سیم نسوز یکی از اجزای مهم صنعت برق در حوزه سیم و کابل می باشد، که تنوع بسیاری دارند. این محصول هم به صورت کابل تولید می شود و هم به صورت سیم در اختیار خریداران قرار می گیرد، به دلیل ویژگی منحصر به فردی که دارد در صنعت کاربردهای ویژه ای دارد، در مکان هایی مانند ریخته گری یا در صنعت جوشکاری سیم کشی ها به صورت سیم نسوز مورد استفاده قرار می گیرند، در این مقاله قصد داریم با انواع مختلف سیم نسوز و کاربردهای آن آشنا شویم با ما همراه باشید.

سیم نسوز و آشنایی با انواع مختلف آن

 

آشنایی با سیم نسوز و ویژگی های آن

سیم نسوز همان طور که از نامش پیداست سیمی است که در برابر حرارت مقاوم است،. این سیم مقاومت و تحمل بالایی در برابر حرارت و آتش دارد. سیم و کابل های دیگر سیم و کابل معمولی محسوب می شوند که در برابر حرارت مقاومت کمتری دارند و قابل اشتعال هستند. سیم نسوز سیمی منحصر به فرد است که نقطه ی ذوب بالایی دارد، و در برابر حرارت به سادگی تغییر شکل نمی دهد.

ساختار سیم نسوز

هادی سیم نسوز به صورت افشان است و از رشته های نازک تشکیل شده است. جنس این رشته های نازک از مس قلع اندود است. عایق این سیم از سیلیکون، سیلیکون و فایبرگلاس و یا سیلیکون و بافت فایبرگلاس است. از این دسته سیم، سیم های با عایق از نوع پی وی سی (PVC) نیز در بازار موجود است.

سیم نسوز 1

کاربرد سیم نسوز

سیم نسوز در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که مدار در معرض حرارت و گرما باشد، و امکان آتش سوزی وجود داشته باشد. در چنین مواردی این سیم در برابر خطرات احتمالی که بر اثر گرما و آتش رخ می دهد، مقاومت می کند. این سیم حتی اگر در معرض اشعه های گاما، فرابنفش و یا مادون سرخ قرار بگیرد، نیز مقاومت خود را حفظ می کند، و آسیب ناپذیر است. به دلیل ویژگی های گفته شده، از این سیم در صنعت جوشکاری، ریخته گری، برق کشی ساختمان، صنعت لوازم خانگی، صنعت خودروسازی، پتروشیمی، پالایشگاه ها، آزمایشگاه ها، مدارس و آموزشگاه ها، کارگاه ها، کارخانه ها، شبکه توزیع برق، حمل و نقل، راه آهن و مترو، هوافضا و هواپیما، صنایع پزشکی، صنایع نظامی، سایر صنایع و در کل در تمام مکان هایی که امکان حریق وجود دارد، استفاده می شود.

انواع مختلف سیم نسوز

سیم نسوز را بر اساس نوع عایقی که دارد، می توان به چهار دسته تقسیم بندی کرد. هر کدام از این سیم ها بر اساس عامل میزان تحمل دما، کاربرد مخصوص به خود را دارند. این چهار دسته عبارتند از:

  • سیم نسوز سیلیکونی
  • سیم نسوز پی وی سی (PVC)
  • سیم دو روکش نسوز
  • سیم دو روکش بافت نسوز

در ادامه به بررسی بیشتر هر کدام از سیم های ذکر شده می پردازیم.

سیم نسوز 3

سیم نسوز سیلیکونی

عایق این سیم از جنس سیلیکون (Silicone) است. سیلیکون یک نوع پلیمر است که دارای مقاومت در برابر حرارت بالا است. میزان دمایی که این سیم می تواند تحمل کند تا 200 درجه ی سانتی گراد است. البته این سیم تا دمای 250 درجه ی سانتی گراد را هم در یک مدت زمان کوتاه، می تواند تحمل کند.

سیم نسوز پی وی سی (PVC)

سیم نسوز پی وی سی، تحمل کمتری در مقابل حرارت دارد. این سیم عموماً برای دماهای زیر 100 درجه استفاده می شود. البته این نوع سیم تا 180 درجه سانتی گراد می تواند حرارت را تحمل کند، پس از آن به اشتعال می رسد.

سیم دو روکش نسوز

این سیم از دو عایق تشکیل شده است. عایق اول از جنس سیلیکون و عایق دوم از جنس فایبرگلاس (FiberGlass) یا فیبر شیشه است. این ویژگی ساختاری باعث می شود تا این نوع سیم، دمای تا 750 درجه سانتی گراد را تحمل کند.

سیم دو روکش بافت نسوز

ساختار عایق این سیم به این صورت است که عایقی از جنس سیلیکون، هادی آن را، به همراه یک پوشش بافت دربر گرفته است. این پوشش بافت از جنس فایبر گلاس است.

 سیم نسوز 2

مزایا

اصلی ترین مزیت این سیم میزان دوام و تحمل بالای آن در برابر حرارت و آتش سوزی است. علاوه بر این، استفاده از این سیم مزایای دیگری هم دارد. از جمله اینکه این سیم در برابر بالارفتن ولتاژ جریان برق، سرما، یخبندان، آفتاب، سایش، ضربه، رطوبت، اسید، چربی، روغن، غبار و غیره نیز مقاومت دارد. این سیم در صورتی که دچار حریق شود، دود کمتری نسبت به سایر سیم ها از خود آزاد کرده و البته این دود نیز گازی سمی نبوده، و موجب ایجاد خطر مسمومیت نمی شود.

معایب

البته این سیم در کنار مزایای زیادی که دارد، معایبی هم دارد. این سیم در محیط زیست بازیافت نمی شود، و این مسئله از نظر حفاظت از محیط زیست، یک ایراد محسوب می شود. مسئله ی دیگر اینکه این سیم قیمت بسیار بالایی دارد، و این عامل به خاطر جنس عایق آن است که از سیلیکون تشکیل شده است.

در پایان از شما تشکر می کنیم که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید. اگر قصد خرید سیم نسوز را دارید، ما به شما یک خرید خوب و مطمئن از فروشگاه اینترنتی سیم و کابل ایزی نور را پیشنهاد می کنیم. فروشگاهی شامل محصولات مختلف نظیر سیم نایلونی ، افشان، نیمه افشان ، ارت افشان و ... می باشد.