x تبلیغات
ایزی نور

فاصله هاي بسيار مهم در زمان برق کشي ساختمان

  استاندارد‌هاي برق کشي ساختمان مجموعه قانون‌هايي است که بايد در هنگام برق کشي ساختمان مد نظر قرار داده شود، همان طور که همه مي‌دانيم برق خطرناک است و در صورتي که برق کاري ساختمان‌ها اصولي و استاندارد انجام نشود آثار و صدمات جبران ناپذيري را به بار مي‌آورد، بنابراين لازم است با استاندارد‌هاي برق ساختمان آشنايي داشته باشيد.

يکي از مهم‌ترين اين استاندارها رعايت کردن فاصله هاست. در متن زير برخي از فاصله‌هاي بسيار مهم در زمان برق کشي ساختمان بررسي شده است:
  1. فاصله کليدها از کف تمام شده ساختمان بايد بين 110 تا 120 سانتي متر باشد.
  2. فاصله پريزهاي برق، تلفن و آنتن از کف بايد بين 30 تا 40 سانتي متر باشد.
  3. فاصله جعبه فيوز از کف ساختمان بايد بين 150 تا 170 سانتي متر باشد.
  4. فاصله جعبه فيوز از لوله‌هاي آب و گاز بايد 1 متر باشد.
  5. فاصله پنل و گوشي آيفون از کف بايد 140 تا 150 سانتي متر باشد.
  6. فاصله آويز لامپ‌ها از سقف ساختمان بايد 30 تا 50 سانتي متر باشد.
  7. فاصله کليه قوطي‌ها از چهارچوب درب بايد بين 15 تا 25 سانتي متر باشد.

شما مي توانيد براي خريد سيم و کابل، تجهيزات روشنايي و ديگر تجهيزات برقي به سايت فروشگاه اينترنتي ايزي نور مراجعه نماييد.

آشنايي با ميزان روشنايي مورد نياز فضاهاي مختلف

 روشنايي و نورپردازي دو جنبه‌ي بسيار مهم مهندسي علم نور است و با وجود شباهت‌هاي بنيادين، تفاوت نورپردازي و روشنايي غير قابل چشم پوشي است. اصولاً روشنايي در جايي بکار مي­رود که استانداردهاي اوليه براي ديدن و برخورد نکردن با اجسام مد نظر است. براي رسيدن به اين هدف جايابي چراغ‌ها با محاسبات مشخص مي­گردند و سايه‌ها تا حد قابل قبولي کنترل مي‌شوند. به‌عنوان مثال جاده‌ها نيازمند روشنايي خاصي با چراغ خياباني هستند (حداقل لوکس براي رانندگي ايمن در شب). همچنين در يک دفتر کار براي به‌دست آمدن حداکثر بازدهي بايستي درخشندگي به ميزان مشخصي محدود شود تا خيرگي براي کارکنان به‌وجود نيايد که با استفاده از چراغ‌هاي ضد خيرگي ميسر است. شما مي‌توانيد در جدول زير ميزان روشنايي موردنياز براي فضاهاي مختلف را مشاهده کنيد.

 

بين 200-300 لوکس اتاق خواب و خوابگاه‌هاي شبانه‌روزي
بين 200-300 لوکس کافه تريا و غذاخوري
بين 330-500 لوکس کلاس درس و محيط عمومي
بين 300-500 لوکس اتاق کنفرانس
بين 50-100 لوکس راهرو
بين 300-500 لوکس اتاق ارائه مطلب
بين 200-300 لوکس باشگاه و محل تمرينات ورزشي
بين 300-500 لوکس ورزشگاه و ميدان‌هاي بازي و سرگرمي
بين 300-750 لوکس آشپزخانه و تهيه غذا
بين 500-750 لوکس آزمايشگاه و کلاس درس
بين 750-1200 لوکس آزمايشگاه و کارگاه تخصصي
بين 200-500 لوکس کتابخانه و فضاي مابين قفسه کتاب‌ها
بين 300-500 لوکس کتابخانه و محيط مطالعه
بين 100-300 لوکس محل تخليه بار
بين 200-300 لوکس لابي و دفاتر و مکان‌هاي عمومي
بين 100-300 لوکس رختکن
بين 100-300 لوکس سالن و اتاق استراخت
بين 200-500 لوکس اتاق تأسيسات الکتريکي و مکانيکي مانند موتورخانه يا پست‌هاي بازديد برق
بين 200-500 لوکس دفتر کار- مکان باز
بين 200-500 لوکس دفتر کار محيط بسته و شخصي
بين 50-100 لوکس پارکينگ و فضاي داخلي
بين 100-300 لوکس توالت
بين 200-500 لوکس فروشگاه کوچک
بين 50-100 لوکس راه پله
بين 50-200 لوکس انبار و سوله
بين 300-750 لوکس فروشگاه بزرگ

خريد سيم افشان افشار نژاد خراسان

 اگر تا به حال براي خريد سيم افشان اقدام کرده باشيد، قطعاً اسم سيم افشان افشارنژاد خراسان به گوشتان خورده است. يکي از سيم افشان هاي مطرحي که در بازار سيم به وفور به چشم مي خورد، سيم افشان افشارنژاد خراسان است. مي توان گفت يکي از قديمي ترين و با سابقه ترين هاي بازار سيم و کابل، برند افشارنژاد خراسان است که نيم قرن تجربه ي فعاليت آن در حوزه ي سيم و کابل، گواه اين امر است. کسب گواهينامه ها و استانداردهاي گوناگون داخلي و بين المللي و نيز افتخاراتي که اين شرکت در طول اين سال ها به دست آورده است، در کنار عامل بسيار مهم رضايت مصرف کنندگان، کافي است تا اين برند را به يکي از خوشنام ترين برندهاي حوزه ي سيم و کابل تبديل کند. يکي از مهم ترين توليدات اين شرکت سيم افشان آن است، و ما قصد داريم در اين مطلب شما را بيشتر با آن آشنا کرده و در تجربه ي يک خريد بهتر شما را ياري کنيم. از شما مي خواهيم که تا پايان ما را همراهي کنيد.

خريد سيم افشان افشار نژاد خراسان

 

آغاز به کار سيم افشان افشارنژاد خراسان

تأسيس شرکت سيم افشان افشارنژاد خراسان به سال 1345 برمي‌گردد، در آن زمان مؤسس اين شرکت که مرحوم علي افشارنژاد نام داشت، از توزيع کنندگان لوازم برقي در لاله زار و نيز ارگ مشهد بود، که اولين سيم برق هاي قيراندود را در شهر مشهد توليد کرد و باعث راه انداختن اين شرکت گرديد، در نهايت اين شرکت در سال 1346 با نام شرکت صنعتي الکتريکي خراسان ( افشارنژاد) به بهره برداري رسيد. اين شرکت در آغاز افتتاح، سيم هاي تابيده مسي را با گرانول پي وي سي که از ژاپن به کشور وارده کرده بود،  با استفاده از يک خط توليد ايتاليايي، روکش مي کرد. بعدها به مرور با توسعه دادن اين کار، همراه با همکاري و نظارت ژاپن، موفق به دست يافتن به تکنولوژي توليد کابل شد.محصولات توليدشده توسط اين شرکت علاوه بر دارا بودن نشان  ISIRI(نشان استاندارد ايران)، استانداردهاي مختلف ديگر از جمله: استاندارد بين المللي (IEC)، استاندارد آلمان (VDE)، استاندارد انگلستان (BS) و ... را نيز دارا مي باشند.

سيم افشان افشارنژاد خراسان 1

مشخصات ساختار سيم افشان افشارنژاد خراسان چيست؟

ساختار سيم افشان افشارنژاد خراسان متشکل از دو بخش هادي و عايق است، هادي اين سيم به صورت افشان بوده و از چندين رشته هادي مسي به هم تابيده شده تشکيل شده که دور اين هادي را عايقي از جنس PVC   دربرگرفته است، اين سيم داراي رنگبندي نيز مي باشد. افشان بودن اين سيم باعث انعطاف پذيري آن شده که اين مشخصه باعث مي شود براي مصارفي که در آن خميدن و پيچيدن سيم زياد اتفاق مي افتد، انتخاب اين سيم گزينه ي خوبي باشد، چرا که دچار شکستگي نشده و به راحتي پيچيده مي شود.

کاربردهاي سيم افشان افشارنژاد خراسان چيست؟       

کاربردهاي سيم افشان افشارنژاد خراسان بسيار گوناگون است، و اين به علت آن است که سيم افشان ها سيمي جهت مصارف عمومي بوده و جوابگوي طيف زيادي از نيازها هستند، تقريباً در اکثر مواردي همچون سيم کشي لوازم خانگي، برق ساختمان، تابلوهاي برق، خودروسازي، آلات موسيقي و ... اين سيم کارآمد بوده و بهترين انتخاب مي باشد.

ديگر محصولات سيم و کابل افشارنژاد خراسان چيست؟

به جز سيم افشان افشارنژاد خراسان، اين شرکت محصولات ديگري نيز در حوزه ي سيم و کابل توليد مي کند، از جمله: انواع سيم و کابل هاي ساختماني، سيم افشان ارت کابل هاي نصب ثابت، کابل هاي افشان، هالوژن فري و ضد حريق، کابل هاي تلفني و ابزار دقيق، کابل هاي کواکسيال، کابل هاي شيلدار مسلح و غير مسلح، کابل‌هاي کنترل و قدرت با عايق PVC و  XLPE، سيم ها خودرو و گرانول.

سيم افشان افشارنژاد خراسان 2

نکاتي براي استفاده

به هنگام استفاده از سيم افشان افشارنژاد خراسان، همانند ديگر سيم ها بهتر است يکسري از نکات در نظر گرفته شود که دانستن آن ها به افزودن دانش استفاده از اين سيم کمک مي کند. به خاطر داشته باشيد که اين سيم را مي توان در محيط هاي خشک، در زيرگچ، درون لوله، کانال هاي بسته و پانل ها به کار برد و استفاده هايي از اين دست مانعي ندارد. از اين سيم مي توان با خيالي راحت در درون لوله کشي هاي برق استفاده کرد، چراکه با پيچ و تاب اين لوله ها دچار شکستگي نمي شود.

خريد

فروشگاه اينترنتي ايزي نور اين امکان را به وجود آورده است که خريد سيم افشان افشارنژاد خراسان را همراه با ضمانت و در بهترين زمان ممکن را براي شما به انجام برساند و تجربه ي يک خريد مطمئن را براي شما به وجود آورد. براي خريد و کسب اطلاع بيشتر مي توانيد به ايزي نور مراجعه کنيد.

نکات ايمني براي استفاده از سيم نايلوني

 سيم نايلوني دو رشته سيم افشان است که غلاف سفيد رنگ آنها به‌هم چسبيده است. اين پوشش مانع از ارتباط دو رشته سيم با هم مي‌شود. جنس هادي دو سيم نايلوني، يا مسي است يا آلومينيومي. سيم‌هاي نايلوني مسي، به ‌علت رسانايي بالاتر، کيفيت بهتري نسبت به انواع آلومينيومي دارند. روکش نايلوني اين دو سيم، از پلي‌اتيلن، پلي‌ وينيل کلرايد يا کاغذ آغشته به روغن سفيد رنگ يا شيشه‌اي توليد مي‌شود. اين مواد عايق خوبي در برابر جريان الکتريکي هستند و مقاومت کششي بالا و استحکام زيادي هم دارند. مقاومت اين نوع از روکش‌هاي سيم در برابر مواد شيميايي، صدمات فيزيکي و رطوبت هم بسيار بالا است. علاوه بر اين، به‌واسطه ويژگي‌هاي پليمري که دارند، در مقابل فرسايش مقاوم هستند. در کل، سيم‌هاي نايلوني به‌ علت پوشش عايق و نوع رشته‌هاي هادي به‌کاربرده شده در آنها، از انعطاف‌پذيري بالايي برخوردار هستند.

در زمان استفاده از سيم‌هاي نايلون بايد نکات مهم ايمني را در نظر بگيريد تا نحوه نصب و استفاده آسان شده و خطر جسمي براي شما بوجود نيايد. در زير نکات ايمني مهم براي استفاده از سيم نايلون را براي شما ارائه داده‌ايم:

  1. سيم‌هاي نايلوني تنها قادر به انتقال جريان‌هاي برق ضعيف هستند. به ‌همين دليل استفاده از آنها براي انتقال جريان‌هاي قوي برق به‌هيچ‌عنوان توصيه نمي‌شود.
  2. در دستگاه‌هايي که به بار الکتريکي بالايي براي کار کردن نياز دارند، استفاده از اين نوع سيم توصيه نمي‌شود. علت اين مي‌باشد که انتقال الکتريسيته با توليد انرژي گرمايي همراه است و نهايت مقاومت گرمايي اين سيم در بهترين حالت، 70 درجه سانتي‌گراد مي‌باشد. در نتيجه، خيلي زود باعث آتش گرفتن يا سوختن وسايل برقي پرمصرف مي‌شوند.
  3. قبل از استفاده از سيم‌هاي نايلوني، مطمئن شويد که روکش سيم سالم است و پارگي ندارد. در غير اين ‌صورت احتمال برق‌گرفتگي وجود خواهد داشت. همچنين، در زمان سيم‌کشي با اين نوع سيم، ابتدا مطمئن شويد که جريان برق قطع است.
  4. در جاهايي که احتمال آسيب فيزيکي به سيم‌ها زياد مي‌باشد، از سيم‌هاي نايلوني استفاده نکنيد.
  5. با اين‌که سيم‌هاي نايلوني مقاومت خوبي در برابر صدمات شيميايي دارند، اما استفاده از آنها در مجاورت مواد شيميايي مجاز نيست.

همچنين شما مي توانيد براي خريد سيم نايلوني به سايت فروشگاه اينترنتي ايزي نور مراجعه نماييد.

نکات مهم هنگام خريد سيم افشان ارت

 يکي از سيم هاي پرکاربرد و ضروري سيم افشان ارت است. در سيم کشي ساختمان و نيز تجهيزات برقي از سه رشته سيم استفاده مي شود: فاز، نول و ارت. شايد درباره ي سيم فاز و نول شنيده باشيد و از کارايي آن ها باخبر باشيد. در يک نگاه ساده سيم فاز جريان الکتريکي دارد و به اصطلاح سيمي برق دار است، ولي سيم نول سيمي بدون برق است و کار آن انتقال جريان الکتريکي در مدارها است. حال سؤال پيش مي آيد سيم ارت چيست؟ اگر با ما همراه باشيد در اين مقاله به پاسخ اين سؤال مي رسيم و به بررسي يک نوع مهم اين سيم يعني سيم افشان ارت مي پردازيم.

نکات مهم هنگام خريد سيم افشان ارت

 

سيم افشان ارت چيست؟

سيم افشان ارت يکي از دسته هاي مختلف سيم و کابل است، ارت(Earth) به معناي زمين مي باشد و نام ديگر آن سيم اتصال به زمين است. اين سيم جريان هاي اضافي الکتريکي را از سيم کشي ها خارج مي کند و با اين کار ايمني سيستم مدارهاي مختلف را فراهم مي کند. اگر که مي خواهيم از يک سيستم برق رساني به صورت ايمن استفاده کنيم، حضور سيم افشان ارت شرط چنين امري مي باشد. اين سيم يکي از انواع سيم ارت است و به خاطر افشان بودن هادي خود، در دسته سيم افشان نيز قرار دارد.

ساختار سيم افشان ارت

ساختار سيم افشان ارت از يک هادي و يک عايق شکل گرفته است، هادي اين سيم به صورت افشان است، به اين صورت که از چندين رشته ي نازک مسي تشکيل شده است، عايق اين سيم نيز از جنس پي وي سي(PVC) بوده و به رنگ سبز و زرد(شکل دو رنگ) مي باشد. ناگفته نماند اين سيم به دليل افشان بودن هادي خود، انعطاف پذيري بسيار خوبي دارد و به راحتي خميده و پيچيده مي شود.

سيم افشان ارت 1

ولتاژ نامي سيم افشان ارت

ولتاژ نامي سيم افشان ارت 450 / 700 ولت مي باشد.

دماي سيم افشان ارت

دماي سيم افشان ارت به نوعي تابع وارد کردن خميدگي به آن است، به اين شکل که اگر به اين سيم خميدگي وارد کنيم، محدوده ي دمايي قابل تحمل آن بين 5- تا 70+ درجه ي سانتي گراد است، و در صورتي که در حالت عادي باشد و به آن هيچگونه خميدگي وارد نشود، دماي بين 30- تا 80+ درجه ي سانتي گراد را مي تواند تحمل کند.

سيم افشان ارت چه کاربردهايي دارد؟

ضرورت وجود سيم افشان ارت در سيستم ها و وسايل برقي غير قابل انکار است. در دستگاه هاي الکترونيک و نيز مدار سيستم هايي که با برق کار مي کنند، همواره بارهاي الکتريکي اضافي دارند وجود دارد، اين سيم اين بارهاي اضافي الکتريکي را به زمين انتقال داده و از رخ دادن اتصالات و شوک هاي ناگهاني الکتريکي در تجهيزات و مدار سيستم هاي برقي پيشگيري کرده و مانع از بروز آتش سوزي، اتصالات و برق گرفتگي مي شود. در صورتي که در وسايل و نيز سيم کشي ها نقص و مشکلي و يا اختلالي به وجود بيايد، ممکن است در طي تماس داشتن و يا لمس کردن آن وسايل به برق گرفتگي دچار شويم، به اين علت که جريان اضافي برق در چنين مواقعي مي خواهد از بدن ما به عنوان راهي براي عبور و انتقال کردن استفاده کند. در اين صورت سيم افشان ارت به عنوان يک سيم محافظت کننده کارايي خود را نشان داده و در مسير اضافه جريان هاي برقي قرار گرفته و آن ها را به زمين منتقل مي کند و به اين ترتيب مانع از ايجاد برق گرفتگي مي شود.

سيم افشان ارت 2

سيم افشان ارت چگونه نصب مي شود؟

سيم افشان ارت روش نصب مخصوص به خود را دارد که با ديگر سيم ها متمايز است. اين روش به دو صورت است:

  • نصب با روش زمين عمقي
  • نصب با روش زمين سطحي

در ادامه به توضيح بيشتر اين دو روش مي پردازيم.

نصب با روش زمين عمقي:

در اين روش که روشي بسيار مرسوم است و علي الخصوص براي ساختمان ها کاربرد دارد، در ابتدا بايد چاهي به عمق 4 تا 8 متر حفر شود. اين چاه مي بايست در مکاني حفر شود که پايين ترين سطح در ساختمان را داشته باشد. پس از حفر چاه، در مرحله ي بعد به اندازه ي 20 ليتر محلولي که از ترکيب آب و نمک درست شده باشد، در ته چاه ريخته مي شود. سپس با گذشت 24 ساعت به اندازه ي 20 سانتي متر خاک رس در چاه ريخته مي شود. در مرحله ي بعد از اين، مخلوطي از بنتونيت و آب در کف چاه ريخته مي شود، در مرحله ي بعد سيم افشان ارت را به يک صفحه ي مسي جوش برنج و يا جوش نقره زده و سپس آن را در چاه قرار مي دهند. پس از آن يک لوله پليکا را نيز در آن قرار مي دهند که اين امر به منظور رطوبت رساني انجام مي شود. در آخرين مرحله نيز اطراف آن را با مخلوط بنتونيت و آب پر مي کنند، به اين ترتيب نصب زمين عمقي انجام مي شود.

سيم افشان ارت 3

نصب با روش زمين سطحي:

از اين روش به عنوان يک روش مرسوم و متداول زياد استفاده نمي شود. اين روش به اين صورت است که در مرحله ي اول يک چاه به عمق 80 سانتي متر حفر مي شود، در اين روش همانند روش عمقي، از صفحه ي مسي استفاده مي شود. براي اين روش يک يا چندين ميله ي فولادي با روکش مسي را در چاه نصب مي کنند و پس از آن چاه را پر مي کنند، در صورتي که زمين داراي رطوبت باشد، اول بنتونيت ريخته شده و پس از آن ماسه ي نرم را مي ريزند. در مناطقي که سرد باشد براي اينکه سيم افشان ارت يخ زده نشود، راهکار اين است که چاه را با عمق بيشتري حفر مي کنند.

براي خريد سيم افشان ارت مي توانيد به ايزي نور مراجعه کنيد. فروشگاه اينترنتي ايزي نور عرضه کننده ي انواع سيم و کابل از توليدکنندگان معتبر همراه با ضمانت است.

علت سوختن سريع لامپ چيست؟

 لامپ ها هم مانند ديگر وسايل برقي طول عمر دارند و نمي‌توانند هميشه سالم باشند و روشن بمانند. متوسط عمر لامپ های رشته ای حدود 900 ساعت است. پس با فرض اينکه هر لامپ در طول يک شبانه‌روز هشت ساعت روشن باشد، طول عمر يک لامپ تقريباً چهار ماه خواهد بود و بايد در اين مدت به‌درستي فعال باشد. ولي لامپ‌هاي فلورسنت به منظور طول عمر بيشتر نسبت به لامپ‌هاي رشته‌اي ساخته شده‌اند، اما هميشه هم اين‌گونه نيست و در بعضي مواقع، هم‌اندازه يا حتي کمتر از آنها عمر مي‌کنند. اگر اخيراً لامپ‌ خانه خود را تعويض و مشاهده کرده‌ايد طول عمرشان آنچه بايد باشد نيست، ممکن است علت سوختن لامپ مشکل در سرپيچ يا مدار برقي باشد.

در هنگام روشن شدن لامپ، به آن شوک الکتريکي وارد مي‌شود و به همين دليل احتمال دارد بسوزد. از طرفي اگر مرتب لامپ‌ها را روشن و خاموش کنيد، ممکن است عمرشان کم شده و زودتر از موقع بسوزند.

در ادامه مي‌خواهيم شمارا با 9 دليل که هرکدام به ‌تنهايي موجب سوختن يا خاموش شدن لامپ مي‌شوند، آشنا کنيم تا اگر با چنين مشکلي روبه‌رو هستيد بتوانيد ايراد را پيدا و آن را برطرف کنيد.

2- لرزش بيش‌ از حد

علت ديگر سوختن لامپ‌ لرزش بيش از حد و تکان خوردن آن‌ است. به‌عنوان مثال مي‌توانيم به يک پنکه سقفي چراغ‌دار اشاره کنيم. وقتي يکي از پره‌هاي پنکه نامتعادل شود، شروع به لرزيدن مي‌کند و اين لرزش رشته‌هاي لامپ را تکان مي‌دهد و عمر آن را کوتاه مي‌کند. براي رفع اين مشکل مي‌توانيد يک لامپ کم‌مصرف (LED) را امتحان کنيد. اين لامپ‌ها رشته‌هاي سنگين دارند تا در برابر لرزش مقاومت بهتري داشته باشند.

3- مشکلات سرپيچ لامپ

مشکلات سرپيچ لامپ يکي ديگر از دلايل روشن نشدن لامپ است. در داخل سرپيچ لامپ زبانه کوچک فلزي قرار دارد که وظيفه آن برقراري اتصال با فلز انتهاي لامپ است و به‌واسطه اين اتصال، جريان الکتريکي (فاز مثبت) به لامپ منتقل مي‌شود. فلز رزوه شده اطراف آن اتصال خنثي (فاز منفي) است.

اگر زبانه کوچک فلزي در پايين سوکت بيش از حد به پايين فشار داده شود، موجب قطع شدن جريان برق لامپ خواهد شد. در اين حالت لامپ روشن نمي‌شود و فکر مي‌کنيد لامپ سوخته است. درحالي‌که سرپيچ خراب ‌شده است، پس هر خاموشي دليل بر سوختن لامپ نيست. در اين بين مطلب تعمير لوستر: رايج ترين ايرادات لوستر خانه شما هم کمکتان مي‌کند.

براي رفع مشکل سرپيچ لامپ، ابتدا کليد آن را خاموش کنيد يا از داخل جعبه‌فيوز برق را قطع کنيد. سپس به‌وسيله يک ‌تکه چوب يا فازمتر زبانه را بيرون بکشيد و آن را تا جايي خم کنيد که نوک زبانه در مرکز سرپيچ قرار بگيرد. سپس لامپ را دوباره داخل سرپيچ ببنديد و دوباره برق را متصل کنيد. اگر لامپ روشن شد، مشکل برطرف شده و در غير اين صورت لامپ سوخته و بايد تعويض شود.

در سرپيچ‌هاي قديمي که زبانه فلزي شکسته يا حالت فنري خود را از دست داده است، تعمير آن‌ها امکان‌پذير نيست. در اين حالت بهترين راه‌حل تعويض سرپيچ لامپ است.

4- سوختن لامپ فلورسنت

به گفته سازندگان لامپ فلورسنت اين لامپ‌ها ماندگاري و طول عمر بيشتري نسبت به لامپ‌هاي رشته‌اي دارند. اما در حقيقت چنين نيست و برخلاف اين ادعا لامپ‌هاي فلورسنت به سريع از کار افتادن و سوختن مشهور هستند. گفته مي‌شود اين لامپ‌ حدود 10 هزار ساعت طول عمر دارد، اما اگر از آن‌ استفاده کرده باشيد، به اين نتيجه رسيده‌ايد که اين عدد اغراق‌آميز است.

طول عمر اين لامپ‌ها در صورت روشن و خاموش شدن مکرر، کوتاه مي‌شود. براي مثال يک لامپ با 10 هزار ساعت طول عمر ممکن است فقط 3000 ساعت دوام بياورد.

اگر شما هم از لامپ‌هاي فلورسنت استفاده مي‌کنيد و با مشکل زود سوختن آن‌ها مواجه هستيد، براي رفع اين مشکل بايد نوع لامپ‌ها را تعويض و به جاي آن لامپ های LED نصب کنيد. زيرا اين لامپ‌ها علاوه بر مصرف کم برق، دوام بيشتري دارند و مانند لامپ‌هاي فلورسنت در ساختشان جيوه به کار نرفته است. در مورد نحوه نصب چراغ ال اي دي سقفي بخوانيد.

5- علت سوختن لامپ به دليل شل شدن سرپيچ

علت سوختن لامپ يا خاموش شدن آن مي‌تواند شل بودن سرپيچ باشد. وقتي لامپ در سرپيچ شل بسته شده باشد، مي‌تواند موجب اتصالي شود و موجب سوختن يا خاموش شدن لامپ شود. براي رفع اين مشکل مي‌توانيد به‌سادگي لامپ را در سرپيچ بچرخانيد و محکم کنيد تا روشن برطرف شود.

مشکل ديگر ممکن است شل شدن محل اتصال سيم به سرپيچ باشد. در اين شرايط بايد برق را قطع و محل اتصال سيم‌ها را بررسي کنيد تا از درست متصل شدن سيم‌ها به سوکت‌هاي سرپيچ مطمئن شويد. شايد سوکت‌ها فرسوده يا خورده شده باشند، در اين حالت بايد سوکت يا سرپيچ را تعويض کنيد.

 

6- قطع شدن فيوز

قطع شدن کليد مينياتوري يا در اصطلاح پريدن فيوز مورد ديگري است که موجب سوختن لامپ مي‌شود. در صورت قطعي برق از فيوز لامپ‌ها خاموش مي‌شوند. پريدن فيوز مي‌تواند به دليل اتصالي کردن لوازم برقي، ايراد در سيم‌کشي و اتصالات باشد که مي‌تواند باعث خاموش شدن لامپ‌ها و ساير دستگاه‌هاي متصل به برق شود. اتصالي يا ايراد در سيم‌کشي موجب افزايش ناگهاني جريان برق در مدار مي‌شود و اين افزايش ناگهاني باعث قطع شدن فيوز مي‌شود.

اتصالي کردن لوازم برقي مي‌تواند ناشي از مشکل در اتصالات برقي و خرابي يک ‌رشته سيم يا سوکت باشد و بايد قطعات معيوب را قبل از اتصال مجدد فيوز تعمير يا تعويض کنيد تا مشکل قطع شدن فيوز برطرف شود، در غير اين صورت مجدد فيوز قطع خواهد شد.

در اين مواقع قبل از اينکه به سوختن لامپ فکر کنيد، فيوزها را بررسي کنيد و در صورت پريدن فيوز از متخصص براي حل مشکل کمک بگيريد.

7- سوختن لامپ به دليل استفاده از لامپ نامناسب

در اکثر تجهيزات روشنايي وات مصرفي لامپ مشخص است، ولي اگر متوجه شديد لامپ‌ها در يک سيستم روشنايي سريع مي‌سوزند، قسمتي که ترانس‌ها در آن قرار دارند را باز و وات خروجي آن را با وات مصرفي‌اش مقايسه کنيد. هر دو عدد بايد يکي باشند، در غير اين صورت دليل سوختن لامپ‌ها همين اختلاف وات است. براي رفع اين مشکل لامپ‌هاي مناسب با دستگاه تهيه کنيد.

8- سوختن لامپ در قاب‌هاي ترانس‌دار

بعضي از قاب‌هاي نصب لامپ که در داخل سقف کار گذاشته مي‌شوند، داراي ترانس هستند که در صورت بيش از حد گرم شدن به‌صورت خودکار برق را قطع مي‌کند يا در صورت خراب شدن، موجب سوختن لامپ مي‌شود. ترانس‌هاي به‌کار رفته در اين قاب‌ها نياز به فضا دارند تا با عبور هوا گرمايشان کاسته شود و ديگر ترانس‌ها برق را قطع نکنند.

اگر با مشکل خاموشي يا سوختن لامپ در اين قاب‌ها مواجه شديد، امکان دارد فضاي مناسب در پشت قاب‌ها براي کاهش دماي ترانس وجود نداشته باشد. در اين صورت يا بايد قاب را تعويض يا از ترانس مناسب استفاده کنيد. براي رفع اين مشکل بايد از متخصص کمک بگيريد تا آن را به درستي و اصولي برطرف کند.

قاب‌هاي ترانس‌دار را متناسب با فضاي موجود تهيه کنيد تا دچار مشکل و سوختن لامپ نشويد.

9- سوختن لامپ‌ متصل به سوئيچ ديمر

اگر لامپ‌هاي متصل شده به سوئيچ ديمر به‌سرعت مي‌سوزند، احتمال زياد از نوع نامرغوب ديمر استفاده کرده‌ايد. سوئيچ‌هاي ديمر قديمي فقط براي استفاده با لامپ‌هاي رشته‌اي استاندارد طراحي شده‌اند و اگر از لامپ‌هاي CFL يا LED در وسايل روشنايي استفاده مي‌کنيد، ممکن است ديمر به برد لامپ آسيب برساند و باعث سوختن سريع آن شود.

براي اين‌که بتوانيد شدت نور لامپ‌هاي CFL يا LED را با ديمر کنترل کنيد، از ديمرهاي مخصوص خودشان استفاده کنيد. به‌طور کلي تعويض ديمر قديمي مشکل سوختن لامپ را برطرف مي‌کند.

سخن آخر

به‌طور کلي هيچ کدام از انواع لامپ‌ها هميشگي نيستند و هرکدام طول عمر مخصوص به خود را دارند، ولي اين موضوع به اين معني نيست که هر وقت لامپي روشن نشد، سوخته است. بلکه سوختن لامپ تنها يکي از دلايل روشن نشدن آن است. در زمان روشن نشدن لامپ بايد ببينيد که دليل آن چيست، اگر به شکل طبيعي طول عمر کارکرد لامپ تمام شده باشد، بايد آن را تعويض کنيد ولي اگر زودتر از موعد سوخته يا روشن نمي‌شود، بايد ايراد را پيدا و آن را برطرف کنيد.

در پايان شما مي توانيد براي خريد انواع لامپ با کيفيت از بهترين برندهاي صنعت روشنايي و نيز ديگر تجهيزات روشنايي مد نظر خود به سايت فروشگاه ايزي نور مراجعه نماييد.

قيمت و خريد سيم افشان سيميا

 سيم هاي افشان سيميا سيم هايي جهت مصارف عمومي بوده و در بازار در زمره ي پرفروش ترين سيم ها مي باشند. شرکت توليدي سيم و کابل سيميا يکي از توليدکنندگان مطرح کشور در عرصه ي سيم و کابل مي باشد، ما در اين مطلب در نظر داريم تا شما را با يکي از توليدات مهم سيميا، يعني سيم افشان آشنا سازيم. در ابتدا بهتر است کمي از تاريخچه ي برند سيم و کابل سيميا بيشتر بدانيد.

قيمت سيم افشان سيميا|خريد سيم افشان سيميا

 

آشنايي با شرکت سيم و کابل افشان سيميا

شرکت توليد کننده ي سيم و کابل سيميا بيش از چهل سال است که در عرصه ي توليد سيم و کابل مشغول به فعاليت است. اين شرکت در سال 1360 تأسيس شد و در ابتدا با نام شرکت الکتريکال وايرز به ثبت رسيد و پس از آن به نام سيميا تغيير پيدا کرد. اين برند ساليانه بيش از 18000 تن انواع سيم و کابل برق و مخابراتي و ابزار دقيق را توليد کرده و نيز حدود 850 نوع سيم و کابل در سايزهاي مختلف را توليد مي کند. لازم به ذکر است اين شرکت داراي يک آزمايشگاه مجهز در مساحت 250 متر مربع با دارا بودن تکنولوژي مجهز است که به عنوان آزمايشگاه همکار سازمان استاندارد در سطح کشور فعاليت مي کند. شما براي خريد از اين برند معتبر مي توانيد به ايزي نور مراجعه کنيد.

محصولات شرکت سيم و کابل سيميا به جز سيم افشان هاي سيميا چيست؟

محصولات شرکت سيم و کابل سيميا در يک دسته بندي کلي شامل چندين دسته ي اصلي سيم و کابل مي باشد:

ما در ادامه ي مقاله به معرفي يکي از محصولات مهم و پرفروش اين شرکت، يعني سيم افشان سيميا مي پردازيم.

سيم افشان سيميا 1

سيم  افشان چيست؟|چرا از سيم افشان سيميا استفاده کنيم؟

جهت خريد سيم افشان در ابتدا لازم است بدانيم سيم افشان چيست؟ اين سيم به سيمي گفته مي شود که هادي آن از چندين رشته ي نازک از جنس مس تشکيل شده است که به هم تابيده شده اند، يک عايق نيز از جنس PVC به عنوان روکش اين هادي را پوشانيده است.

مهم ترين ويژگي اين سيم نرم بودن و انعطاف پذيري آن است که باعث شده از ديگر سيم ها متمايز باشد.

ساختار سيم افشان سيميا چگونه است؟

ساختار سيم افشان سيميا به اين شکل است که هادي آن از چندين رشته ي نازک از جنس مس آنيل شده درست شده است، در واقع هادي اين سيم کلاس5 (افشان) مي باشد. اين سيم مطابق با استاندارد ملي 3084 ISIRI  (IEC 60228) ساخته شده است، عايق اين سيم از جنس پي وي سي (PVC) از نوع C مي باشد. اين سيم با رنگ هاي مختلف توليد شده و شامل رنگبندي مي شود. شما مي توانيد سيم افشان سيميا را با رنگ دلخواه خود از فروشگاه اينترنتي سيم و کابل ايزي نور خريداري نماييد.

مشخصات فني سيم افشان سيميا

در اين قسمت مشخصات فني سيم افشان سيميا را به شما ارائه مي دهيم. اطلاع داشتن از اين مشخصات هنگام خريد سيم افشان از اين برند، به شما کمک مي کند.

اين مشخصات شامل موارد زير است:

ولتاژ نامي سيم افشان سيميا

  • سيم افشان 500 / 300 ولت
  • سيم افشان 750 / 450 ولت

استاندارد مرجع سيم افشان سيميا

  • ISIRI  607-3
  • IEC  60227-3

سيم افشان سيميا 2

کدهاي شناسايي سيم افشان هاي سيميا

  • NYAF
  • 06  (607)  ISIRI
  • 02  (607)  ISIRI
  • (H05V-K) 02  60227 IEC
  • (H07V-K) 02  60227  IEC

محدوده ي دمايي سيم افشان سيميا

  • در نصب قابل انعطاف: دماي 5- تا 70+ درجه ي سانتي گراد
  • در نصب ثابت و غيرقابل انعطاف: دماي 30- تا 70+ درجه ي سانتي گراد

ابعاد سيم افشان سيميا

سيم افشان سيميا در ابعاد زير توليد شده و در بازار موجود هستند:     

  • 1 *0.5
  • 1 * 0.75
  • 1 * 1
  • 1 * 1.5
  • 1 * 2.5
  • 1 * 4
  • 1 * 6
  • 1 * 10
  • 1 * 16
  • 1 * 25
  • 1 * 35
  • 1 * 50
  • 1 * 70
  • 1 * 95
  • 1 * 120
  • 1 * 150
  • 1 * 185
  • 1 * 240

شما مي توانيد با مراجعه به سايت ایزی نور اين سيم را با ابعاد دلخواه خود و به صورت عمده و خرده خريداري نماييد.

سيم افشان سيميا 3

کاربرد سيم افشان سيميا

سيم افشان سيميا، براي مصارف مختلف و عمومي بسيار مناسب است و کاربرد دارد. برخي از مصارف هستند که در آن ها به سيم هايي نياز است که انعطاف پذيري خوبي داشته باشند و به راحتي خميده شوند. قطعاً اين سيم به دليل افشان بودن خود پاسخگوي چنين نيازي است. به عنوان مثال براي نصب ثابت به عنوان سيم هاي رابط در داکت هاي زيرزميني، ماشين آلات و تابلوهاي فرمان چنين سيمي مناسب ترين نوع سيم موجود در بازار مي باشد. از ديگر مصارف رايج و پرتکراري که از اين سيم در آن ها استفاده ي فراواني مي شود، برق کشي ساختمان ها و نيز استفاده براي لوازم صوتي و تصويري است.

نکاتي هنگام استفاده

اين نوع سيم را بر روي سيني هاي کابل، کانال ها و نيز مخازن نبايد به طور مستقيم قرار داد. نصب اين سيم در داخل لوله و نيز در زير گچ بدون مانع است. به دليل نرمي و انعطاف و خاصيت خميده شدن راحت اين سيم، به کار بردن آن درون لوله ها بسيار رايج است.

نحوه تعويض لامپ ال اي دي سقفي

 

سر رشته داشتن در هر زمينه ي به نفع خودتان مي باشد، زيرا مي توانيد با انجام کار کوچکي، که اصلا به چشم نمي آيد به قول معروف:?باري را از دوش ديگران و سنگي را از پيش پاي خود برداريد?. يکي از زمينه هايي که بايد حتما در آن اطلاعات و تجربه کافي داشته باشيد؛ در زمينه تعويض لامپ ال اي دي سقفي است. تعويض لامپ ها با اين که کاري آسان به نظر مي رسد، اما اگر در انجام آن بي دقتي اي صورت گيرد؛ سبب صدمه زدن به خودتان مي شود.

آموزش تعويض لامپ ال اي دي سقفي

آموزش، گام اولي ايست که سبب به وجود آمدن موفقيتي ماندگار و به يادماندني در کار ها مي شود. وجود آموزش در اين عرصه موجب مي شود که شما نحوه ي درست تعويض لامپ هاي ال اي دي سقفي را بياموزيد و تلاش کنيد؛ اشتباهاتي که غير عمد انجام مي داديد را بر طرف کنيد. مطمئنا يادگيري اين کار براي تان لذت بخش و آسان مي باشد، پس بدون هيچ گونه ناراحتي از اين که الکي وقت تان را براي اين آموزش گذاشته ايد؛ با ما همراه باشيد تا اوقات خوشي را براي تان به ارمغان بياوريم. براي تعويض لامپ سقفي بايد مراحل زير را با رعايت کوچک ترين جزئيات انجام دهيد، تا تاريکي فضاي داخلي ساختمان تان را به روشني روز تبديل کنيد:

  • در مرحله اول، ابتدا قبل از تعويض بايد لامپي متناسب با فضاي ساختمان تان خريداري کنيد، تا وقتي که خواستيد لامپ را تعويض کنيد؛ لامپي باشد تا به جاي آن قرار دهيد.
  • در مرحله دوم بايد چهارپايه اي تهيه کنيد، تا هنگامي که قصد داشتيد لامپ ال اي دي را نصب کنيد؛ قد تان به سقف برسد. با کمک از چهارپايه ديگر مجبور نيستند؛ دست تان را به قسمت حبابي شکل لامپ بزنيد، که سبب سوختن يا آلوده شدن دست تان شود.
  • در مرحله سوم اگر قصد داشتيد لامپي را عوض کنيد که از قبل روشن بوده مقداري زمان به آن بدهيد، تا سرد شود؛ سپس اقدام به باز کردن لامپ کنيد چرا که لامپ داغ و سوزان است و ممکن است دچار سوختگي شويد، اما اگر وقت نداشتيد به کمک يک حوله خشک به آهستگي آن را از هولدر جدا کنيد و سپس لامپي ديگر به جاي آن بگذاريد.
  • در مرحله آخر بعد از اين که مراحل تعويض را به خوبي انجام داديد؛ کليد قطع و وصل مدار الکتريکي لامپ را بزنيد، تا به سالم بودن لامپ و همين طور درست انجام دادن شرايط تعويض لامپ ال اي دي پي ببريد.

نکته اي که رعايت کردنش در هنگام  تعويض لامپ ال اي دي سقفي الزامي مي باشد، قطع بودن کليد مدار الکتريکي لامپ مي باشد. باز بودن اين کليد سبب مي شود که صدمات جبران نشدني اي براي فرد به وجود بيايد، که يک عمر پشيماني را براي فرد به ارمغان مي آورد.

پيامد هاي نحوه تعويض نا درست لامپ ال اي دي سقفي

لامپ ال اي دي سقفي يکي از به روز ترين و پر نور ترين ابزار هاي روشنايي مي باشد، که تا به امروز توانسته مشتريان زيادي را به خود جلب کند. اين ابزار زيبا با اين که از ديگر لامپ ها به علت ويژگي و مشخصات بالا برتري دارد، اما با اين حال از مواد شيميايي توليد شده است. اگر افراد به نحوه تعويض آن ها بي اهميت باشند؛ مطمئنا پيامد هاي ناخوشايندي را براي خودشان رقم مي زنند. از پيامد هايي که نحوه تعويض نادرست اين لامپ براي فرد به ارمغان دارد، اين است که سبب مي شود مواد شيميايي مضري که براي سلامتي افراد بسيار خطرناک مي باشد؛ وارد بدن فرد شود و مشکلات جسمي فراواني که تا آخرين لحظه زندگي اش با آن همراه است، را به وجود بياورد.
پيامد ديگري که دارد  اين است که تعويض نادرست موجب مي شود که لامپ اتصالي کند و در نتيجه بسوزد بدين ترتيب شما مجبور مي شويد براي خريداري لامپي ديگر اقدام کنيد. هم چنين اتصالي کردن لامپ در برخي از مواقع موجب سوختن ابزار الکتريکي ديگري که در اين مدار وجود دارند، نيز مي شود. مشکل ديگري که سرشته ي آن نحوه تعويض نادرست لامپ ها مي باشد، سوختن و شکستن اعضاي بدن فرد است. اين مشکل بيشتر در مواقعي رخ مي دهد، که فرد قصد دارد،  لامپي که تا چند دقيقه ي پيش روشن بوده يا هنوز کليد مدار الکتريکي اش روشن است، را تعويض کند.

 

نگاهي به طرح هاي مشوق اصلاح مصرف انرژي در ايران و جهان

 

 

به گزارش برق نيوز، از آنجا که فصل تابستان و گرماي هوا و فعاليت گسترده سامانه‌هاي پرمصرف سرمايشي بار سنگيني را به شبکه برق تحميل کرده و در نهايت هم موجب برهم خوردن تعادل در توليد و مصرف برق مي‌شود. مشوق‌هاي انگيزشي يکي از مهمترين اقدامات دولتمردان بوده که هم رعايت عدالت را به همراه داشته و هم موجب کاهش شدّت مصرف مي‌شود.

در سالي که رهبري بر رشد توليد تاکيد فرموده اند، پايداري برق براي صنايع و بخش کشاورزي در کنار تداوم برق رساني به بخش خانگي و روشنايي منازل، محل‌هاي کسب و کارگاه‌هاي توليدي يک ضرورت غيرقابل انکار است. امروزه سياست‌هاي تعرفه گذاري در قالب مدل‌هاي مختلف مي‌تواند زمينه اصلاح الگوي مصرف را فراهم کرده و مشترکان پرمصرف را به رعايت سطح الگوي مصرف ترغيب کند، در غير اين صورت بايد منتظر ماند تا کشور براي جبران ناطرازي اقدام به وارد کردن برق کند، در صورتي که مي‌توان با اعمال سياست‌هاي بهتر انگيزشي

هم بار هزينه‌هاي سنگين را از دوش مشترکان برداشت و هم موجبات جبران عدم تعادل در توليد و مصرف شد.

در حال حاضر مصرف برق در ايران 6 برابر ميانگين جهاني، يعني حدود 7 برابر ترکيه، 5.3 برابر آلمان با آن صنايع عظيم، 1.9 برابر ژاپن و حتّي 1.5 برابر کشو کوچک عمان است.

در بسياري از کشورها، تعرفه برق مشترکان پرمصرف خانگي با اختلاف بسيار زياد نسبت به ساير مشترکان تعيين مي‌شود؛ اين اختلاف در زمان اوج مصرف بيشتر هم مي‌شود. از سوي ديگر مشترکاني که بتوانند مصرف خود را پايين نگه دارند يا آن را کاهش دهند نيز از مشوق‌هايي بهره مند مي‌شوند. در برخي از کشور‌ها هم براي مشترکان پرمصرف قيمت‌هاي تمام شده در نظر گرفته شده و اين خود عامل مهمي است که پرمصرف‌ها رعايت ساير مشترکان برق را به واسطه پرداخت مضاعف داشته باشند. آن چه که در اجراي برنامه‌هاي تشويقي انتظار مي‌رود برنامه‌هايي است که بيشتر در جهت حمايت‌هاي دولت از مشترکان کم مصرف تهيه و تدوين شده و در نهايت موجبات حمايت از اين قشر مي‌شود.

در بررسي برخي از کشور‌ها مثل ژاپن مشترکان به ازاي هر کيلووات ساعت مصرف برق، 18 سنت دلار پرداخت مي‌کنند، اين يعني مشترکان، هزينه بيشتري را براي هر کيلووات ساعت برق مصرفي خود نسبت به مشترکين کم مصرف مي‌پردازند. به عبارت ديگر تعرفه برق مشترکان پرمصرف بيش از دو برابر بهاي تمام شده توليد برق در اين کشور و در مقايسه با ايران 25 برابر تعرفه برق است. اين به آن معناست که نه تنها مشترکان پرمصرف، برق ارزان قيمت دريافت نمي‌کنند، بلکه بهايي بسيار بيشتر از توليد مي‌پردازند که عاملي بازدارنده براي مصرف بي رويه برق تلقي شده و در عين حال به توسعه و اقتصاد صنعت برق کمک مي‌کند.

شهروندان ايتاليايي به ازاي هر کيلووات ساعت مصرف برق، 15.7 سنت به اضافه ماليات مربوطه را پرداخت مي‌کنند، همچنين آلمان با قيمت 15.22 سنت و انگلستان با فروش هر کيلووات ساعت برق به قيمت 14.16 سنت بيشترين قيمت برق را در سطح جهان دارند.

شهروندان کشور بلژيک، پرتغال و اسپانيا به ترتيب با پرداخت 11.17 سنت، 11.05 سنت و 11.04 سنت به ازاي هر کيلووات ساعت انرژي الکتريکي در جايگاه‌هاي بعدي قرار دارند، اين درحالي است که در سال گذشته ميلادي مشترکان صنعت برق در اسلوواکي به ازاي هر کيلووات ساعت مصرف برق 9.9 سنت و در آمريکا 9.43 سنت پرداخت کردند.

از سوي ديگر مصرف کنندگان برق در کشور‌هاي فرانسه، آفريقاي جنوبي، اتريش، لهستان، هلند، استراليا و جمهوري چک نيز بين 8 تا 8.9 سنت به ازاي هرکيلووات ساعت پرداخت مي‌کنند و کشور‌هاي کانادا با 7.23 سنت، فنلاند با 6.42 سنت و سوئد با 5.34 سنت نيز در جايگاه‌هاي بعدي قرار دارند.

گرچه در ايران ميانگين قيمت برق معادل 2 سنت به ازاي هرکيلووات ساعت انرژي است، اما بازهم مي‌توان پارامتر‌هايي را براي کاهش قيمت تمام شده برق لحاظ کرد.

با آغاز به کار دولت جديد، سياست‌هايي در جهت کاهش مصرف انرژي به ويژه در حوزه برق تصويب شده که در تابستان امسال نيز شاهد اجراي آن‌ها خواهيم بود. بر اين اساس تکاليف مرتبط با اجراي طرح‌هاي تشويقي در بخش‌هاي خانگي، صنايع و کشاورزي نيز آغاز مي‌شود.

پيش بيني مي‌شود با اجراي برنامه‌هاي تشويقي تابستاني شاهد روند نزولي مصرف در تمامي تعرفه‌هاي مشمول پاداش مشترکان برق باشيم و تابستان امسال همچون سال قبل بدون اعمال خاموشي در بخش‌هاي خانگي و تجاري با موفقيت پشت سر بگذاريم و اين صرفه جويي بتواند موتور محرکه‌اي براي به حرکت درآوردن چرخ‌هاي توليد متناسب با شعار سال حول محور رشد توليد باشد.

مردم جرات نمیکنند با خودرو از مناطقی که روشنایی ندارد عبور کنند

 عضو شورای شهر تهران در واکنش به تاریکی معابر پایتخت به خبرآنلاین می‌گوید: «برخی از مردم جرات نمی‌کنند با خودرو از مناطقی که روشنایی ندارد عبور کنند، این مسئله به‌نوعی زندگی شبانه مردم را مختل می‌کند.»

مظاهر گودرزی: خطر زیست شبانه در تهران؛ نا امنی، سرقت و خفت‌گیری در خیابان‌های تاریک پایتخت، شهری که چراغ‌های خاموشِ برخی معابر «زندگی شبانه مردم را مختل می‌کند.»

برای کسانی‌که شب هنگام در معابر تهران تردد دارند، تجربه رانندگی یا عبور از خیابان‌های تاریک تکراری است، انتشار عکس و فیلم‌ها در فضای مجازی نشان می‌دهد این روزها روشنایی شهر در شب برای همه معابر میسر نیست، مشاهدات میدانی حکایت از خاموشی چراغ برخی بزرگراه‌ها مانند بزرگراه شهید مدرس دارد، آن‌طورکه عضو شورای شهر تهران به خبرآنلاین می‌گوید: «برای صرفه جویی در مصرف انرژی روشنایی برخی معابر را به نوبت خاموش می‌کنند.»

ناصر امانی با تایید خاموشی‌های معابر عمومی در شب‌های تهران می‌گوید: «با این مسئله مواجه شده‌ایم و تماس‌هایی از طرف مردم دراین‌باره داشته‌ایم، اما خاموشی روشنایی معابر مربوط به شرکت برق است، این قبیل اقدامات در راستای مشکلاتی است که درخصوص تامین انرژی پیش‌ آمده و سبب شده برخی از معابر را به نوبت خاموش کنند و برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی این کار را انجام می‌دهند.»

مردم جرات تردد ندارند!

حالا نتایج عدم مدیریت تولید و مصرف انرژی سبب شده سهم شب‌های شهر تاریکی شود، این درحالی‌ست که تداوم تاریکی‌ها، آن‌هم در وضعیت نابه‌سامان اقتصادی علاوه بر خودِ تاریکی، آسیب‌های اجتماعی به‌همراه خواهد داشت. امانی در این‌باره توضیح می‌دهد: « این مسئله سبب شده برخی نقاطِ بی‌دفاع شهری روشنایی نداشته باشند و چراغ‌های برخی بوستان‌ها و معابر خاموش شوند، مشکلاتی که این وضعیت می‌تواند ایجاد کند افزایش ناامنی، سرقت و خفت‌گیری‌ها است، همچنین می‌تواند سبب افزایش تصادفات در معابر شهری شود، حتی برخی از مردم جرات نمی‌کنند با خودرو از مناطقی که روشنایی ندارد عبور کنند، این مسئله به‌نوعی زندگی شبانه مردم را مختل می‌کند، ما حتما از طریق شورای شهر این مورد را تذکر می‌دهیم و پیگیری می‌کنیم.»

حکمرانی ملی تولید و مصرف انرژی

همان‌طورکه قبل‌تر گفته شد تصمیمات درست درخصوص مدیریت تولید و مصرف انرژی می‌توانست مانع از خاموشی چراغ معابر در پایتخت شود. دراین‌باره مهدی عباسی، دیگر عضو شورای شهر تهران به خبرآنلاین می‌گوید: «من به عنوان نماینده مردم تهران انتظار دارم حکمرانی ملی تولید و مصرف انرژی طوری باشد که ما در این شهر و هر شهر دیگری با چالشی به‌نام ضعف در ارائه خدماتِ رفاه عمومی مواجه نشویم.»

او معتقد است اگر تصمیمِ تصمیم‌گیران سبب شده اختلالی در نظم ارائه خدمات رفاهی ایجاد شود تغییر رویکرد ضروری است. عباسی دراین‌باره بیان می‌کند: «درخصوص مصرف انرژی یک ملاحظه وجود دارد، آن هم حفظ تعادل میان حفاظت از محیط زیست، حفاظت از سرمایه‌های ملی و ایجاد رفاه عمومی است، اگر در مصرف انرژی هرکدام از این جنبه‌های سه‌گانه از تعادل خارج شوند نیاز به بازنگری تصمیمات است، مثلاً اگر مصرف انرژی سبب شده به رفاه عمومی آسیب وارد شود و دسترسی‌ها دچار چالش شود، حتما نیازمند تغییر رویکرد است، اگر خاموشی‌ها در یک نقطه بی‌دفاع شهری سبب‌ساز تولید آسیب‌های اجتماعی شود، یعنی نتایج تصمیمات دارد از تعادل خارج می‌شود، در این مرحله اتخاد تصمیمات جدید برای خروج از آسیب و بحران ضرورت پیدا می‌کند.»

صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 صفحه بعد