به گزارش برق نيوز، از آنجا که فصل تابستان و گرماي هوا و فعاليت گسترده سامانه‌هاي پرمصرف سرمايشي بار سنگيني را به شبکه برق تحميل کرده و در نهايت هم موجب برهم خوردن تعادل در توليد و مصرف برق مي‌شود. مشوق‌هاي انگيزشي يکي از مهمترين اقدامات دولتمردان بوده که هم رعايت عدالت را به همراه داشته و هم موجب کاهش شدّت مصرف مي‌شود.

در سالي که رهبري بر رشد توليد تاکيد فرموده اند، پايداري برق براي صنايع و بخش کشاورزي در کنار تداوم برق رساني به بخش خانگي و روشنايي منازل، محل‌هاي کسب و کارگاه‌هاي توليدي يک ضرورت غيرقابل انکار است. امروزه سياست‌هاي تعرفه گذاري در قالب مدل‌هاي مختلف مي‌تواند زمينه اصلاح الگوي مصرف را فراهم کرده و مشترکان پرمصرف را به رعايت سطح الگوي مصرف ترغيب کند، در غير اين صورت بايد منتظر ماند تا کشور براي جبران ناطرازي اقدام به وارد کردن برق کند، در صورتي که مي‌توان با اعمال سياست‌هاي بهتر انگيزشي

هم بار هزينه‌هاي سنگين را از دوش مشترکان برداشت و هم موجبات جبران عدم تعادل در توليد و مصرف شد.

در حال حاضر مصرف برق در ايران 6 برابر ميانگين جهاني، يعني حدود 7 برابر ترکيه، 5.3 برابر آلمان با آن صنايع عظيم، 1.9 برابر ژاپن و حتّي 1.5 برابر کشو کوچک عمان است.

در بسياري از کشورها، تعرفه برق مشترکان پرمصرف خانگي با اختلاف بسيار زياد نسبت به ساير مشترکان تعيين مي‌شود؛ اين اختلاف در زمان اوج مصرف بيشتر هم مي‌شود. از سوي ديگر مشترکاني که بتوانند مصرف خود را پايين نگه دارند يا آن را کاهش دهند نيز از مشوق‌هايي بهره مند مي‌شوند. در برخي از کشور‌ها هم براي مشترکان پرمصرف قيمت‌هاي تمام شده در نظر گرفته شده و اين خود عامل مهمي است که پرمصرف‌ها رعايت ساير مشترکان برق را به واسطه پرداخت مضاعف داشته باشند. آن چه که در اجراي برنامه‌هاي تشويقي انتظار مي‌رود برنامه‌هايي است که بيشتر در جهت حمايت‌هاي دولت از مشترکان کم مصرف تهيه و تدوين شده و در نهايت موجبات حمايت از اين قشر مي‌شود.

در بررسي برخي از کشور‌ها مثل ژاپن مشترکان به ازاي هر کيلووات ساعت مصرف برق، 18 سنت دلار پرداخت مي‌کنند، اين يعني مشترکان، هزينه بيشتري را براي هر کيلووات ساعت برق مصرفي خود نسبت به مشترکين کم مصرف مي‌پردازند. به عبارت ديگر تعرفه برق مشترکان پرمصرف بيش از دو برابر بهاي تمام شده توليد برق در اين کشور و در مقايسه با ايران 25 برابر تعرفه برق است. اين به آن معناست که نه تنها مشترکان پرمصرف، برق ارزان قيمت دريافت نمي‌کنند، بلکه بهايي بسيار بيشتر از توليد مي‌پردازند که عاملي بازدارنده براي مصرف بي رويه برق تلقي شده و در عين حال به توسعه و اقتصاد صنعت برق کمک مي‌کند.

شهروندان ايتاليايي به ازاي هر کيلووات ساعت مصرف برق، 15.7 سنت به اضافه ماليات مربوطه را پرداخت مي‌کنند، همچنين آلمان با قيمت 15.22 سنت و انگلستان با فروش هر کيلووات ساعت برق به قيمت 14.16 سنت بيشترين قيمت برق را در سطح جهان دارند.

شهروندان کشور بلژيک، پرتغال و اسپانيا به ترتيب با پرداخت 11.17 سنت، 11.05 سنت و 11.04 سنت به ازاي هر کيلووات ساعت انرژي الکتريکي در جايگاه‌هاي بعدي قرار دارند، اين درحالي است که در سال گذشته ميلادي مشترکان صنعت برق در اسلوواکي به ازاي هر کيلووات ساعت مصرف برق 9.9 سنت و در آمريکا 9.43 سنت پرداخت کردند.

از سوي ديگر مصرف کنندگان برق در کشور‌هاي فرانسه، آفريقاي جنوبي، اتريش، لهستان، هلند، استراليا و جمهوري چک نيز بين 8 تا 8.9 سنت به ازاي هرکيلووات ساعت پرداخت مي‌کنند و کشور‌هاي کانادا با 7.23 سنت، فنلاند با 6.42 سنت و سوئد با 5.34 سنت نيز در جايگاه‌هاي بعدي قرار دارند.

گرچه در ايران ميانگين قيمت برق معادل 2 سنت به ازاي هرکيلووات ساعت انرژي است، اما بازهم مي‌توان پارامتر‌هايي را براي کاهش قيمت تمام شده برق لحاظ کرد.

با آغاز به کار دولت جديد، سياست‌هايي در جهت کاهش مصرف انرژي به ويژه در حوزه برق تصويب شده که در تابستان امسال نيز شاهد اجراي آن‌ها خواهيم بود. بر اين اساس تکاليف مرتبط با اجراي طرح‌هاي تشويقي در بخش‌هاي خانگي، صنايع و کشاورزي نيز آغاز مي‌شود.

پيش بيني مي‌شود با اجراي برنامه‌هاي تشويقي تابستاني شاهد روند نزولي مصرف در تمامي تعرفه‌هاي مشمول پاداش مشترکان برق باشيم و تابستان امسال همچون سال قبل بدون اعمال خاموشي در بخش‌هاي خانگي و تجاري با موفقيت پشت سر بگذاريم و اين صرفه جويي بتواند موتور محرکه‌اي براي به حرکت درآوردن چرخ‌هاي توليد متناسب با شعار سال حول محور رشد توليد باشد.