نورگير بودن خانه براي همه مهم است چرا که خانه را دلباز و بزرگ نشان مي‌دهد. شما مي‌توانيد با راه‌هاي متفاوتي ميزان نور موجود در خانه را افزايش دهيد.

تغييرات فصلي روي نور خانه تأثير زيادي مي‌گذارند. در طول فصل‌هاي مختلف نور ورودي به برخي خانه‌ها تغيير مي‌کند. وقتي نور خانه کم شود مي‌تواند روي روحيه اثر داشته باشد. براي اين کار توصيه‌هايي وجود دارد که در ادامه توضيح مي‌دهيم.

1- تناسب کفپوش و فرش

 اگر کفپوش چوبي تيره يا فرش يا موکت هايي به رنگ تيره حالت داريد توصيه مي‌شود فرش يا موکت روشني را روي آن بيندازيد و اگر فرش يا موکت تيره داريد آن را تغيير دهيد.

2- ديوارهايي با رنگ روشن

ديوارهاي کم رنگ فضاي اتاق را کم‌نورتر مي‌کنند. اما توجه کنيد که لزوماً هر رنگي با برچسب سفيد درخشان و يا خاکستري قرار نيست نور خانه را بيشتر کند. خاکستري‌هاي سرد يا سفيدهاي روشن روي ديوار واقعاً دلگير به نظر مي‌رسند. اين رنگ‌ها فقط در اتاق‌هاي آفتابي و رو به جنوب بسيار عالي به نظر مي‌رسند، اما در اتاق هاي تاريک يا رو به شمال نه. به فکر انتخاب يک رنگ سفيد گرم يا يک رنگ بسيار کم رنگ و گرم باشيد. صورتي کمرنگ مي‌تواند رنگ مناسبي باشد.

براي کارهاي چوبي، به ويژه طاقچه‌، مدت‌هاست که روکش ساتن مد شده است، اما رنگ براق باعث بازتاب نور بيشتري در اتاق مي‌شود. شما بايد سقف را خيلي خوب آماده کنيد و مطمئن شويد که ريخته يا ترک خورده نباشد. يک سقف با رنگ براق مي تواند درخشان به نظر برسد.

3- شلوغ کردن

سعي کنيد تا جايي که مي‌توانيد دکور خانه را شلوغ کنيد. چيزهايي را که دوست داريد در قفسه‌ها بچينيد کنار برخي قاب‌ها يک آينه بگذاريد که نور را منعکس کند.

4- نوع مبلمان

به طور کلي سعي کنيد از مبلمان بزرگ و سنگين اجتناب کنيد، اما گاهي اوقات اجتناب ناپذير است. مردم به کمد و مبل نياز دارند. متناسب با اتاق مبلمان را بچينيد. در يک اتاق نشيمن کوچک، مبل کوچک‌تر و صندلي راحتي بيش از يک مبل بزرگ به کار مي‌آيد.  مبل هايي با پايه کوتاه‌تر و تختخواب‌هاي بدون تخته پايه را انتخاب کنيد. يک قفسه کتاب با درهاي شيشه‌اي نور را منعکس مي‌کند. مبلمان چوبي تيره مي‌توانند عمق و گرما داشته باشد اما سنگين است. به همين خاطر به رنگ‌کردن آن‌ها فکر کنيد.  

5- روشنايي چند لايه

اگر همه آنچه شما داريد يک چراغ آويز مرکزي است، احتمالاً حس خوبي ندارد. مرکز آن بسيار روشن است اما در اتاق کم نور مي شود. اتاقي که لايه‌هاي نور متفاوت داشته باشد بهتر به نظر مي‌رسد. از طريق اتصال بيشتر لامپ‌هاي روميزي و لامپ‌هاي مستقل يا چراغ‌هاي روشن مي‌توان نور را لايه لايه کرد. قسمت بالاي کمدها (مثلاً در آشپزخانه‌ها يا واحدهاي مستقل در اتاق خواب‌ها يا اتاق ‌نشيمن) را روشن کنيد تا نور را به سقف بتابانيد و روشنايي عمومي را افزايش دهيد. از يک نوار LED که مي‌تواند به برق وصل شود يا از يک سيستم ساده که توسط يک برق کار نصب شده استفاده کنيد.

نورپردازي در قفسه‌ها يکي ديگر از ترفندهاي خوب است. قفسه‌هاي نور پس‌ زمينه را مي‌توان با نوارهاي LED ، نصب شده بر روي يک پروفيل زاويه‌دار ايجاد کرد. يک برقکار به راحتي مي‌تواند چنين کاري را انجام دهد.

6- تعويض لامپ‌ها

تغيير نوع لامپ نيز مي‌تواند تفاوت ايجاد کند. به دنبال درجه کلوين يا K باشيد، که نشان دهنده درجه حرارت رنگ (نه گرما) لامپ است. هرچه عدد بيشتر باشد ، نور سفيدتر مي‌شود. ال اي دي‌هاي ارزان‌تر با شاخص رنگ پايين‌تر در حدود 80 است، در حالي که نور روز در حدود 100 است. وقتي مي‌بينيد که نور کمي صاف به نظر مي‌رسد، به اين دليل است که CRI کم است و هيچ چيزي به رنگ واقعي آن احساس نمي‌شود. اما وقتي CRI بالاي 90 يا بيشتر داريد همه چيز پر جنب و جوش تر به نظر مي‌رسد.

به فکر تهيه خانه خود با چيزهايي باشيد که نور را منعکس مي‌کنند، مانند آينه و شيشه. آينه ديواري يک آينه روشن است در مقابل پنجره قرار دارد، به اين معني است که شما نور را به داخل اتاق منعکس
مي‌کنيد. هرچه بزرگتر بهتر.

7- مات‌بودن پنجره‌ها ممنوع

يک جفت پرده کشيده سنگين مي‌تواند در صورت کشيدن به عقب تا يک سوم پنجره را مسدود کند. نصب يک ريل بلندتر اطمينان از کشيده شدن پرده‌ها از پنجره را فراهم مي‌کند. از قرار دادن مبلمان حجيم در مقابل پنجره پرهيز کنيد.

8- عوامل بيروني را مديريت کنيد

اگر شاخه‌هاي درختي در بيرون جلوي نور پنجره را شايد بهتر باشد آن را هرس کنيد. تميز کردن پنجره‌ها را فراموش نکنيد. در بيرون پنجره هم چراغ‌هايي نصب کنيد. اين کار واقعاً کمک مي‌کند، مخصوصاً اگر در يک زيرزمين زندگي مي کنيد.