سیم ارت مفتول یکی از انواع سیم های ارت محسوب می شود. سیم ارت کلاً در دو مدل تولید می شود، افشان و مفتولی. تفاوت این دو مدل فقط در شکل هادی آن ها است، یکی به صورت افشان و دیگری به صورت مفتولی. ارت (EARTH) به معنای زمین است. دلیل نامگذاری این سیم به کاربرد آن برمی گردد؛ اتصال به زمین. در این مطلب با جزئیات بیشتری به این کاربرد می پردازیم، با ما همراه باشید.

آشنایی با سیم ارت مفتولی

 

ساختار سیم ارت مفتولی

ساختمان سیم ارت مفتولی از یک هادی مسی مفتولی تشکیل شده است، دور این مفتول مسی را یک عایق از جنس پی وی سی (PVC)، به رنگ سبز و زرد پوشانیده است. مفتول بودن این سیم باعث شده که این سیم خاصیت انعطاف پذیری کمتری داشته باشد. به این خاطر به آن سیم خشک نیز گفته می شود. به دلیل پی وی سی بودن جنس عایق آن، این سیم مقاومت خوبی در برابر رطوبت، گرد و خاک، حرارت، ضربه، ساییدگی و ... دارد.

کاربرد سیم ارت مفتولی

سیم ارت مفتولی یک نوع سیم ارت است، همه ی وسایل و تجهیزاتی که با نیروی برق کار می کنند، ممکن است به دلایل مختلف روزی دچار مشکلاتی در جریان برق شوند. یکی از این مشکلات نشتی جریان الکتریکی است. در سیم پیچی تجهیزات برقی، از جمله کلید و پریزهای برق، دوشاخه ها، یخچال، تلوزیون، اتو، لوازم برقی آشپزخانه و ... از سه نوع سیم استفاده می شود. فاز، نول و ارت. شاید تا به حال کمی از کاربرد سیم فاز و نول شنیده باشید، و یا اینکه کلمات فاز و نول به گوشتان خورده باشد.

سیم ارت مفتولی 2

از سیم ارت چه می دانید؟ به طور مختصر در یک مدار الکتریکی، سیم فاز سیمی دارای جریان برق و حمل کننده ی آن است، و سیم نول سیمی بدون جریان برق که با ایجاد یک مسیر بسته، باعث برگشت جریان برق شده و به این ترتیب باعث ایجاد یک مدار می شود. در کنار سیم فاز و نول از سیم ارت به عنوان تخلیه کننده ی بار الکتریکی اضافی یک مدار الکتریکی استفاده می شود. این سیم این بار اضافی را به زمین منتقل می کند، به همین سبب به آن سیم ارت یا سیم اتصال به زمین گفته می شود. استفاده از این سیم به سبب کاربرد آن ضروری است. به نوعی وجود چنین سیمی در مدار، نقش محافظت کننده از آن سیستم الکتریکی را ایفا می کند. این سیم با انتقال جریان اضافی الکتریکی، از وقوع اتصالی، آتش سوزی، برق گرفتگی و در نهایت آسیب رسیدن به مدار، پیشگیری می کند.

 

شما می توانید سیم ارت مورد نیاز خود و انواع سیم و کابل های مختلف را با کیفیت و قیمت مناسب، از طریق خرید از سایت فروشگاهی سیم و کابل ایزی نور با اطمینان تهیه کنید.