، از کولر آبي استفاده مي شود. از اين رو ما قصد داريم در اين مقاله، به بررسي راه هاي کاهش مصرف برق در کولر آبي بپردازيم.

کاهش مصرف برق در کولر آبي

راه هاي کاهش مصرف برق در کولر آبي

کولر هاي آبي نيز مانند استفاده از کولرهاي گازي و اسپليت ها، نياز به سرويس و رسيدگي دارند تا بتوانند عملکردي مناسب داشته باشند. از سويي با افزايش هزينه هاي زندگي، بسياري از افراد در صدد کاهش هزينه هاي مصرفي هستند. اما از آنجايي که تقريبا هيچ کس نمي تواند با آب و هواي گرم کنار آيد، استفاده از کولر آبي يا کولر گازي و اسپليت ها اجتناب ناپذير خواهد بود. به اين منظور مي توانيد با استفاده از روش هايي، کاهش مصرف برق کولر آبي را تجربه نماييد.

در ابتدا بايد بگوييم چون سيستم عملکرد کولرهاي آبي به صورت تبخيري است، در بسياري از مناطق که در تابستان داراي رطوبت نسبي هواي کمتر از 40 درصد باشند، مي تواند کارايي خوبي داشته باشد.
البته در برخي از مناطق ايران به دليل داشتن رطوبت بالا، مانند استان هايي که در حاشيه درياي خزر و يا در جنوب در حاشيه خليج فارس قرار گرفته اند، استفاده از کولرهاي آبي پاسخگو نخواهد بود. اما اين کولرها براي ساير نقاط ايران که در تابستان آب و هوايي گرم و خشک دارند بسيار مناسب مي باشد.

از آن جايي که کولرهاي آبي در مقايسه با کولرهاي گازي قيمت کمتري دارند، هنوز هم مورد انتخاب بسياري از افراد هستند. با وجود آنکه مصرف برق کولرهاي آبي تقريبا يک چهارم کولرهاي گازيست ( 500 وات انرژي در مقابل 2000 وات انرژي مصرفي کولرهاي گازي)، اما همين مصرف برق را با بهينه سازي، مي توان به حداقل رساند.

براي کاهش مصرف برق کولر آبي، مي توانيد از روش هاي زير بهره ببريد:

مصرف برق کولر آبي را بررسي نماييد

مصرف برق کولر آبي

به برچسب انرژي نگاه کنيد. حتما کولر آبي را خريداري نماييد که ميزان برق مصرفي آن کم باشد. هرچه درجه مصرف انرژي کولري که انتخاب کرده ايد، به A نزديک تر باشد، بدين معناست که آن کولر برق کمتري مصرف مي کند.

ظرفيت برودتي و هوادهي کولر آبي را بررسي نماييد

حتما مي دانيد که ظرفيت هر کولر آبي با ديگري متفاوت است. اين يکي از مهم ترين فاکتورهاييست که براي کاهش مصرف برق در کولر آبي مي بايست به آن توجه نماييد. هرچه ميزان ظرفيت اين دستگاه بالاتر برود، ميزان مصرف برق آن نيز افزايش ميابد، به همين دليل اگر مي خواهيد هزينه اضافي پرداخت نکنيد، ميبايست ميزان خنک سازي و ظرفيت کولر آبي را بررسي کرده و متناسب با نياز خود يکي را خريداري نماييد.

کولر آبي را متناسب با اقليم جغرافيايي محل استفاده، انتخاب نماييد

براي اين منظور مي بايست اقليم جغرافيايي که در آن زندگي مي کنيد را بررسي کنيد. در اين حالت ميزان درجه حرارتي که در فصول مختلف با آن رو به رو هستيد و ميانگين رطوبت نسبي منطقه مورد نظر بسيار اهميت پيدا مي کند. به عنوان مثال اگر در منطقه اي زندگي مي کنيد که آب و هواي معتدلي دارد، نيازي به خريد کولرهاي آبي پر قدرت نخواهيد داشت.

طول کانال کشي را به حداقل برسانيد

به منظور کاهش مصرف برق در کولر آبي، حتما طول کانال کشي را به حداقل برسانيد. هرچه طول کانال کشي کولر کمتر باشد، فشار جريان هوا بيشتر خواهد بود و در نهايت عملکرد بهتري را از خنکي کولر آبي تجربه مي کنيد. در غير اين صورت، فشار جريان هوا افت پيدا کرده و در نهايت مصرف برق افزايش ميابد.

از واسط تبخيري مناسب استفاده نماييد

لازم است بدانيد که در کولرهاي آبي از واسط تبخيري استفاده مي شود. اين واسط تبخيري همان پوشال ها و پدهاي سلولزي مي باشند که در کولرها قرار مي گيرند. واسط هاي تبخيري پوشالي، مصرف بالا و راندمان کمتري دارند، به همين دليل پيشنهاد مي شود از پدهاي سلولزي براي کاهش مصرف برق کولر آبي استفاده نماييد. همچنين مي بايست به طور مرتب، واسط ها را تميز و يا تعويض نماييد تا بتوانيد عملکرد بهتري را از کولر آبي شاهد باشيد.

درجه متناسب کولر آبي را انتخاب نماييد

براي آنکه فشار کمتري به اين سيستم سرمايشي وارد نماييد، بهتر است در سالن هاي بزرگ از کولرهاي آبي با ترموستات هاي معمولي استفاده کنيد. همچنين خوب است تا درجه کولر آبي را روي دور کند قرار دهيد تا خنک سازي به شکل يکنواخت صورت گيرد. به اين طريق شما مي توانيد از مصرف انرژي برق تا حد زيادي بکاهيد.

استفاده همزمان از چند وسيله گرمايشي به طور همزمان ممنوع است

توجه داشته باشيد که هرچه ميزان حرارت محيط بالاتر رود، کولر آبي براي خنک کردن محيط از انرژي بيشتري استفاده مي کند. به همين دليل لازم است تا از استفاده از چند وسيله گرمازا به طور همزمان بپرهيزيد تا به افزايش دماي حرارت محيط نيفزاييد.

محيط را عايق بندي نماييد

براي آنکه از هدر رفتن انرژي و خروج هواي خنک از محيط جلوگيري نماييد، بهتر است از پنجره هاي دوجداره در منزل و عايق کاري کانال کولر استفاده کنيد. با اين کار به کاهش مصرف برق در کولر آبي کمک خواهيد کرد.

سايبان کولر آبي

سايبان و محل مناسبي را براي نصب کولر آبي انتخاب کنيد

هنگامي که کولر آبي را در معرض باد قرار دهيد، مي توانيد عملکرد بهتري را از اين وسيله سرمايشي انتظار داشته باشيد. همچنين اگر براي کولر آبي بدون جلوگيري از عبور هوا، سايباني تهيه نماييد، اين وسيله بدون افزايش مصرف برق، مي تواند محيط را بهتر خنک سازد.

از مراکز معتبر خريد کنيد

به منظور خريد بهينه و به صرفه، لازم است تا از خريد از مراکز غير معتبر و کولرهاي بي کيفيت خودداري نماييد. ضمنا با اين کار مي توانيد از قيمت کولر آبي خريداري شده، اطمينان داشته باشيد. همچنين تجهيزات کولر خود از جمله کابل کولر ، کليد کولر و ... را نيز از مراکز و فروشگاه هاي معتبر خريداري نماييد.

سيستم هاي هوشمند روي کولر آبي نصب کنيد

سيستم هوشمند کولر آبي

شايد برايتان جالب باشد بدانيد که مي توانيد از سيستم هاي کنترل هوشمند براي عملکرد کولرهاي آبي نيز استفاده نماييد. اين سيستم هاي هوشمند به شما امکان زمان بندي (زمان روشن بودن دستگاه)، برنامه دهي، کنترل از راه دور و .... را در اختيارتان قرار مي دهد. شما به کمک اين سيستم هاي هوشمند مصرف برق کولر را کاهش مي دهيد.