x تبلیغات
ایزی نور

راهنماي جامع خريد سيم برق

 يکي از مواردي که در عملکرد بهتر تجهيزات برقي مؤثر است، به کارگيري يک سيم کارآمد و با کيفيت است. خريد يک سيم خوب و مرغوب همواره يکي از دغدغه هايي است که ذهن خريداران آن را مشغول مي کند. کارکرد يک سيم در انتقال جريان الکتريکي درست مانند کارکرد رگ در بدن است. سيم ها با رسانايي و انتقال برق در سراسر يک سيستم برقي، باعث به کار افتادن و زنده نگه داشتن آن سيستم مي شوند. شما نمي توانيد يکي از تجهيزات برقي در صنايع مختلف را پيدا کنيد که بي نياز از استفاده ي اين عنصر مهم باشد. داشتن اطلاعات کافي براي خريد سيم برق بسيار مهم است، خريد سيم برق بدون داشتن دانش مورد نياز، منتج به خريد و استفاده از سيم هاي نامرغوب شده که در نتيجه، چنين کاري ممکن است تجارب نامطلوبي را به جاي بگذارد. فروشگاه اينترنتي ايزي نور سعي دارد تا در اين مقاله به طور اختصاصي به سيم برق پرداخته، و در اين راستا يک راهنما براي خريد سيم برق را براي شما جمع آوري کرده است. اميدواريم که اين مطلب براي شما مفيد واقع گردد.

راهنماي جامع خريد سيم برق

 

تفاوت سيم و کابل برق چيست؟

قبل از هر چيز لازم است تفاوت انواع سیم و کابل را بدانيد. شايد فکر کنيد که اين دو يکي هستند و آن ها را به جاي هم به کار ببريد، اما بايد به شما بگوييم که اين دو از لحاظ ساختار کاملاً با يکديگر متفاوت هستند. ساختمان سيم داراي دو بخش است: هادي فلزي و عايقي که به دور آن پيچيده شده است، حال آنکه ساختمان يک کابل مجموعه اي متشکل از اين سيم ها است، که همگي درون يک عايق ديگر قرار گرفته اند و يک کابل را تشکيل داده اند. علاوه بر اين در ساختمان برخي کابل ها اجزايي وجود دارد که در هيچيک از گونه هاي سيم آن اجزا را نمي بينيد، اجزايي مثل: شيلد و عايق پلي اتيلن.

سيم برق 1

سيم برق و ويژگي هاي آن

براي آشنايي با سيم برق و ويژگي هاي آن، ابتدا به تعريفي از سيم مي پردازيم. در يک تعريف ساده سيم به وسيله اي گفته مي شود که جريان الکتريکي را از يک نقطه به نقطه ي ديگر منتقل مي کند. سيم برق داراي ساختاري دو قسمتي است، که شامل يک فلز هادي و يک پوشش به عنوان عايق است که اطراف اين هادي را احاطه کرده است. بهترين و رايج ترين ترين فلز هادي سيم، مس است. به جز مس سيم هاي ديگري با هادي از جنس ديگر نيز توليد مي شود. به طور کلي هادي سيم ها از سه نوع است:

  • مس
  • آلومينيوم
  • ترکيب مس و آلومينيوم

راجع به عايق يک سيم بايد بگوييم که عايق پوشش محافظي است که دور تا دور هادي يک سيم را پوشانده و از آن در برابر عوامل بيروني محافظت مي کند. عايق سيم ها معمولاً از جنس پي وي سي (PVC) مي باشد.

اگر تا پايان ما را همراهي کنيد، در بخش ويژگي سيم خوب، بيشتر با مبحث هادي سيم ها و نيز عايق آن ها آشنا خواهيم شد.

همچنين در ادامه به انواع سيم برق بيشتر مي پردازيم و نيز راجع به تفاوت فيزيکي سيم ها از نظر شکل هادي بيشتر مي پردازيم.

سيم برق 5

انواع سيم برق

انواع سيم برق به سه دسته ي مهم و رايج تقسيم مي شود، که عبارتند از:

  • سيم مفتولي
  • سیم افشان
  • سیم نیمه افشان

در ادامه به اين سيم ها مي پردازيم و با آن ها بيشتر آشنا مي شويم.

سيم مفتولي چيست؟

سيم مفتولي از يک هادي فلزي تشکيل شده است، و دور آن را يک عايق از جنس پي وي سي (PVC) پوشانيده است. هادي اين سيم به صورت مفتولي يا همان تک رشته اي است. مفتول بودن هادي اين سيم باعث شده که اين سيم خاصيت انعطاف پذيري کمي داشته باشد. به دليل همين ويژگي فيزيکي که اين سيم دارد، به سيم خشک نيز شناخته مي شود.

سيم برق 7

سيم افشان چيست؟

سيم افشان از چندين هادي فلزي نازک تشکيل شده است، که دور آن را يک عايق پي وي سي پوشانده است. اين سيم به دليل تشکيل شدن از اين رشته هاي نازک، انعطاف پذيري بسيار بالايي در بين ديگر سيم ها دارد. هادي هاي نازک درون اين سيم به صورت پيچيده به هم هستند که اين ويژگي باعث استحکام بالاي اين سيم شده است.

سيم نيمه افشان چيست؟

سيم نيمه افشان از لحاظ فيزيکي مابين دو سيم مفتولي و افشان قرار دارد، به اين صورت که از چندين هادي فلزي تشکيل شده است، اين هادي ها نه به سختي مفتول هستند و نه به نرمي هادي افشان. به عبارتي اين سيم از نظر انعطاف و نرمي، حد وسط سيم افشان و مفتولي است. اين هادي را به هم پيچيده شده اند و يک عايق از جنس پي وي سي، دور آن را پوشانده است. ما در اينجا رايج ترين تقسيم بندي سيم ها را براي شما شرح داديم، البته سيم ها به لحاظ کاربرد به انواع مختلف ديگري تقسيم مي شوند،

از جمله: سیم نایلونی، سیم ارت، سیم نسوز. لازم به ذکر است که سيم هاي نام برده شده، خود داراي دو نوع مفتولي و افشان، و در برخي موارد نيمه افشان مي باشند. به عنوان مثال سيم ارت به دو نوع سيم ارت مفتولي و سيم ارت افشان تقسيم بندي مي شود.

سيم برق 2

کاربردهاي سيم برق چيست؟

کاربردهاي سيم بسيار گسترده و متنوع است، چرا که امروزه برق و اجزاي مربوط به آن از جمله سيم بخش جدا نشدني و بسيار پررنگ در زندگي ما محسوب مي شود. نيازهاي گوناگون صنايع و مصارف متعدد، سيم هايي با کاربردهاي گوناگوني را طلب مي کند، که اين امر باعث شده توليدکنندگان سيم برق، اقدام به طراحي، توليد و عرضه ي سيم هاي گوناگون در بازار کنند. در تمام صنايع ساختماني، کارخانجات، کارگاه ها، برق شهري، تمامي سيستم هاي روشنايي، تجهيزات خانگي، تجهيزات صوتي و تصويري، نيروگاه ها و...، و درکل هر يک از صنايعي که به ذهن مان خطور کند، به نوعي با اين جزء مهم و کليدي در ارتباط بوده و بي نياز از آن نيستند.

علائم اختصاري سيم هاي برق

علائم اختصاري سيم ها متفاوت است، و هر سيم با علامت اختصاري مخصوص به خود در بازار شناخته مي شود. از جمله مهم ترين سيم ها و علامت اختصاري شان عبارتند از:

  • سيم چند رشته اي (افشان) داراي علامت اختصاري NYAF است.
  • سيم تک رشته اي (مفتولي) داراي علامت اختصاري NYA است.
  • سيم نيمه افشان داراي علامت اختصاري NYMHY است.

مشخصات سيم برق

مشخصات سيم ها شامل ميزان ولتاژ، چندرشته اي بودن هادي آن سيم، شکل و نوع هادي، سطح مقطع هادي و تعداد آن و نيز نوع عايقي که براي آن سيم به کار رفته است را، معمولاً بر روي عايق سيم ها درج مي کنند. ما در اين جا، تصوير يک برش از عايق سيم را براي شما آورده ايم، که در آن مشخصات درج شده بر روي عايق يک سيم را نشان مي دهد.

سيم برق 3

ويژگي سيم برق خوب

ويژگي سيم خوب چيست؟ اين سؤالي است که ممکن است به هنگام خريد سيم ذهن شما را درگير کند. گفتيم که ساختمان سيم از دو بخش هادي و عايق تشکيل شده است، پس مهم ترين عواملي که در کيفيت يک سيم مؤثر هستند، عواملي است که در ارتباط با ساختمان سيم قرار دارند. براي شروع از هادي سيم صحبت مي کنيم.

جنس هادي

پيشتر اشاره شد که جنس هادي اکثر سيم ها از مس است. از ميان فلزهاي رسانا، مس رسانايي است که خواص فوق العاده اي دارد که اين امر باعث مي شود به عنوان بهترين نوع هادي در سيم ها استفاده شود، خواصي همچون هدايت بالاي جريان برق و حرارت، استحکام در برابر ضربات و ...، اما اين فلز قيمت بالايي نيز دارد، به همين خاطر توليدکنندگان اين نياز مصرف کنندگان را در نظر گرفته اند و از فلزي به عنوان جايگزين آن، که قيمت کمتري هم داشته باشد، براي توليد سيم استفاده کرده اند. فلز آلومينيوم مرسوم ترين هادي جايگزين است، آلومينيوم نيز واجد شرايطي است که بتوان آن را به عنوان هادي يک سيم به کار گرفت، ولي از لحاظ خاصيت رسانايي در مقايسه با مس قياس پذير نيست. از مدل هادي هاي ديگري که براي جايگزين کردن فلز مس در توليد سيم به کار مي برند، توليد سيم هايي با هادي ترکيبي مس و آلومينيوم است.

نوع هادي

نوع هادي سيم در انتخاب آن براي مصارف گوناگون بسيار مؤثر است. سيم هاي با هادي افشان به دليل چند رشته اي بودن نرمي و انعطاف پذيري بسيار خوبي دارند، و براي مواردي مناسب است که در کار خميدگي و پيچيدگي بسيار بالايي وجود دارد. نقطه ي مقابل آن سيم مفتولي است که به خاطر تک رشته اي بودن آن سيمي خشک محسوب مي شود و براي مواردي که پيچش و خم شدگي هاي وارده زياد است، پيشنهاد نمي شود.

سيم برق 4

عايق سيم برق

عايق سيم ها بخش بيروني سيم است که بيشتر در معرض آسيب ها و عوامل محيطي قرار دارد، چرا که در واقع محافظ سيم است. بنابراين انتخاب سيمي که از عايق باکيفيت توليد شده باشد، بسيار اهميت دارد. معمول ترين عايقي که توليدکنندگان سيم در طراحي و توليد سيم از آن استفاده مي کنند، عايق پي وي سي (PVC) است. سيم هاي از جنس پي وي سي بسيار مستحکم هستند و مقاومت بالايي در برابر شرايط جوي، رطوبت، گرد و خاک، ضربه، ساييدگي و غيره دارند، و به کارگيري آن در عايق سيم، نشان از کيفيت بالاي روکش آن سيم دارد.

برند سيم برق

مسلماً برند سيم نشان از ميزان مرغوبيت و کيفيت آن سيم دارد. معتبر بودن برند توليدکننده ي سيم، به نوعي تضمين کننده کيفيت آن سيم است. برندهاي معتبر، پس از فروش نيز به مشتري احترام نهاده و داراي نمايندگي هاي پس از فروش در راستاي خدمت دادن به خريداران هستند. در ادامه به مبحث برند سيم با جزئيات بيشتري پرداخته ايم.

 

بهترين مارک سيم برق

بهترين مارک سيم برق چيست؟ يکي از سؤالاتي است که هنگام مواجهه ما با انواع مارک سيم موجود در بازار، پرسيده مي شود. در بازار سيم و کابل برندهاي بسيار متنوعي و زيادي هستند که فعاليت مي کنند. تنوع و گوناگوني اين برندها ممکن است ما را در انتخاب و خريد سردرگم کند، در اين باره بايد به شما بگوييم توليدکنندگان زيادي هستند که سال هاي بسياري در زمينه ي توليد و طراحي سيم فعاليت مي کنند، و حضور موفقي نيز در بازارهاي بين المللي نيز داشته اند. البته مهم ترين چيزي را که به عنوان سند اعتبار اين برندها بايد در نظر گرفت، رضايت مشتريان است. از جمله ي اين مارک هاي مشهور و داراي اعتبار در اين زمينه مي توان از سيم و کابل ابهر، صنعتي الکتريک خراسان (افشارنژاد)، سيم و کابل همدان، کابل باختر و ... نام برد.

اگر مي خواهيد بيشتر با برند هاي معتبر در زمينه ي توليد سيم آشنا شويد، به مقاله ي بهترين برند سيم برق ساختمان چيست؟ مراجعه کنيد.

سيم برق 6

خريد سيم ارزان

براي خريد سيم ارزان لازم است بدانيم قيمت روز سيم برق تابع عوامل زيادي است، مسلماً وضعيت بازار ارز يکي از تعيين کننده ترين عوامل در قيمت گذاري سيم محسوب مي شود. همچنين اگر بتوان سيم را بدون واسطه، يا به وسيله ي واسطه هايي که سيم را از کارخانه خريد و مستقيماً به مشتري عرضه مي کنند، خريداري کرد، قيمت تمام شده ي سيم کمتر محاسبه مي شود. هم چنين داشتن خريد يک سيم ارزان به عوامل ديگري نيز همچون: متراژ سيم مورد نياز، نوع برند، جنس هادي سيم، متريال مورد استفاده و غيره نيز بستگي دارد.

خريد آنلاين سيم

خريد آنلاين سيم يکي از راحت ترين راه هاي خريد سيم است. امروزه ديگر براي خريد سيم لازم نيست که به بازار مراجعه کرده و وقت زيادي را صرف بررسي و مقايسه سيم هاي گوناگون قرار دهيد. خريد آنلاين به شما اين امکان را مي دهد که با صرف زماني کمتر، به مقايسه ي قيمت، برند، رنگ و ... سيم مورد نظر خود پرداخته و به راحتي به آن دست پيدا کنيد. براي خريد اينترنتي سيم برق راه هاي گوناگوني وجود دارد. يکي از اين راه ها مراجعه به سايت هاي گوناگون عرضه و فروش سيم برق است، که شما از طريق آن ها مي توانيد به راحتي و بدون اتلاف وقت، اقدام به خريد سيم مورد نظر خود نماييد.

سخن آخر

در اين مقاله سعي ما بر اين بود که راهنماي جامعي براي شما در زمينه ي انتخاب و خريد سيم برق گردآوري کنيم. از شما سپاسگزاريم که تا پايان ما را همراهي نموديد. در پايان شما مي توانيد خريد سيم مورد نياز خود را از طريق سايت فروشگاه اينترنتي ايزي نور انجام دهيد. اين فروشگاه به عنوان يکي از عرضه کنندگان سيم و کابل باکيفيت، آماده ي خدمت رساني به شما خريداران محترم مي باشد.

نورپردازي صحيح چگونه است؟

 آيا تا به حال برايتان اتفاق افتاده که به يک اتاق برويد و از انتشار نور و نورپردازي زينتي آن شگفت زده شويد؟ احتمالاً پاسختان منفي است! زيرا وقتي نورپردازي صحيح و بي‌عيب و نقص باشد شما به سختي متوجه اين موضوع خواهيد شد. طراحان برجسته‌ي دکوراسيون اعتقاد دارند که اگر نورپردازي دکوراسيون داخلي يک خانه به درستي طراحي شود، همه‌ي افراد در آن احساس آرامش و راحتي مي‌کنند در حالي که خودشان هم علت اصلي آرامش را نمي‌دانند! نور مناسب اتاق مي‌تواند فضا را براي استراحت و آرامش افراد آماده کند. قواعد اساسي نورپردازي چيست؟

حقيقت آن است که اگر نورپردازي براي يک محيط به خوبي طراحي شده باشد آن را بسيار جذاب مي‌کند. نور يکي از عناصر مهم در زندگي روزمره‌ي ما است که فعاليت‌هاي روزانه‌ي ما را تحت تأثير قرار مي‌دهد. تصور اينکه در يک جهان بدون نور زندگي کنيم براي ما بسيار مشکل است. در اين مقاله قصد داريم به توضيح نکاتي درباره‌ي نورپردازي بهتر در طراحي دکوراسيون بپردازيم.

انواع نورپردازي صحيح

اساساً چهار نوع نورپردازي صحيح وجود دارد که مي‌تواند براي دستيابي به بهترين طراحي نورپردازي و نور مناسب در دکوراسيون‌هاي مختلف مورد استفاده قرار گيرد. اين چهار نوع عبارتند از:

  • نورپردازي محيط
  • نورپردازي کار
  • نورپردازي متمرکز
  • نورپردازي زينتي

در نورپردازي محيط يک فضاي معين مانند اتاق يا سالن پذيرايي با سطح نرمي از يک نور عمومي پر مي‌شود. اندازه‌ي نور در اين نوع از نورپردازي به اندازه‌اي است که اشيا به خوبي ديده شوند.

نورپردازي کار نوري است که به يک منطقه‌ي مشخص تابيده مي‌شود و هدف از آن انجام دادن فعاليت‌هاي بشري مانند مطالعه يا تهيه‌ي غذا است.

نورپردازي متمرکز نوعي از نورپردازي کار است که عمدتاً براي تمرکز بر روي آثار هنري و يا ويژگي‌هاي معماري مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

از نورپردازي زينتي نيز براي زيبايي بخشيدن به محيط استفاده مي‌شود. هرکدام از سه نوع نورپردازي که توضيح داده شد مي‌توانند نورپردازي زينتي نيز محسوب شوند. نورپردازي‌هاي زينتي به گونه‌اي طراحي مي‌شوند که توجه افراد را به خود جلب کنند. معمولاً نور‌هاي زينتي در ناحيه‌ي مرکزي اتاق قرار مي‌گيرند؛ يک مثال مناسب براي اين موضوع استفاده از لوسترهاست.

 

قواعد اساسي نورپردازي صحيح

يکي از اصول اساسي که اغلب هم ناديده گرفته مي‌شود، روشنايي بخشيدن به فضاهايي است که بيشترين استفاده را دارند؛ يعني کارهاي زيادي در آن ناحيه انجام مي‌شود يا افراد معمولاً در آنجا حضور بيشتري پيدا مي‌کنند. يکي ديگر از قواعد اساسي ديگر اصل تعادل نور است. تمرکز منابع نور در اتاق‌ها بايد بر روي ناحيه‌هايي باشد که در آن کار بيشتري صورت مي‌گيرد و در عين حال ساير پرتوهاي نور نيز بايد به گونه‌اي در اتاق منتشر شوند که آرامش ديداري را به هم نريزند.

يک تصور رايج آن است که شما نياز به روشن کردن کل اتاق داريد؛ اما اين تصور نادرست است و شما بايد سعي کنيد به جاي روشن کردن کل اتاق منابع نور و فواصل آن‌ها را به درستي تنظيم کنيد.

دليل پر نور بودن بعضي از اتاق‌ها لزوماً تعداد زياد منابع نور نيست بلکه چينش درست آن‌ها و در نتيجه ترکيب درستي از نورهاي مختلف است. مهم‌ترين قاعده از ميان قواعد اساسي نورپردازي دکوراسيون داخلي آن است که بر اساس عملکرد فضاي مورد استفاده‌، آن را نورپردازي کرد. براي مثال با توجه به قواعد اساسي نورپردازي آشپزخانه با نورپردازي اتاق خواب بايد متفاوت باشد. اين موضوع براي ساير قسمت‌ها مانند اتاق ناهارخوري، اتاق پذيرايي و حتي حمام و سرويس‌هاي بهداشتي نيز صادق است.

نورها فقط براي زيبايي نيستند؛ بلکه يکي از عوامل مهم در سلامتي چشم‌ها نيز محسوب مي‌شوند. نورهاي سفيد اگر شديد باشند منجر به خستگي چشم‌ها مي‌شوند براي همين تا حد ممکن از لوله‌هاي فلورسنت يا مهتابي بايد اجتناب کنيد. در عوض ترکيبي از نورهاي سفيد و زرد رنگ مي‌توانند چشم‌ها را به آرامي بنوازند. لامپ‌هاي ال اي دي هم جايگزين مناسبي براي لامپ‌هاي رشته‌اي محسوب مي‌شوند و استفاده از آن‌ها در رنگ‌هاي مختلف مي‌تواند باعث زيبايي هرچه بيشتر دکوراسيون شود.

نورپردازي صحيح مکان‌هاي مختلف

در هر خانه 5 نقطه‌ي کليدي وجود دارد که بايد براي نورپردازي دکوراسيون داخلي از آن نقاط کمک گرفت.

  • هال يا سالن
  • فضاي ناهارخوري
  • آشپزخانه
  • اتاق خواب
  • حمام

نورپردازي صحيح هال

براي هال يا سالن اصلي بايد نور از چهارگوشه بتابد؛ در حالت مطلوب نور بايد از سه گوشه به بيرون تابيده و از گوشه‌ي چهارم بر روي يک گياه يا يک شي تزييني متمرکز شود.

نورپردازي صحيح ناهارخوري

براي فضاي مربوط به ناهارخوري نور مناسب آن است که دقيقاً در بالاي ميز يک لوستر آويزان شود. البته براي فضاي مربوط به ناهارخوري از نورپردازي غيرمستقيم نيز استفاده مي‌شود. اين حالت بهتر از حالت اول است و باعث آرامش مي‌شود. گاهي اوقات نيز از منابع کوچک نور بر روي ميز استفاده مي‌شود اين منابع مي‌تواند شامل چراغ‌هاي ال اي دي کوچک يا حتي دو شمع باشد.

نورپردازي صحيح آشپزخانه

براي نورپردازي آشپزخانه بايد تمرکز بر نواحي مربوط به فعاليت باشد؛ اجاق گاز، کابينت‌ها و يخچال مهم‌ترين نقاطي هستند که بايد نور بر آن‌ها متمرکز باشد.

براي اتاق خواب نياز به نور شديد نداريد؛ نورها در اين فضا بايد به صورت ملايم تابيده شوند. بنابراين محل قرارگيري منابع نور نبايد درست در رو به روي چشمان شما باشد. استفاده از لامپ‌هاي کوچک و با نور ملايم بهترين گزينه به عنوان نور مناسب دکوراسيون اتاق خواب است.

بهترين نورپردازي براي حمام استفاده از نورهاي جانبي است. اگر حمام شما نسبتاً بزرگ است بهتر است مستقيماً در بالاي دوش يک منبع نور قرار دهيد. همچنين وجود آينه‌ها نيز مي‌تواند به تقويت نور کمک کند و آن را در محيط حمام بازتاب دهد.

 

فروشگاه اينترنتي کالاي برق ايزي نور عرضه کننده ي انواع لامپ هاي ويژه ي روشنايي بيروني، داخلي، تزئيني،تجهيزات جانبي و ... مي باشد. شما مي توانيد با سر زدن به سايت ايزي نور از محصولات بخش روشنايي آن ديدن کنيد.

کابل آنتن يا کواکسيال چيست؟/آشنايي با کابل آنتن

 کابل آنتن (ANTENNA CABLE) يکي از انواع مختلف سيم و کابل است که نام ديگر آن کابل کواکسيال (COAXIAL CABLE) مي باشد. اين کابل از آن دسته کابل هايي است که همه ي ما با آن سروکار داشته ايم، چرا که يکي از مصارف رايج خانگي، استفاده از تلويزيون مي باشد، و اين کابل واسطه اي است تا سيگنال هاي تلويزيوني به تلويزيون برسد. در مطلبي که براي شما فراهم کرده ايم، اطلاعاتي راجع به اين کابل براي شما گردآوري کرده ايم. اميدواريم براي شما مفيد واقع گردد.

خريد کابل آنتن يا کواکسيال|انواع مختلف کابل آنتن

 

کابل آنتن چيست؟

قبل از هر چيز بايد بدانيم کابل آنتن همان کابل کواکسيال است. اگر بخواهيم يک تعريف ساده براي معرفي کابل آنتن داشته باشيم، بايد بگوييم در مکان هايي که امکان دريافت سيگنال هاي تلويزيوني، ماهواره اي و مخابراتي وجود دارد، از اين کابل براي ايجاد اتصال و ارتباط ميان آنتن و دستگاه هاي گيرنده ي اين امواج استفاده مي شود، به اين صورت که اين کابل داده ها و سيگنال ها را از آنتن هاي مربوطه دريافت کرده و به گيرنده ها منتقل مي کند، داده هايي که از طريق اين کابل منتقل مي شوند به شکل صوت و تصوير انتقال مي يابند. حال که مقداري با تعريف اين کابل آشنا شديد، وقت آن است که از ساختار اين کابل هم مطلع شويد.

ساختار کابل آنتن

ساختمان کابل آنتن يا کواکسيال به اين شکل است که هسته ي مرکزي آن يک رسانا از جنس مس است. اين هسته ي مرکزي هم مي تواند به شکل مفتول تک رشته اي باشد و هم مي تواند به صورت چند مفتول به هم پيچيده شده باشد. دور اين هسته ي مرکزي را يک عايق پلاستيکي پوشانده است. به دور اين عايق يک لايه ي فلزي محافظ از جنس آلومينيوم قرار گرفته است، سپس يک شيلد بافته شده از جنس مس نيز به عنوان لايه ي بعدي قرار دارد که در واقع بار جلوگيري از تداخلات امواج و سيگنال ها و ايجاد نويز، بر عهده ي آن است. به عنوان لايه ي آخر، يک غلاف از جنس پي وي سي، به عنوان عايق بيروني تمام اين بخش ها را دربرگرفته است و کابلي به نام کابل آنتن را ساخته است. در دو سر اين کابل فيش هاي مخصوصي قرار گرفته است که يک طرف آن براي اتصال به آنتن و طرف ديگر آن براي اتصال به گيرنده است.

کابل آنتن 1

انواع کابل آنتن

 کابل آنتن يا کواکسيال به صورت کلي به دو دسته ي کابل نازک و کابل ضخيم تقسيم مي شوند، اما اين کابل انواع ديگري هم دارد که در ادامه به آن اشاره مي کنيم. در يک تقسيم بندي انواع اين کابل عبارتند از:

کاربرد کابل آنتن

وقتي از کابل آنتن نام برده مي شود، اولين چيزي که به ذهن ما مي رسد اين است که اين کابل براي تلويزيون و ماهواره به کار گرفته مي شود. اين صحبت درست است، همانطور که از نام اين کابل پيداست، اين کابل به عنوان واسطه اي ميان آنتن و ماهواره ها و دستگاه گيرنده ي آن ها قرار گرفته و داده ها دريافتي را انتقال مي دهد. اصلي ترين کارايي اين کابل که با آن شناخته مي شود اين است که اين کابل از تداخل سيگنال ها جلوگيري به عمل مي آورد. اين کابل علاوه بر اينکه به عنوان يک رابط در دريافت امواج و سيگنال ها نقش دارد، وظيفه ي ديگري نيز دارد و آن اين است که داده هاي دريافتي را به صورت ايمن و بدون خطا به گيرنده ها ارسال کند.  

اصلي ترين و رايج ترين داده هايي که اين کابل در دريافت و انتقال آن ها نقش دارد عبارتند از:

  • امواج تلويزيوني
  • امواج ماهواره اي
  • داده ها و سيگنال هاي تصويري و ويدئويي
  • امواج مخابراتي
  • امواج راديويي

کابل آنتن 2

نکاتي براي خريد و استفاده ي بهتر

دقت به خرج دادن براي خريد کابل آنتن، به اندازه ي خريد آنتن و حتي گيرنده ي آن، بسيار مهم است. خريد يک کابل باکيفيت در داشتن و دريافت امواج و تصاوير باکيفيت تأثير زيادي دارد. به عنوان سخن پاياني، نکاتي را براي خريد و استفاده ي بهتر از اين کابل با شما در ميان مي گذاريم.

هنگام خريد بايد توجه داشت که کابل هاي مختص به تلويزيون بايد داراي 75 اهم باشند، که براي اين منظور انتخاب کابل RG6 پيشنهاد مي شود. اگر مي خواهيد داده ها را با کيفيت HD دريافت کنيد، کابل از نوع RG11 پيشنهاد مي شود. اگر ساختماني که مي خواهيد در آن اين کابل را نصب کنيد بسيار بلند و مرتفع است و فاصله ي بين آنتن و گيرنده ي تلويزيون زياد است، بهترين کابل انتخابي از نوع RG11  مي باشد.

 چگونه تصاوير بدون افت کيفيت

  • دقت داشته باشيد اگر مي خواهيد تصاوير بدون افت کيفيت داشته باشيد، اين کابل مي بايست صاف و يکدست بوده و داراي بريدگي، شکستگي و خم شدگي نباشد. از استفاده ي کابلي که در آن از اتصال و چسباندن دو کابل بريده به هم استفاده شده است نيز بايد حدالامکان جلوگيري شود.  واضح است که از چنين کابلي نبايد انتظار دريافت تصاوير با کيفيت و واضح داشت.
  • خيلي مهم است که دقت داشته باشيد يک کابل از جنس متريال مرغوب خريداري کنيد، چرا که نصب اين کابل معمولاً در فضاي باز صورت مي پذيرد و اين کابل همواره در معرض تغييرات جوي است، و اين کابل بايد به گونه اي باشد که عواملي مثل پرتوهاي نور خورشيد، باد، بارندگي ها و گردو خاک، موجب آسيب زدن به آن نشوند.

کابل آنتن 3

نکته مهم جهت نصب

يکي از نکاتي که براي نصب بايد به آن اشاره کرد اين است که بهتر است يک فاصله ي کوتاه را براي مسير عبور و نصب اين کابل انتخاب کنيد، به اين علت که در مسيرهاي کوتاه تر از ميزان کابل کمتري استفاده شده و در نتيجه سيگنال ها بهتر ارسال مي شوند. چنانچه قصد خريد اين کابل را داريد، مي توانيد خريد خود را از طريق سايت فروشگاه اينترنتي ايزي نور انجام دهيد.

تکنولوژي جديد ذخيره سازي برق در زير زمين

 به تازگي محققان موفق شده‌اند با فشرده‌سازي هوا در زير زمين توسط برق توليد شده با استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير، برق مازاد بر مصرف را ذخيره کنند. هزينه استفاده از اين روش بسيار کم است و کارايي آن نسبت به باتري‌هاي ذخيره کننده برق، بسيار بالاتر است.

 با وجود اينکه دانشمندان با استفاده از باتري‌هاي جريان (باتري‌هاي قابل شارژي که در آن‌ها دو عنصر شيميايي در دو مايع که توسط يک غشاء از يک جدا شده‌اند، حل مي‌شوند) و شبکه‌هاي برق رساني هوشمند، توانسته‌اند تا حدودي مشکل ذخيره سازي برق توليد شده با استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير را حل کنند.

اما به تازگي محققان اروپايي توانسته‌اند با استفاده از روش فشرده سازي هوا، نيز فناوري جديدي براي ذخيره‌سازي نيروي برق ايجاد است. در اين روش که چندين دهه سابقه دارد، از برق مازاد بر مصرف براي فشرده سازي هوا استفاده مي‌شود و سپس هواي فشرده شده در مکاني غار مانند در زير زمين ذخيره مي‌گردد.

براي استفاده از برق ذخيره شده توسط اين روش که CAES نام دارد، کافي است هواي فشرده شده به سمت يک توربين گازي هدايت شود تا توربين به کمک آن برق توليد کند. اين روش از نظر تئوري، روشي کارآمد و کاربردي است؛ زيرا با هزينه بسيار کمي مي‌توان از آن استفاده کرد و در واقع ارزان‌ترين روش براي ذخيره‌سازي انرژي است.

از سويي ديگر استفاده از اين روش در مقايسه با روش‌هاي ديگر همانند ايجاد مخازني براي توليد نيروي برق آبي که بايد تجهيزات خاصي در کوه‌ها نصب شوند (ممکن است در برخي از کشور کوه‌هاي کمي وجود داشته باشند)، نيازمند هيچ گونه شرايط جغرافيايي خاصي نيست.

کابل نسوز يا ضد حرارت چيست؟

با کابل نسوز چقدر آشنايي داريد؟ آيا از مزيت هاي اين کابل باخبر هستيد؟ در مقاله اي که براي شما حاضر کرده ايم، قصد داريم به اين سؤالات پاسخ دهيم. پس اگر شما هم مي خواهيد از اين کابل بيشتر بدانيد، تا پايان اين مطلب ما را همراهي کنيد. کابل نسوز يکي از انواع سيم و کابل برق است. کابل ها براي اهداف مختلفي طراحي و توليد مي شوند. يکي از اين اهداف، مقاومت در برابر حريق و آتش سوزي مي باشد. براي اين منظور کابلي به نام کابل نسوز طراحي و توليد شده است، که در اين مقاله مي خواهيم به آن بپردازيم.

خريد کابل نسوز|کابل نسوز يا ضد حرارت چيست؟

 

تعريف کابل نسوز

کابل نسوز (FIRE RESISTANT CABLE) يا کابل ضد حريق به کابلي گفته مي شود که هنگام حرارت و آتش سوزي، مقاومت بسيار بالايي در برابر آن دارد. در واقع اين کابل قابليت اين را دارد که دماي بسيار بالا و مشخصي را در يک مدت زماني مشخص تحمل کند. به اين ترتيب به کار گرفتن اين کابل در صنايع و پروژه هاي مختلف، از وقوع خسارات هنگام آتش سوزي جلوگيري مي کند.

ساختمان کابل نسوز

کابل نسوز از چند سيم تشکيل شده است، که به دور اين سيم ها يک لايه فلزي نازک (شيلد) به عنوان محافظ، پيچيده شده است، سپس يک عايق بيروني از جنس سيليکون تمام اين بخش را دربرگرفته است، و يک کابل نسوز را به وجود آورده است. عايق بيروني اين کابل بر خلاف ديگر کابل ها که از جنس پلاستيک پي وي سي هستند، از جنس پلاستيکي به نام سيليکون از نوع نسوز آن است. اگر بگوييم مهم ترين بخش اين کابل، عايق خارجي آن است، بيراه نگفته ايم، چرا که در محيط هايي که در معرض حرارت و دماي زياد هستند، اولين قسمتي که در مواجهه مستقيم با اين عوامل قرار مي گيرد، عايق اين کابل است.

کابل نسوز 1

انواع کابل نسوز

کابل نسوز انواع مختلفي دارد. از جمله:

  • کابل اعلام حريق
  • کابل ابزار دقيق نسوز
  • کابل قدرت نسوز
  • کابل فشار قوي نسوز
  • کابل جرقه زن سيليکوني نسوز
  • کابل کنترل نسوز

کاربردهاي کابل نسوز

به دليل ويژگي هايي که کابل نسوز دارد، استفاده از آن در تمام صنايع و مصارف بلامانع است. صنايع بسياري با کارايي اين کابل آشنايي دارند، و تشخيص داده اند که از مزاياي اين کابل بهره مند شوند. از جمله صنايعي که اين کابل در آن ها کاربرد دارد به اين موارد مي توان اشاره کرد:

  • سيستم هاي اطفاء حريق و آتش سوزي
  • سيستم ها و تجهيزات ابزار دقيق
  • صنايع مربوط به پزشکي
  • صنايع توليد و نگهداري مواد غذايي
  • صنايع نفت، گاز، پتروشيمي و پالايشگاه ها
  • صنايع نظامي و دفاعي
  • صنعت هوا فضا
  • کارخانجات ذوب آهن و فولاد سازي و ....
  • آجرپزي، ريخته گري و ...
  • نيروگاه هاي برق
  • و ...

کابل نسوز 2

ويژگي هاي اين کابل چيست؟

قبل از اينکه بخواهيم با ويژگي هاي اين کابل آشنا شويم، بايد به شما بگوييم که ويژگي هاي اين کابل که در ادامه به آن اشاره مي شود، در واقع به نوعي مزيت هاي اين کابل محسوب مي شود، که باعث مي شوند اين کابل به نوعي متمايز شود. اين ويژگي ها از اين قرار است:

  • اين کابل، مقاوم و مستحکم در مقابل آتش و گرما است.
  • هنگام شعله ور شدن، بدون هيچ گونه گازهاي سمي، مسموم کننده و کشنده است.
  • هنگام حريق بدون دود مي باشد.
  • سازگاري با شرايط جوي، از جمله ويژگي هاي اين کابل است.
  • در مقابل بالا و پايين رفتن هاي جريان برق مقاومت مي کنند.
  • يکي از بهترين کابل هاي انتخابي در صنايع پزشکي هستند، چرا که عايق سيليکوني آن ضد قارچ و باکتري مي باشد و اجازه ي انتشار آن را نمي دهد.
  • شيلد به کار رفته در اين کابل، از بروز اختلالات الکترومغناطيسي جلوگيري مي کند.
  • اين کابل در برابر ضربات فيزيکي، سايش، خراشيدگي، گرد و خاک، مواد اسيدي، جوندگان و ... مقاوم است.

کابل نسوز 3

نکاتي براي خريد بهتر

جهت خريد کابل پيش از اقدام به خريد آن، نکاتي را بايد مد نظر قرار دهيد. در ادامه چند مورد از اين نکات را با شما در ميان مي گذاريم:

  • به عنوان اولين نکته اين کابل مي بايست مطابق با استانداردهاي روز بين المللي طراحي شده باشد.
  • مواد به کار رفته در اين کابل، مي بايست از متريال با کيفيت باشد.
  • يکي از مهم ترين مسائلي که ممکن است از آن بي اطلاع باشيد اين است که کابل نسوز حتماً بايد به صورت شيلدار باشد، چرا که مجاورت و نزديکي اين کابل با ديگر کابل ها در يک مکان، باعث جذب و تداخل امواج الکترومغناطيسي شده، و در نتيجه مشکلاتي را به بار مي آورد.
  • جنس عايق بيروني اين کابل مي بايست از سيليکون نسوز باشد، دليل چنين امري اين است که اين عايق بيروني کابل است که وظيفه ي اصلي محافظت از سيم هاي درون کابل در برابر حريق را دارد، و با چنين مشخصه اي هنگام آتش سوزي، باعث درست ماندن عملکرد سيم هاي درون خود مي شود، در نتيجه باعث جلوگيري از خسارات بيشتر مي شود.
  • نکته ي آخر اينکه بهتر است که چنين کابلي را از برندهاي معتبر موجود در بازار خريداري کنيد.

براي خريد کابل نسوز با کيفيت مي توانيد به سايت فروشگاه اينترنتي ايزي نور مراجعه کرده و از بخش کابل هاي نسوز، کابل مورد نياز خود را با اطمينان خريداري کنيد. ايزي نور ارائه کننده انواع کابل شبکه، کابل دوربين مدار بسته، کابل نسوز، افشان و ... مي باشد. 

روش هاي کاهش مصرف برق

 با توسعه جوامع و افزايش روزافزون گرايش به مصرف لوازم برقي در خانواده ها ميزان مصرف برق خانگي نيز افزايش يافته است و طبق آمارها مصرف برق خانگي در ايران 5 / 2 برابر استاندارد جهاني است.


صرفه جويي در مصرف برق و انرژي نه تنها به وضعيت مالي شما کمک خواهد کرد و باعث کاهش هزينه هاي شما در طول سال خواهد شد، بلکه تاثير مثبتي روي محيط زيست اطرافمان نيز خواهد گذاشت.در اينجا سعي شده است با بيان راهکارهايي ساده بصورت موردي مصرف برق خانگي را کاهش دهيم.

1- استفاده از نور طبيعي: شايد ساده ترين و موثرترين روش استفاده از نور طبيعي در طول روز باشد، يک پنجره جنوبي مي تواند تا 100 برابر مساحت خود را روشن کند.

 

 
2- استفاده از لامپ LED:باتوجه به اينکه حدود 30 درصد برق مصرفي منازل بابت روشنايي مي باشد بنابراين يکي از موثرترين روش هاي کاهش هزينه برق مصرفي منازل و ادارات جايگزين کردن لامپ های رشته ای و فلورسنت با لامپ LED مي باشد. مصرف لامپ هاي ال اي دي 90 درصد کمتر از لامپ هاي رشته اي و طول عمر آن ها 6 برابر لامپ کم مصرف (فلورسنت) مي باشد.

 

 
3- وسايل برقي را پس از استفاده از برق بکشيد: آمارها حکايت از اين دارد که حدود 11 درصد برق منازل جهت حالت آماده به کار لازم الکتريکي و الکترونيکي مصرف مي شود. با از برق درآوردن لوازم برقي علاوه بر صرفه جويي در مصرف برق باعث افزايش عمر محصولات برقي نيز مي شويد.

 

 
4- استفاده از لوازم برقي کم مصرف: اگر قصد خريد تلويزيون داريد، LED بخريد و از يخچال‌ها، فريزها و ماشين‌لباسشويي‌هايي که برچسب انرژي A دارند استفاده کنيد. به جاي کامپيوترهاي روميزي از لپ تاپ استفاده کنيد.

 

 
5- استفاده از حداکثر ظرفيت لوازم: چنانچه قصد روشن کردن ماشين لباسشويي و يا ماشين ظرفشويي را داريد سعي کنيد حتي الامکان با ظرفيت کامل اين کار را انجام دهيد تا دفعات استفاده را کاهش داده و علاوه بر کاهش مصرف برق، عمر آن ها را نيز افزايش دهيد.

 

 
6- چراغ ها را خاموش کنيد: خاموش کردن چراغ‌ها روشي بسيار ساده و البته کاربردي براي صرفه جويي در مصرف برق است. بهتر است در مورد تعداد لامپ هايي که در خانه روشن هستند، حساسيت داشته باشيد. به اين فکر کنيد که براي روشن کردن فضاي خانه و يا اداره واقعا به چند عدد لامپ نياز داريد. وقتي خانه را ترک مي‌کنيد، حتما چراغ‌ها را خاموش کنيد.

 

7- استفاده درست از وسايل سرمايشي: کولر گازي حدود 18 درصد مصرف برق خانگي را دارد، سعي کنيد در فصول گرم از وسايل سرمايشي بصورت بهينه استفاده کنيد. چنانچه کولر آبي داريد از دور کند استفاده کنيد و ترموستات کولر گازي را بين 22 تا 25 تنظيم نماييد.

 

8- ساعات اوج مصرف را بشناسيد: ميانگين قيمت برق خانگي 60 تومان به ازاي هر کيلو وات ساعت است در زمان پيک روز يعني ساعات 12 تا 16 و پيک شب 19 تا 23 قيمت برق دو و نيم برابر محاسبه مي شود و در زمان کم باري يعني 23 تا 7 صبح قيمت برق يک چهارم قيمت ميانگين است.

 

 

شما مي توانيد براي کاهش مصرف برق خود به وسيله ي خريد لامپ هاي ال اي دي باکيفيت به همراه ضمانت نامه ي اصالت کالا به سايت فروشگاه اينترنتي ايزي نور مراجعه کنيد.

نورپردازي انسان محور چيست؟

 نورپردازي انسان محور (به انگليسي: Human Centric Lighting ) يکي از جذاب ترين مباحث علمي نورپردازي است که اين روزها خيلي از شرکت هاي مطرح دنيا از آن صحبت مي کنند. متخصصان صنعت روشنايي باور دارند، اگر در بسياري فعاليت ها و صنايع از نورپردازي انسان محور استفاده شود، محيط ها کاربردي تر و جذاب تر به نظر مي رسند.

نورپردازي انسان محور نوعي بينش است که علاوه بر جنبه ظاهري نور، بر جنبه هاي غير نورپردازي نيز تمرکز دارد. در بحث نورپردازي انسان محور فقط تمرکز بر زيبايي و استانداردها نيست؛ بلکه قصد داريم در اين پروسه عملکرد زندگي انسان را بهبود بخشيم و نور و روشنايي را با ساعت بيولوژيک بدن هماهنگ کنيم. اين هارموني باعث مي شود که سبک زندگي انسان سالم تر و بهتر شود. قبلا نکاتي را مرتبط با روشنايي استاندارد در محل کار گفتيم که با اين مقاله ارتباط دارد. اگر به مطالعه اين نکته ها علاقه منديد، مطالعه مقاله آيا نورپردازي محل کار بر سلامت رواني کارمندان اثر دارد؟ را به شما توصيه مي کنيم.

 

نورنگار اسپادانا مقاله نورپردازي انسان محور

 

 

نورپردازي انسان محور؛ چگونه نور بر مغز انسان تاثير مي گذارد؟

هدف نورپردازي انسان محور اين است که تاثيرات نور بر ذهن ما را با زندگي استاندارد روزانه انسان هماهنگ کند. جالب است بدانيد که نور به چند روش بر ذهن ما تاثير مي گذارد. اولين روش همان روشي است که همه با آن آشنا هستيم و در طول شبانه روز بر روي ديد ما تاثير مي گذارد. براي مثال نور به شي مي تابد و با انعکاس نور از شي ما قادر خواهيم بود محيط اطراف را ببينيم.
يکي ديگر از راه هاي اثر گذاري نور، تاثيري است که روي سلول هاي گانگليوني شبکيه چشم دارد. اين سلول ها در هر حالتي در حال دريافت نورهايي با طول موج کم هستند. حتي زماني که خواب هستيد و چشمانتان بسته است اين فرايند انجام مي شود. اکنون سوال اينجاست که وظيفه اين سلول ها چيست؟ سلول هاي گانگليون با ساعت بيولوژيک بدن سر و کار دارند و مغز را با ساعات شب و روز هماهنگ مي کنند. مهمترين وظيفه اي که ساعت بيولوژيک بدن دارد، ترشح هورمون ملاتونين يا هورمون خواب است. اين نکته را فراموش نکنيد که ترشح ملاتونين در محيط هاي تاريک بيشتر از محيط هاي روشن انجام مي شود.

همچنين ديگر تاثيري که نور بر مغز انسان دارد، ترشح کورتيزول يا همان هورمون استرس و اضطراب است. جالب است بدانيد ترشح اين هورمون يا باعث آرامش مي شود و يا موجب تنش، که تمام اين موارد به موقعيت مکاني شما بستگي دارد.

 

نتيجه يک پژوهش جالب در زمينه نورپردازي انسان محور

موسسه ملي اطلاعات بيوتکنولوژي ايالات متحده (NCBI) بيانه اي را صادر کرد که بيماران ICU با کمبود و اختلال خواب دست و پنجه نرم مي کنند و بايد فکري به حال آنها کرد. طي تحقيقاتي که در اين راستا به عمل آمده است، بيمارستان هايي که روش نورپردازي انسان محور را به کار برده اند؛ با شرايط مثبتي مانند بهبود مشکلات خواب بيماران، کاهش استرس و تسريع روند بهبود مواجه شده اند. همچنين موضوع تکنولوژي LED در مراکز اداري، آموزشي و تجاري نتايج بسيار خوبي داده است. به نظر مي رسد اگر با همين سبک و روش به سمت جلو حرکت کنيم، علاوه بر اينکه در زمينه فني پيشرفت مي کنيم بلکه با کاهش مصرف انرژي، افزايش طول عمر انسان ها و کيفيت روشنايي مواجه خواهيم شد.

 

تاثير نورپردازي نامناسب چيست و نورپردازي انسان محور چه قوانيني را اجرا مي کند؟

در بحث نورپردازي انسان محور بايد به مناسب و نامناسب بودن نور پرداخت. استاندارد ها و نکات بهداشت نور بايد رعايت شوند تا محيطي دلنشين براي مخاطب ايجاد گردد. زماني که نور نامناسب به محيط زندگي مي تابد، باعث ايجاد شرايط سختي مانند سردرد، خستگي بيش از حد چشمان، درد يا کوفتگي بدن مي شود. همچنين بر اساس تحقيق روانشناسي که يک شرکت نورپردازي انگليسي انجام داده، نور نامناسب در درازمدت احتمال افسردگي در کارمندان را افزايش مي دهد!
ناگفته نماند که اگر نور مناسبي در دسترس باشد، تاثيرات مثبت خود را خواهد داشت. فقط لازم است بدانيم که نور مناسب آزار و آسيب هاي نور نامطلوب را نداشته و باعث ايجاد تمرکز بيشتر مي شود. همچنين ساعت بدن ما را منظم و برنامه مند مي کند. در طراحي نورپردازي انسان محور بايد هوشمندانه عمل کرد تا بدن انسان براي ساعات خواب کاملا آماده شود.

آسيب شناسي نور نامناسب

هورمون هايي در بدن ترشح مي شوند، همانطور که بر ساعت بيولوژيک بدن تاثير دارند، نسبت به نور محيط نيز واکنش نشان مي دهد. اگر در ساعت بيولوژيک بدن تغييراتي رخ بدهد؛ زمينه بروز بيماري هاي مختلف، عدم تمرکز و کاهش عملکرد انسان ايجاد مي شود.
يکي از مهم ترين دلايل تغيير در ساعت بيولوژيک بدن انسان، نشستن طولاني مدت در مکاني بدون دريافت نور است. زماني که در مکاني سربسته باشيد و براي مدتي طولاني نور خورشيد به بدن شما منتقل نشود، ريتم طبيعي بدن تان تغيير کرده و شاهد بروز بيماري هاي مختلفي خواهيد بود. در همين راستا سيستم نورپردازي انسان محور روي کار آمد و سعي دارد تکنولوژي نورپردازي علمي را اجرا کند و هر دو جنبه ديداري و غيرديداري انسان را دخيل کند. اين پروسه در آينده اي نزديک موجب شده انسان از سلامتي بيشتر برخوردار باشد و آسايش مضاعفي را تجربه کند.

آيا به نورپردازي انسان محور بايد به عنوان مبحثي جديد نگاه کرد؟

بحث نورپردازي انسان محور مربوط به دهه هاي گذشته است و تنها امروز شکل نگرفته است. اين فرايند در طي رابطه انسان ها با نور شکل گرفته و اکنون در حال تکميل شدن است. اما جديدا بسياري از طراحان دنيا به رعايت کردن آن ترغيب شده اند. زيرا در گذشته تکنولوژي و صنعت نورپردازي آنقدر پيشرفته نبوده است؛ اما در سال هاي اخير به علت اختراعات و توليد لامپ هاي ال اي دي فرايند پياده سازي نورپردازي انسان محور راحت تر شده است. امروزه سيستم هاي نورپردازي، روي زندگي انسان تاثير گذاشته و فضاهاي کار و زندگي را پيشرفته تر و کاربردي تر کرده است.

 

آيا در نظر گرفتن نورپردازي انسان محور از نظر اقتصادي و سرمايه گذاري به صرفه تر است؟

قطعا همينطور است. زيرا اين بخش از نورپردازي انساني به استانداردها و سلامت انسان تاکيد دارد و از هرگونه زياده روي به دور است. زماني که به هر چيزي در حد استاندارد نگاه کنيد، قطعا صرفه جويي در مصرف انرژي و هزينه ها ايجاد شده و بازگشت سرمايه به سمت شما آسان تر خواهد بود. اگر در هر مجموعه اي مراقب سلامت افراد باشيم و در حد توان از عوامل آسيب زا جلوگيري کنيم، بازدهي مجموعه بالا مي رود و هزينه هاي درمان حذف مي شوند.

 

چگونه از طريق نورپردازي انسان محور، روشنايي مناسبي در منزل يا محل کار داشته باشيم؟

جوابي که مي توان براي اين سوال در نظر گرفت؛ مشورت گرفتن از متخصصين و کارشناسان روشنايي و نورپردازي است. کساني که به صورت علمي محاسبات نورپردازي را انجام مي دهند  و تا به حال پروژه هاي زيادي به سرانجام رساندند. زيرا آنها مراحل مختلفي را طي کرده و در محيط هاي مختلف تجربه نورپردازي دارند. امروزه مجموعه هاي حرفه اي نورپردازي مي توانند نورپردازي انسان محور را به خوبي پياده سازي کنند.

 

به کارگيري سيستم هاي روشنايي منطبق با استانداردهاي نورپردازي انسان محور

سيستم هاي LED سعي دارند در مسيري صحيح، نورهاي طبيعي شبيه به نور خورشيد توليد کند تا بدن انسان دچار اختلال نشود و ريتم طبيعي خود را داشته باشد. رنگ هاي سفيد در تکنولوژي LED به سه دسته بندي (سفيد يخي ، سفيد گرم و سفيد نچرال ) طبقه بندي مي شوند. هر چه به جلو حرکت مي کنيم با تکنولوژي هاي هوشمندانه و متفکرانه مواجه مي شويم که انسان هدف اصلي آن بوده و سلامت را در اولويت قرار مي دهد. امروزه در دنيا اجراي پروژه هاي نورپردازي و روشنايي منطبق با استانداردهاي نورپردازي انسان محور رو به پيشرفت است و طيف گسترده اي از کشورها را در بر ميگيرد.

مهمترين مکان هايي که هدف روشنايي انسان محور هستند، کدامند؟

مکان هايي که از سالمندان نگهداري مي شود، بهزيستي، آسايشگاهها و بيمارستانها از مهمترين مکان هايي هستند که بايد روشنايي انسان محور روي آنها پياده سازي شود. اين روزها تکنولوژي LED به علت سازگاري که با سيستم هاي هوشمند دارد توانسته به همراه اصول و استانداردهاي نورپردازي انسان محور، فضاي آنها را ايمن تر و دلنشين تر جلوه دهد.

 

براي خريد انواع لامپ ال اي دي  از برندهاي معبر همرا با ضمانت نامه مي توانيد به سايت فروشگاه بزرگ اينترنتي ايزي نور مراجعه نماييد.

کابل دوربين مدار بسته و انواع مختلف آن

 کابل دوربين مداربسته يکي از انواع مختلف سیم و کابل است. اين کابل يک بخش مهم در راه اندازي سيستم نظارتي و امنيتي دوربين مدار بسته هاست، سيستم هاي نظارتي و امنيتي انواع زيادي دارند. يک نمونه ي بسيار رايج و پرتقاضا از مجموعه ي اين سيستم ها، سيستم دوربين مداربسته است. اين دوربين ها براي اهداف بسيار زيادي مورد استفاده قرار مي گيرند، امروزه کمتر مکاني را سراغ داريد که از مزاياي اين سيستم نظارتي آگاه باشد و از آن استفاده نکند. مکان هايي مثل: پاساژها، طلافروشي ها، مکان هاي عمومي، اداره جات، مکان هاي امنيتي و ... از رايج ترين جاهايي هستند که اين دوربين ها را به کار مي برند. يک سيستم امنيتي دوربين مداربسته، متشکل از دوربين، ضبط کننده و صفحه ي نمايشگر است، ولي براي راه اندازي اين سيستم حفاظتي و امنيتي، نياز به يک واسطه احساس مي شود، تا اجزاي اين سيستم با اتصال به يکديگر، راه اندازي شوند. بهترين کار اين است که با به بکارگيري يک کابل مناسب اين سيستم را به بهترين وجه ممکن تکميل کنيم. استفاده از کابل مناسب در دوربين هاي مداربسته اهميت زيادي دارد، چرا که ضبط و داشتن تصاوير و فيلم هاي باکيفيت اهميت زيادي دارد. ما در اين مطلب سعي کرده ايم شما را با کابلي به نام کابل دوربين، آشنا ساخته و از ويژگي ها و انواع آن با شما سخن بگوييم. پس تا پايان ما را همراهي کنيد.

کابل دوربين مدار بسته و انواع مختلف آن

 

ساختمان کابل دوربين مداربسته

ساختمان کابل دوربين مداربسته، بستگي به نوع کابل انتخابي دارد. هر کابلي ساختمان مخصوص به خودش را دارد. به عنوان مثال اگر کابل مورد استفاده کابل فيبر نوري باشد، ساختار آن با ديگر کابل هاي از اين دست تفاوت دارد. ولي به طور کلي بايد گفت که در واقع اين کابل يکي از زير مجموعه ها و از انواع کابل هاي کواکسيال محسوب مي شوند. نوع اين کابل RG59 و RG6 است.

انواع کابل دوربين مدار بسته

در يک تقسيم بندي کلي، دو نوع کابل دوربين مداربسته داريم:

  • کابل دوربين مداربسته آنالوگ
  • کابل دوربين مداربسته ديجيتال

بسته به نوع سيستم دوربين که مي تواند آنالوگ يا ديجيتالي باشد، نوع کابل مورد استفاده نيز يکي از اين دو کابل مي باشد.

کابل دوربين 1

در تقسيم بندي هاي ديگر مي توان اين نوع کابل را به چند نوع مختلف دسته بندي کرد، که در ادامه با آن ها بيشتر آشنا خواهيد شد. لازم به ذکر است که ما به معرفي چند نوع رايج و مشهور آن بسنده کرده ايم، در صورتي که از اين نوع کابل، انواع زيادي طراحي و توليد شده و مورد استفاده قرار مي گيرد.

کابل کواکسيال (COAXIAL)

اين نوع کابل دوربين، براي دوربين هاي مداربسته آنالوگ و HD به کار گرفته مي شود. رايج ترين نوع کابل براي استفاده ي دوربين هاي مداربسته، کابل کواکسيال است. مهم ترين ويژگي اين کابل، جلوگيري از تداخل سيگنال و امواج است. کابل کواکسيال براي موارد مختلفي استفاده مي شود، که استفاده در دوربين هاي مداربسته يکي از کاربرد آن هاست. از جمله کاربردهاي ديگر اين کابل ميتوان به استفاده براي آنتن تلويزيون، آنتن هاي ماهواره اي، ايستگاه هاي راديويي و نيز اينترنت اشاره کرد.

کابل کواکسيال از يک ساختمان چهار لايه تشکيل شده است، که شامل يک هادي رسانا مسي است که عايقي پلاستيکي آن را دربرگرفته است، روي اين عايق يک لايه (شيلد) از جنس مس يا فلز به صورت بافته شده قرار گرفته و سپس تمام اين بخش ها را يک عايق بيروني دربرگرفته است. لايه ي فلزي (شيلد) موجود در اين کابل، نويزها و مشکلات تداخل سيگنالي را از بين مي برد، و به اين ترتيب انتقال تصاوير ضبط شده با کيفيت بيشتري انجام مي شود. اين کابل به دليل استحکام بالايي که دارد، براي مسافت هاي طولاني مناسب است.

کابل دوربين 2

کابل دوربين مداربسته سيامي

اين نوع کابل دوربين مداربسته، به اسم کابل کواکسيال برق دار نيز شناخته مي شوند. ساختمان اين کابل در واقع همان ساختمان کابل کواکسيال است، با اين تفاوت که يک جفت سيم برق به هم پيچ خورده نيز در کنار آن قرار گرفته است. در واقع اين کابل، يک کابل ترکيبي است. برتري اين نوع کابل نسبت به ديگر کابل ها در اين است که از آن مي توان همزمان براي انتقال داده ها و تصاوير، و نيز انتقال برق براي تغذيه ي دوربين استفاده کرد.

کابل فيبر نوري

يک نوع ديگر کابل دوربين هاي مداربسته، کابل فيبر نوري است. تفاوت مهمي که اين کابل با بقيه ي کابل ها دارد در اين است که جنس هادي اين کابل از شيشه است. همين عامل باعث مي شود اين يک کابل ظريف بوده و براي کاربردهاي خاصي مورد استفاده قرار مي گيرد. اين کابل بسيار گرانقيمت است، و به دليل جنس هادي آن و ظرافتي که دارد مراقبت از آن شرايط ويژه اي را طلب مي کند. اين کابل داده هاي تصويري را با کيفيت، و نيز با سرعت بالا و در فاصله هاي مکاني زياد، منتقل مي کند.

کابل دوربين 3

جمع بندي

در خريد اين نوع کابل بايد دقت زيادي به خرج دهيم، چرا که همانگونه که در اين مقاله گفته شد، اين کابل وظيفه ي مهمي را در يک سيستم دوربين مداربسته، انجام مي دهد. خريد يک کابل بي کيفيت مي تواند دريافت و ارسال داده ها در اين سيستم را با مشکل مواجه سازد. ما در اين مطلب سعي کرديم تا شما را با اين کابل مخصوص و کاربرد آن آشنا سازيم.

سايت فروشگاه اينترنتي ايزي نور ، فروشنده و عرضه کننده ي انواع سيم و کابل برق ، انواع کابل دوربين را با تضمين کيفيت، همراه با ضمانت، آماده ي فروش و عرضه به شما عزيزان کرده است.

 

انهدام باند سرقت کابل برق در رودبارجنوب

 

 

کرمان - دادستان رودبار جنوب از انهدام باند سرقت کابل برق در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد عمرانی گفت: در راستای برخورد بی امان و مستمر با سارقین تجهیزات برق، بررسی موضوع در دستور کار دادستانی قرار گرفت و مأمورین انتظامی شهرستان رودبار جنوب موفق به شناسایی یک باند در این زمینه شدند.

او افزود: بلافاصله با دستور قضائی در یک عملیات منسجم و ضربتی سه نفر از عوامل اصلی این باند دستگیر شدند.

عمرانی با بیان اینکه احدی از متهمین از اتباع بیگانه و مال‌خر می‌باشد، بیان کرد: از متهمین و محل سکونت آن‌ها مجموعاً چهل کیلو سیم مسی برق، یک موتور سیکلت مخدوش، اقلام مسروقه و سیم چین کشف شد.

او گفت: در تحقیقات و بازجویی‌های اولیه یکی از متهمین به ارتکاب بیش از شش فقره سرقت سیم‌های مسی برق در شهرستان اعتراف کرده است.

عمرانی گفت: در راستای احیای حقوق عامه و حفظ حقوق شهروندی با توجه به در پیش بودن فصل گرما، شناسایی باندهای سرقت و برخورد قاطع و مستمر با سارقین مخصوصاً سارقین تجهیزات مورد استفاده عموم مردم مانند سیم‌های برق در دستور کار جدی دستگاه قضائی است.

 

 

خرید کابل شبکه و لیست قیمت آن

 

یکی از انواع سیم و کابل، کابل های شبکه هستند. کابل شبکه علاوه بر اینکه از اجزای مهم در صنعت برق است، یکی از اجزای مهم و کلیدی در شبکه های کامپیوتری نیز محسوب می شود. امروزه فناوری اطلاعات به سرعت در حال پیشرفت است، لازمه ی این پیشرفت تبادل داده ها و اطلاعات است. در این بین آنچه که مهم است، مسئله ی مهم سرعت انتقال داده ها و انتقال ایمن آن هاست، که بخش زیادی از آن بر عهده ی کابلی به نام کابل شبکه است. ما در این پست قصد آشنایی بیشتر با این کابل و کاربرد آن را داریم. از شما می خواهیم تا پایان ما را همراهی کنید.

خرید کابل شبکه و لیست قیمت آن

 

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه (LAN CABLE) نقشی کلیدی را در شبکه کامپیوتری (COMPUTER NETWORK) ایفا می کند. در شبکه های کامپیوتری برای انتقال داده ها و اطلاعات، گردش اطلاعات و به اشتراک گذاشتن آن ها، و در یک کلام ایجاد اتصال و ارتباط در شبکه ها ی کامپیوتری، از کابلی به اسم کابل شبکه استفاده می شود.

ساختمان کابل شبکه

کابل شبکه از 8 سیم تشکیل شده است، که عایقی از جنس پی وی سی (PVC) به عنوان عایق خارجی تمام آن ها را پوشانیده است. هادی این سیم ها از جنس مس است که هم می تواند به صورت افشان (رشته ای) باشد و هم به صورت مفتولی (تک رشته ای). بدیهی است که کابل های افشان انعطاف و نرمی بیشتری دارند و کابل های مفتولی سخت تر هستند، و این قاعده در رابطه با این نوع کابل نیز صدق می کند. در این کابل، این 8 سیم به صورت دو به دو به یکدیگر پیچیده شده اند، که علت آن این است که با استفاده از این ترفند نویزها از بین برده می شوند. هر کدام از 8 سیم این کابل، رنگ های مختلفی دارند.

نکته: گفته می شود رنگ های مختلف هریک از سیم های کابل شبکه، به خاطر شناسایی راحت تر و سریع تر این سیم هاست.

ابتدا و انتهای این کابل دارای سوکت است. این سوکت RJ45 نام دارد. این کابل به وسیله ی همین سوکت ها به کارت شبکه دستگاه های مختلف اتصال می یابد. بر روی کارت شبکه ی دستگاه ها نیز یک پورت (PORT) یا همان درگاه مخصوص، برای اتصال سوکت چنین کابلی تعبیه شده است.

کابل شبکه

انواع کابل شبکه

کابل شبکه به صورت کلی به سه دسته تقسیم می شود:

  • کابل شبکه کواکسیال
  • کابل شبکه زوج به هم تابیده
  • کابل شبکه فیبر نوری

در ادامه همراه ما شوید تا با این سه نوع کابل شبکه ای بیشتر آشنا شوید.

کابل شبکه 2

کابل شبکه کواکسیال

این نوع کابل شبکه همان کابل آنتن است، که از تداخل امواج تلویزیونی پیشگیری می کند. این کابل از چهار بخش تشکیل می شود. بخش اول که در واقع مغزی ان است، یک هادی از جنس مس است. روی این هادی را یک عایق پلاستیکی پوشانیده است، سپس بر روی این عایق پلاستیکی، یک لایه ی بافته شده ی دیگر که از جنس مس یا فلز می باشد، قرار گرفته است. در نهایت به عنوان لایه ی چهارم، یک عایق بیرونی دیگر تمام این سه لایه را دربرگرفته، و در نهایت یک کابل کواکسیال تشکیل شده است. این کابل برای انتقال و تبادل داده های صوتی و تصویری نیز کاربرد فراوانی دارد.

کابل شبکه زوج به هم تابیده

این کابل مرسوم ترین نوع کابل شبکه ای است که مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل از 4 سیم به رنگ های آبی، قهوه ای، نارنجی و سبز تشکیل می شود. هر کدام از این سیم ها با یک سیم سفید رنگ به شکل دو به دو به هم پیچیده شده اند، و به این ترتیب 8 عدد سیم برای تشکیل چنین کابلی تکمیل می شود. این کابل هم می تواند دارای شیلد باشد و هم بدون شیلد باشد. شیلد به کار رفته در چنین کابلی می تواند به صورت های مختلف دور سیم های موجود در کابل پیچیده شده باشد، و بدین ترتیب کابل های مختلفی را از لحاظ نوع پیچش شیلد به وجود بیاورد.

حال می خواهیم بیشتر با انواع کابل شبکه ای زوج به هم تابیده آشنا شویم، برای این منظور مختصری راجع به این نوع کابل را برای شما گردآوری کرده ایم. گفتیم که این نوع کابل دارای دارای دو گونه ی اصلی است:

  • کابل شبکه شیلدار
  • کابل شبکه بدون شیلد

کابل شبکه شیلدار

در برخی مصارف به دلیل احتمال وجود تداخل امواج و سیگنال ها می بایست از کابلی مخصوص استفاده شود، تا این مشکلات را به حداقل برساند. برای چنین منظوری از کابل شبکه شیلدار استفاده می شود. درون این کابل یک شیلد به منظور جلوگیری از ایجاد نویز و پارازیت استفاده شده است.

کابل شبکه 3

کابل شبکه بدون شیلد

در مصارفی که احتمال بروز گسترده ی تداخل امواج و ایجاد نویز وجود ندارد، از کابل شبکه بدون شیلد استفاده می شود. مصارفی مثل استفاده از کامپیوتر در خانه از همین دست اند.

کابل شبکه فیبر نوری

تفاوت اساسی کابل شبکه فیبر نوری با دو کابل پیشین در جنس هادی آن است. در کابل های کواکسیال و زوج به هم تابیده، جنس هادی از مس بوده، ولی در این نوع کابل جنس هادی از شیشه می باشد. به دلیل جنس هادی این کابل، پهنای باند این کابل بسیار وسیع است. از این کابل برای انتقال پرسرعت و ایمن داده ها و اطلاعات صوتی و تصویری، خصوصاً برای مسافت های خیلی طولانی استفاده می شود. این کابل کابلی ویژه و گران قیمت محسوب می شود. از جمله کاربردهای خاص این کابل، استفاده در صنایع نظامی، صنایع پزشکی، اشعه پردازی های ایکس و گاما، مخابرات، آزمایشگاه ها، تصویربرداری ها و غیره، می توان نام برد.

جمع بندی

در این پست سعی کردیم شما را با کابل شبکه، کاربرد و انواع آن، آشنا کنیم. به عنوان نکته ی پایانی باید بگوییم که برای داشتن یک خرید خوب در رابطه با چنین کابلی، در وهله نخست باید تنوع و گوناگونی این نوع کابل را در نظر گرفته و انواع این کابل را بشناسیم، که این مطلب تلاشی بود در جهت شناساندن بیشتر این نوع کابل. بهتر است با مشورت کردن با یک کارشناس، کابل متناسب با نیاز خود را از میان انواع مختلف این کابل انتخاب کرده، سپس اقدام به خرید کابل مورد نیاز خود کنیم. مجموعه ی ایزی نور ارائه دهنده انواع سیم و کابل نظیر کابل شبکه، کابل دوربین، کابل افشان و... می باشد شما عزیزان می توانید با مراجعه به فروشگاه ایزی نور ضمن آشنایی با این محصولات انواع سیم و کابل مورد نظر خود را خریداری فرمایید.

صفحه قبل 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 صفحه بعد