به گزارش برق نیوز، نگاهی به منابع تولید برق در جهان بیانگر آن است که ۴۵ درصد برق دنیا توسط نیروگاه‌های زغال سنگ و اتمی تولید می‌شود، در حالی که سهم این ۲ نوع نیروگاه در ایران کمی بیشتر از یک درصد است. همین مسئله سبب شده تا اتکای تولید برق ایران با گاز طبیعی افزایش یافته و بحران کمبود گاز در زمستان، صنعت برق کشور را هم به دردسر بیندازد. ریشه اجبار نیروگاه‌های به سوخت مایع نظیر گازوئیل و مازوت و افزایش آلودگی هوا همزمان با رخداد وارونگی هوا در فصل زمستان نیز در همین مسئله اتکا بیش از اندازه سبد سوخت نیروگاهی به گاز طبیعی نهفته است.

واکاوی ۲ چالش در توسعه نیروگاه‌های ایران

با توجه به نظر کارشناسان، توسعه نیروگاه‌های زغال سنگ و اتمی در ایران با ۲ چالش مواجه است. اولین چالش خلا فناوری توسعه این واحد‌های نیروگاهی است. در نیروگاه‌های ذغالسنگ، فناوری بویلر واحد‌های سوختی در ایران وجود ندارد و در نیروگاه‌های اتمی نیز فناوری راکتور‌ها در کشور توسعه پیدا نکرده است.

بسته دیپلماسی ایران و چین نیازمند تعریف و طراحی

با توجه به چالش‌های یاد شده انتقال فناوری و اتکا به رویه سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند زمینه شکوفایی نیروگاه ذغالسنگ و اتمی در حوزه انرژی ایران را فراهم کند. دری این میان، اتکا به ارتباط اقتصادی ایران و چین و توان بالای فناوری چینی‌ها در حوزه ساخت نیروگاه‌های اتمی و ذغالسنگ، قرارگیری این مسئله در بسته‌های اقتصادی ۲ کشور اهمیت بالایی دارد.

راهکار حل مسئله سوخت زمستان و آلودگی هوا چیست؟

بر اساس گزارشات موجود، طی سال‌های اخیر انتقال فناوری بویلر نیروگاه‌های ذغالسنگ از چین در دستور کار وزارت نیرو قرار داشته، اما کارشکنی یک پیمانکار در ایران و همچنین نبود انگیزه از سمت طرف چینی کار را متوقف کرده است. همچنین اخیرا سطحی از گفتگو‌ها میان متولیان انرژی اتمی ایران و چین برای توسعه نیروگاه اتمی در ایران آغاز شده، اما پیشرفت مطلوبی ندارد.

بر این اساس حرکت به سوی قراردادن محور توسعه نیروگاه ذغالسنگ و اتمی در بسته دیپلماسی ایران و چین و تعریف از انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری این ۲ نوع نیروگاه به عنوان یک انتفاع برای ایران در کنار پیگیری عالی‌ترین مقامات اجرایی ۲ کشور تنها راهکار توسعه این حوزه در صنعت انرژی ایران و حل مسائلی نظیر بحران سوخت زمستان و آلودگی هوا است.

*************

روشنایی تاثیر زیادی در زیبایی محیط اطراف دارد شما می توانید با مراجعه به سایت ایزی نور از قیمت انواع پنل سقفی روکار و محصولات روشنایی با خبر شوید و با خریداری محصولاتی همچون سیم و کابل ،پنل های سقفی، چراغ های دکوراتیو، ریسه ها و انواع لامپ، چراغ های دیواری مدرن و ... محیط دلپذیر و روشنی را برای کسانی که دوستشان دارید فراهم آورید.