لامپ ها هم مانند ديگر وسايل برقي طول عمر دارند و نمي‌توانند هميشه سالم باشند و روشن بمانند. متوسط عمر لامپ های رشته ای حدود 900 ساعت است. پس با فرض اينکه هر لامپ در طول يک شبانه‌روز هشت ساعت روشن باشد، طول عمر يک لامپ تقريباً چهار ماه خواهد بود و بايد در اين مدت به‌درستي فعال باشد. ولي لامپ‌هاي فلورسنت به منظور طول عمر بيشتر نسبت به لامپ‌هاي رشته‌اي ساخته شده‌اند، اما هميشه هم اين‌گونه نيست و در بعضي مواقع، هم‌اندازه يا حتي کمتر از آنها عمر مي‌کنند. اگر اخيراً لامپ‌ خانه خود را تعويض و مشاهده کرده‌ايد طول عمرشان آنچه بايد باشد نيست، ممکن است علت سوختن لامپ مشکل در سرپيچ يا مدار برقي باشد.

در هنگام روشن شدن لامپ، به آن شوک الکتريکي وارد مي‌شود و به همين دليل احتمال دارد بسوزد. از طرفي اگر مرتب لامپ‌ها را روشن و خاموش کنيد، ممکن است عمرشان کم شده و زودتر از موقع بسوزند.

در ادامه مي‌خواهيم شمارا با 9 دليل که هرکدام به ‌تنهايي موجب سوختن يا خاموش شدن لامپ مي‌شوند، آشنا کنيم تا اگر با چنين مشکلي روبه‌رو هستيد بتوانيد ايراد را پيدا و آن را برطرف کنيد.

2- لرزش بيش‌ از حد

علت ديگر سوختن لامپ‌ لرزش بيش از حد و تکان خوردن آن‌ است. به‌عنوان مثال مي‌توانيم به يک پنکه سقفي چراغ‌دار اشاره کنيم. وقتي يکي از پره‌هاي پنکه نامتعادل شود، شروع به لرزيدن مي‌کند و اين لرزش رشته‌هاي لامپ را تکان مي‌دهد و عمر آن را کوتاه مي‌کند. براي رفع اين مشکل مي‌توانيد يک لامپ کم‌مصرف (LED) را امتحان کنيد. اين لامپ‌ها رشته‌هاي سنگين دارند تا در برابر لرزش مقاومت بهتري داشته باشند.

3- مشکلات سرپيچ لامپ

مشکلات سرپيچ لامپ يکي ديگر از دلايل روشن نشدن لامپ است. در داخل سرپيچ لامپ زبانه کوچک فلزي قرار دارد که وظيفه آن برقراري اتصال با فلز انتهاي لامپ است و به‌واسطه اين اتصال، جريان الکتريکي (فاز مثبت) به لامپ منتقل مي‌شود. فلز رزوه شده اطراف آن اتصال خنثي (فاز منفي) است.

اگر زبانه کوچک فلزي در پايين سوکت بيش از حد به پايين فشار داده شود، موجب قطع شدن جريان برق لامپ خواهد شد. در اين حالت لامپ روشن نمي‌شود و فکر مي‌کنيد لامپ سوخته است. درحالي‌که سرپيچ خراب ‌شده است، پس هر خاموشي دليل بر سوختن لامپ نيست. در اين بين مطلب تعمير لوستر: رايج ترين ايرادات لوستر خانه شما هم کمکتان مي‌کند.

براي رفع مشکل سرپيچ لامپ، ابتدا کليد آن را خاموش کنيد يا از داخل جعبه‌فيوز برق را قطع کنيد. سپس به‌وسيله يک ‌تکه چوب يا فازمتر زبانه را بيرون بکشيد و آن را تا جايي خم کنيد که نوک زبانه در مرکز سرپيچ قرار بگيرد. سپس لامپ را دوباره داخل سرپيچ ببنديد و دوباره برق را متصل کنيد. اگر لامپ روشن شد، مشکل برطرف شده و در غير اين صورت لامپ سوخته و بايد تعويض شود.

در سرپيچ‌هاي قديمي که زبانه فلزي شکسته يا حالت فنري خود را از دست داده است، تعمير آن‌ها امکان‌پذير نيست. در اين حالت بهترين راه‌حل تعويض سرپيچ لامپ است.

4- سوختن لامپ فلورسنت

به گفته سازندگان لامپ فلورسنت اين لامپ‌ها ماندگاري و طول عمر بيشتري نسبت به لامپ‌هاي رشته‌اي دارند. اما در حقيقت چنين نيست و برخلاف اين ادعا لامپ‌هاي فلورسنت به سريع از کار افتادن و سوختن مشهور هستند. گفته مي‌شود اين لامپ‌ حدود 10 هزار ساعت طول عمر دارد، اما اگر از آن‌ استفاده کرده باشيد، به اين نتيجه رسيده‌ايد که اين عدد اغراق‌آميز است.

طول عمر اين لامپ‌ها در صورت روشن و خاموش شدن مکرر، کوتاه مي‌شود. براي مثال يک لامپ با 10 هزار ساعت طول عمر ممکن است فقط 3000 ساعت دوام بياورد.

اگر شما هم از لامپ‌هاي فلورسنت استفاده مي‌کنيد و با مشکل زود سوختن آن‌ها مواجه هستيد، براي رفع اين مشکل بايد نوع لامپ‌ها را تعويض و به جاي آن لامپ های LED نصب کنيد. زيرا اين لامپ‌ها علاوه بر مصرف کم برق، دوام بيشتري دارند و مانند لامپ‌هاي فلورسنت در ساختشان جيوه به کار نرفته است. در مورد نحوه نصب چراغ ال اي دي سقفي بخوانيد.

5- علت سوختن لامپ به دليل شل شدن سرپيچ

علت سوختن لامپ يا خاموش شدن آن مي‌تواند شل بودن سرپيچ باشد. وقتي لامپ در سرپيچ شل بسته شده باشد، مي‌تواند موجب اتصالي شود و موجب سوختن يا خاموش شدن لامپ شود. براي رفع اين مشکل مي‌توانيد به‌سادگي لامپ را در سرپيچ بچرخانيد و محکم کنيد تا روشن برطرف شود.

مشکل ديگر ممکن است شل شدن محل اتصال سيم به سرپيچ باشد. در اين شرايط بايد برق را قطع و محل اتصال سيم‌ها را بررسي کنيد تا از درست متصل شدن سيم‌ها به سوکت‌هاي سرپيچ مطمئن شويد. شايد سوکت‌ها فرسوده يا خورده شده باشند، در اين حالت بايد سوکت يا سرپيچ را تعويض کنيد.

 

6- قطع شدن فيوز

قطع شدن کليد مينياتوري يا در اصطلاح پريدن فيوز مورد ديگري است که موجب سوختن لامپ مي‌شود. در صورت قطعي برق از فيوز لامپ‌ها خاموش مي‌شوند. پريدن فيوز مي‌تواند به دليل اتصالي کردن لوازم برقي، ايراد در سيم‌کشي و اتصالات باشد که مي‌تواند باعث خاموش شدن لامپ‌ها و ساير دستگاه‌هاي متصل به برق شود. اتصالي يا ايراد در سيم‌کشي موجب افزايش ناگهاني جريان برق در مدار مي‌شود و اين افزايش ناگهاني باعث قطع شدن فيوز مي‌شود.

اتصالي کردن لوازم برقي مي‌تواند ناشي از مشکل در اتصالات برقي و خرابي يک ‌رشته سيم يا سوکت باشد و بايد قطعات معيوب را قبل از اتصال مجدد فيوز تعمير يا تعويض کنيد تا مشکل قطع شدن فيوز برطرف شود، در غير اين صورت مجدد فيوز قطع خواهد شد.

در اين مواقع قبل از اينکه به سوختن لامپ فکر کنيد، فيوزها را بررسي کنيد و در صورت پريدن فيوز از متخصص براي حل مشکل کمک بگيريد.

7- سوختن لامپ به دليل استفاده از لامپ نامناسب

در اکثر تجهيزات روشنايي وات مصرفي لامپ مشخص است، ولي اگر متوجه شديد لامپ‌ها در يک سيستم روشنايي سريع مي‌سوزند، قسمتي که ترانس‌ها در آن قرار دارند را باز و وات خروجي آن را با وات مصرفي‌اش مقايسه کنيد. هر دو عدد بايد يکي باشند، در غير اين صورت دليل سوختن لامپ‌ها همين اختلاف وات است. براي رفع اين مشکل لامپ‌هاي مناسب با دستگاه تهيه کنيد.

8- سوختن لامپ در قاب‌هاي ترانس‌دار

بعضي از قاب‌هاي نصب لامپ که در داخل سقف کار گذاشته مي‌شوند، داراي ترانس هستند که در صورت بيش از حد گرم شدن به‌صورت خودکار برق را قطع مي‌کند يا در صورت خراب شدن، موجب سوختن لامپ مي‌شود. ترانس‌هاي به‌کار رفته در اين قاب‌ها نياز به فضا دارند تا با عبور هوا گرمايشان کاسته شود و ديگر ترانس‌ها برق را قطع نکنند.

اگر با مشکل خاموشي يا سوختن لامپ در اين قاب‌ها مواجه شديد، امکان دارد فضاي مناسب در پشت قاب‌ها براي کاهش دماي ترانس وجود نداشته باشد. در اين صورت يا بايد قاب را تعويض يا از ترانس مناسب استفاده کنيد. براي رفع اين مشکل بايد از متخصص کمک بگيريد تا آن را به درستي و اصولي برطرف کند.

قاب‌هاي ترانس‌دار را متناسب با فضاي موجود تهيه کنيد تا دچار مشکل و سوختن لامپ نشويد.

9- سوختن لامپ‌ متصل به سوئيچ ديمر

اگر لامپ‌هاي متصل شده به سوئيچ ديمر به‌سرعت مي‌سوزند، احتمال زياد از نوع نامرغوب ديمر استفاده کرده‌ايد. سوئيچ‌هاي ديمر قديمي فقط براي استفاده با لامپ‌هاي رشته‌اي استاندارد طراحي شده‌اند و اگر از لامپ‌هاي CFL يا LED در وسايل روشنايي استفاده مي‌کنيد، ممکن است ديمر به برد لامپ آسيب برساند و باعث سوختن سريع آن شود.

براي اين‌که بتوانيد شدت نور لامپ‌هاي CFL يا LED را با ديمر کنترل کنيد، از ديمرهاي مخصوص خودشان استفاده کنيد. به‌طور کلي تعويض ديمر قديمي مشکل سوختن لامپ را برطرف مي‌کند.

سخن آخر

به‌طور کلي هيچ کدام از انواع لامپ‌ها هميشگي نيستند و هرکدام طول عمر مخصوص به خود را دارند، ولي اين موضوع به اين معني نيست که هر وقت لامپي روشن نشد، سوخته است. بلکه سوختن لامپ تنها يکي از دلايل روشن نشدن آن است. در زمان روشن نشدن لامپ بايد ببينيد که دليل آن چيست، اگر به شکل طبيعي طول عمر کارکرد لامپ تمام شده باشد، بايد آن را تعويض کنيد ولي اگر زودتر از موعد سوخته يا روشن نمي‌شود، بايد ايراد را پيدا و آن را برطرف کنيد.

در پايان شما مي توانيد براي خريد انواع لامپ با کيفيت از بهترين برندهاي صنعت روشنايي و نيز ديگر تجهيزات روشنايي مد نظر خود به سايت فروشگاه ايزي نور مراجعه نماييد.