يکي از سيم هاي پرکاربرد و ضروري سيم افشان ارت است. در سيم کشي ساختمان و نيز تجهيزات برقي از سه رشته سيم استفاده مي شود: فاز، نول و ارت. شايد درباره ي سيم فاز و نول شنيده باشيد و از کارايي آن ها باخبر باشيد. در يک نگاه ساده سيم فاز جريان الکتريکي دارد و به اصطلاح سيمي برق دار است، ولي سيم نول سيمي بدون برق است و کار آن انتقال جريان الکتريکي در مدارها است. حال سؤال پيش مي آيد سيم ارت چيست؟ اگر با ما همراه باشيد در اين مقاله به پاسخ اين سؤال مي رسيم و به بررسي يک نوع مهم اين سيم يعني سيم افشان ارت مي پردازيم.

نکات مهم هنگام خريد سيم افشان ارت

 

سيم افشان ارت چيست؟

سيم افشان ارت يکي از دسته هاي مختلف سيم و کابل است، ارت(Earth) به معناي زمين مي باشد و نام ديگر آن سيم اتصال به زمين است. اين سيم جريان هاي اضافي الکتريکي را از سيم کشي ها خارج مي کند و با اين کار ايمني سيستم مدارهاي مختلف را فراهم مي کند. اگر که مي خواهيم از يک سيستم برق رساني به صورت ايمن استفاده کنيم، حضور سيم افشان ارت شرط چنين امري مي باشد. اين سيم يکي از انواع سيم ارت است و به خاطر افشان بودن هادي خود، در دسته سيم افشان نيز قرار دارد.

ساختار سيم افشان ارت

ساختار سيم افشان ارت از يک هادي و يک عايق شکل گرفته است، هادي اين سيم به صورت افشان است، به اين صورت که از چندين رشته ي نازک مسي تشکيل شده است، عايق اين سيم نيز از جنس پي وي سي(PVC) بوده و به رنگ سبز و زرد(شکل دو رنگ) مي باشد. ناگفته نماند اين سيم به دليل افشان بودن هادي خود، انعطاف پذيري بسيار خوبي دارد و به راحتي خميده و پيچيده مي شود.

سيم افشان ارت 1

ولتاژ نامي سيم افشان ارت

ولتاژ نامي سيم افشان ارت 450 / 700 ولت مي باشد.

دماي سيم افشان ارت

دماي سيم افشان ارت به نوعي تابع وارد کردن خميدگي به آن است، به اين شکل که اگر به اين سيم خميدگي وارد کنيم، محدوده ي دمايي قابل تحمل آن بين 5- تا 70+ درجه ي سانتي گراد است، و در صورتي که در حالت عادي باشد و به آن هيچگونه خميدگي وارد نشود، دماي بين 30- تا 80+ درجه ي سانتي گراد را مي تواند تحمل کند.

سيم افشان ارت چه کاربردهايي دارد؟

ضرورت وجود سيم افشان ارت در سيستم ها و وسايل برقي غير قابل انکار است. در دستگاه هاي الکترونيک و نيز مدار سيستم هايي که با برق کار مي کنند، همواره بارهاي الکتريکي اضافي دارند وجود دارد، اين سيم اين بارهاي اضافي الکتريکي را به زمين انتقال داده و از رخ دادن اتصالات و شوک هاي ناگهاني الکتريکي در تجهيزات و مدار سيستم هاي برقي پيشگيري کرده و مانع از بروز آتش سوزي، اتصالات و برق گرفتگي مي شود. در صورتي که در وسايل و نيز سيم کشي ها نقص و مشکلي و يا اختلالي به وجود بيايد، ممکن است در طي تماس داشتن و يا لمس کردن آن وسايل به برق گرفتگي دچار شويم، به اين علت که جريان اضافي برق در چنين مواقعي مي خواهد از بدن ما به عنوان راهي براي عبور و انتقال کردن استفاده کند. در اين صورت سيم افشان ارت به عنوان يک سيم محافظت کننده کارايي خود را نشان داده و در مسير اضافه جريان هاي برقي قرار گرفته و آن ها را به زمين منتقل مي کند و به اين ترتيب مانع از ايجاد برق گرفتگي مي شود.

سيم افشان ارت 2

سيم افشان ارت چگونه نصب مي شود؟

سيم افشان ارت روش نصب مخصوص به خود را دارد که با ديگر سيم ها متمايز است. اين روش به دو صورت است:

  • نصب با روش زمين عمقي
  • نصب با روش زمين سطحي

در ادامه به توضيح بيشتر اين دو روش مي پردازيم.

نصب با روش زمين عمقي:

در اين روش که روشي بسيار مرسوم است و علي الخصوص براي ساختمان ها کاربرد دارد، در ابتدا بايد چاهي به عمق 4 تا 8 متر حفر شود. اين چاه مي بايست در مکاني حفر شود که پايين ترين سطح در ساختمان را داشته باشد. پس از حفر چاه، در مرحله ي بعد به اندازه ي 20 ليتر محلولي که از ترکيب آب و نمک درست شده باشد، در ته چاه ريخته مي شود. سپس با گذشت 24 ساعت به اندازه ي 20 سانتي متر خاک رس در چاه ريخته مي شود. در مرحله ي بعد از اين، مخلوطي از بنتونيت و آب در کف چاه ريخته مي شود، در مرحله ي بعد سيم افشان ارت را به يک صفحه ي مسي جوش برنج و يا جوش نقره زده و سپس آن را در چاه قرار مي دهند. پس از آن يک لوله پليکا را نيز در آن قرار مي دهند که اين امر به منظور رطوبت رساني انجام مي شود. در آخرين مرحله نيز اطراف آن را با مخلوط بنتونيت و آب پر مي کنند، به اين ترتيب نصب زمين عمقي انجام مي شود.

سيم افشان ارت 3

نصب با روش زمين سطحي:

از اين روش به عنوان يک روش مرسوم و متداول زياد استفاده نمي شود. اين روش به اين صورت است که در مرحله ي اول يک چاه به عمق 80 سانتي متر حفر مي شود، در اين روش همانند روش عمقي، از صفحه ي مسي استفاده مي شود. براي اين روش يک يا چندين ميله ي فولادي با روکش مسي را در چاه نصب مي کنند و پس از آن چاه را پر مي کنند، در صورتي که زمين داراي رطوبت باشد، اول بنتونيت ريخته شده و پس از آن ماسه ي نرم را مي ريزند. در مناطقي که سرد باشد براي اينکه سيم افشان ارت يخ زده نشود، راهکار اين است که چاه را با عمق بيشتري حفر مي کنند.

براي خريد سيم افشان ارت مي توانيد به ايزي نور مراجعه کنيد. فروشگاه اينترنتي ايزي نور عرضه کننده ي انواع سيم و کابل از توليدکنندگان معتبر همراه با ضمانت است.