تفاوت سيم افشان و سيم مفتول در چيست؟ در اين مطلب قصد داريم به بيان چهار تفاوت اصلي اين دو سيم بپردازيم. در ابتدا لازم است يک تعريف کلي از هر دو سيم داشته باشيم، در ادامه نيز به بيان تفاوت هاي اين دو سيم مي پردازيم. ما را همراهي کنيد

چهار تفاوت سيم افشان و سيم مفتولي

 

 تفاوت سيم افشان و سيم مفتولي بر اساس تعريف

سيم افشان

سيم افشان سيمي است که هادي آن به صورت افشان است، به اين صورت که از چندين رشته هادي نازک تشکيل شده است که به دور هم پيچيده شده اند، دور هادي اين سيم را عايقي از جنس پي وي سي دربرگرفته است.

سيم مفتول

سيم مفتولي به سيمي گفته مي شود که هادي آن از يک رشته ي مفتول مسي تشکيل شده است. دور اين هادي را عايقي از جنس پي وي سي پوشانيده است.

تفاوت سيم افشان و مفتولي 1

تفاوت هاي سيم افشان و سيم مفتولي

  1. ساختار متفاوت

ساختاري متفاوت؛ از تعاريف کلي اين سيم به اولين و بارزترين تفاوت سيم افشان و سيم مفتولي که تفاوت ساختاري آن هاست پي برديد. اين تمايز که در واقع به شکل هادي آن ها برمي گردد، مهم ترين تفاوت اين دو سيم است، که حتي نامگذاري اين سيم ها برگرفته از شکل هادي آن ها مي باشد.

  1. تفاوت از نظر انعطاف پذيري

تفاوت از نظر انعطاف پذيري دومين تفاوت بارز اين دو سيم است. سيم افشان به دليل شکل هادي خود که افشان است، از انعطاف بسيار بالايي برخوردار است و بسيار راحت خميده و پيچيده مي شود. در صورتي که سيم مفتول به علت تک رشته اي بودن هادي آن، سيمي خشک محسوب شده و انعطاف پذيري کمي دارد.

  1. تفاوت از نظر مقاومت

تفاوت از نظر اهمي فرق ديگر اين دو سيم است، اگر هردو سيم را در معرض دماي يکسان قرار دهيم، سيمي که مقاومت بيشتري از خود نشان مي دهد، سيم افشان است.

  1. مقاومت در برابر خوردگي

از نظر ميزان مقاومت در برابر خوردگي، سيم مفتول به دليل مفتولي بودن نوع هادي خود، استحکام و مقاومت بيشتري در برابر خوردگي دارد.

تفاوت سيم افشان و سيم مفتولي 2

با توجه به تفاوت هاي سيم افشان و سيم مفتولي کدام يک بهتر است؟

در پاسخ اين پرسش بايد گفت که بهتر بودن يک سيم براي ما بستگي به نوع کاربرد و استفاده اي که از يک سيم مي خواهيم داشته باشيم دارد. هر کدام از اين دو سيم مي توانند براي مصرف يا مصارفي بهترين گزينه باشند. براي اطلاع بيشتر از خريد مناسب ترين نوع سيم براي استفاده ي خود مي توانيد از يک متخصص در زمينه ي برق مشورت بگيريد.

نحوه خريد

براي خريد سيم افشان  از انواع برندهاي مختلف نظير سيم افشان افشارنژاد خراسان و سيم مفتول از برندهاي مختلف و معتبر مي توانيد با مراجعه به سايت فروشگاه اينترنتي سيم و کابل ايزي نور به آساني خريد خود را از توليدکنندگان معتبر سيم و کابل انجام دهيد.