پروژکتور و روشنایی با آن

 

پروژکتور یا چراغ پروژکتور از جمله تجهیزات و وسایل نورپردازی است که برای داشتن روشنایی در ابعاد بیشتر به کار گرفته می شود. مسلماً برای نورپردازی در ابعاد وسیع، خریداری و استفاده از تعداد زیادی لامپ و چراغ های گوناگون به صرفه نمی باشد. پس بهتر است محصولاتی را جایگزین نمود که هم از نظر اقتصادی توجیه داشته باشد و هم از نظر عملکرد و بهره وری. یکی از ایده آل ترین این محصولات، چراغ پروژکتور می باشد، اگر شما قصد خریداری این محصول را دارید و یا مشتاق به دست آوردن اطلاعاتی از آن هستید، تا پایان این مطلب ما را همراهی نمایید.

پروژکتور و روشنایی با آن

 

پروژکتور و یک معرفی از آن

پروژکتور چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که پروژکتور یکی از محصولات روشنایی بوده که برای روشنایی و نورپردازی محوطه ها و فضاهای بسیار بزرگ مورد استفاده قرار گرفته و قابل استفاده برای نورپردازی فضاهای داخلی و بیرونی آن ها می باشد. این محصول دارای بدنه ی مستحکم در برابر عوامل بیرونی بوده و در ساختار آن از یک شیشه ی محافظ نیز استفاده شده است که علاوه بر محافظت از لامپ آن، موجب یکدست شدن پخش نور می شود.

کار پروژکتور چیست؟

کار پروژکتور در واقع روشن سازی فضاهای بسیار وسیع و بزرگی است که لامپ ها و دیگر انواع مختلف چراغ، کفاف روشنایی چنین فضاهایی را نمی دهد. این محصول به دلیل پخش نور وسیع و قابلیت تنظیم زاویه نور، انتخاب هوشمندانه ای برای محیط های دارای زمین ممتد و نیز فضاهای دارای سقف مرتفع می باشد. به عنوان مثال می توان به این مکان ها اشاره نمود:

  • استادیوم ها و زمین های ورزشی
  • گاراژ
  • پارکینگ
  • پمپ بنزین
  • اسکله ها، سواحل و بنادر
  • فرودگاه ها
  • کارخانجات
  • پارک ها و بوستان ها
  • شهربازی ها
  • آتلیه ها و استودیوها
  • سالن های نمایش
  • و ...

مزیت های پروژکتور

راجع به مزایای پروژکتورها در قیاس با دیگر محصولات روشنایی می توان مطالب زیادی ذکر کرد. ما در ادامه قصد داریم به برخی از مهم ترین این مزیت ها اشاره کنیم.

  • به کارگیری آن در کنار بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی در سطح شهر و جاده ها، باعث نمایان شدن بهتر و خوانایی بیلبوردها می شود.
  • به جای به کارگیری چندین لامپ کنار یکدیگر، می توان با استفاده از یک پروژکتور، روشنایی مورد نیاز محیط مد نظر خود را فراهم کرد.
  • این محصول دارای عمر بالایی بوده، و در نتیجه نیاز به تعمیرات مداوم ندارد.
  • می توان آن ها را به طرق مختلفی نصب کرد، از جمله دیواری، سقفی، ایستاده، نصب بر روی ستون و ...، همچنین برخی از مدل های آن برای استفاده در رقص نور مناسب می باشند.
  • از قابلیت پخش نور متقارن و یکدست برخوردارند. (البته برخی از آن ها نیز به طور ویژه قابلیت پخش نور نامتقارن را دارند)
  • به دلیل پایه ی نصب شده در آن، قابلیت تنظیم جهت را دارا هستند.
  • استحکام و دوام بالا از ویژگی های آن است که باعث می شود بتوان آن را در فضاهای باز بکار گرفت و نگران تماس آن با باران، آفتاب، گرما و سرما نبود.
  • در جاهایی همچون زمین های خاکی وسیع، زمین های فوتبال و بنادر می توان با اتصال چندین پروژکتور به یک ستون مرتفع، خوشه ای از نور یا همان برج نوری را فراهم کرد که محیط را تا ابعادی دور روشن می نماید.

پروژکتور و انواع آن

اگر بخواهیم پروژکتورها را بر اساس معیاری همچون کاربرد تقسیم بندی و معرفی نماییم، باید گفت که با این معیار نمی توان به دسته بندی ثابتی رسید، چراکه این محصول را می توان برای مصارف زیادی به کار گرفت که شرط آن وسعت فضا می باشد. البته می توان این محصول را با در نظر گرفتن نوع لامپ به کار رفته در آن تقسیم بندی نمود که با این معیار شامل پروژکتورهایی از قبیل LED، SMD، COB، فلورسنت، متال هالید و بخار سدیم و بخار جیوه می شود. در ادامه سه نوع مهم و پرطرفدار آن را که مصرف انرژی پایینی نیز دارند، به شما معرفی می کنیم.

LED

پروژکتور LED جزء آن دسته از محصولات روشنایی است که علاوه بر کارایی بسیار بالا، به دلیل استفاده از فناوری ال ای دی، دارای مصرف برق بسیار پایینی بوده و نیز پخش نور بسیار مطلوبی را دارد. این محصول روشنایی از مزیت های فراوانی برخوردار بوده که به ال ای دی بودن آن مرتبط می شود، و باعث شده جزء پرطرفدارترین نوع نورافکن ها باشد.

SMD

پروژکتور SMD از تعدادی چیپ تشکیل شده است که به صورت منظم و با فاصله ای مناسب و مرتب بر یک بورد الکتریکی لحیم کاری و نصب گشته اند. در نتیجه نور حاصل از آن بسیار منظم بوده و پخش نور مطلوبی را دارا می باشد، و البته در ظاهر نور ساطع شده از آن به صورت پخش شده دیده می شود.

COB

در نوع پروژکتور COB چیپ ها با فاصله ای مشخص به موازات هم قرار گرفته اند که این ویژگی باعث تمرکز نور و خیرگی نور به هنگام تابش می شود. البته توصیه می شود که آن را به شکل سقفی نصب نمایید، تا این خیرگی موجب آزار چشم نگردد. همچنین از لحاظ ظاهری نور پخش شده از آن به صورت متمرکز و به شکل نقطه ای نورانی دیده می شود.

خرید و قیمت پروژکتور

قیمت پروژکتور از مشخصات فنی آن پیروی می کند، و بر این اساس با توجه به نوع فناوری، شار نوری، رنگ نور، مدل و برند آن، قیمت ها تغییر می یابد. شما می توانید با در نظر گرفتن نیاز و بودجه ی خود اقدام به خریداری این محصول نمایید. همچنین برای اطلاع از قیمت های آن، این امکان وجود دارد که به سایت فروشگاه ایزی نور سر زده و یا با آن تماس حاصل فرمایید.

نتیجه گیری

پروژکتور یکی از پرطرفدارترین محصولات روشنایی است که به معرفی، انواع و کاربردهای آن در روشنایی بیرونی و داخلی پرداختیم. امیدواریم که این پست برای شما مفید بوده باشد.

به عنوان توصیه ی همیشگی گروه ایزی نور سعی نمایید که این محصول را از معتبرترین برندهای تولیدکننده صنعت روشنایی خریداری نمایید. فروشگاه ما این امکان را فراهم کرده که انواع پروژکتور را از بهترین برندهای صنعت برق و روشنایی از جمله مازی نور، گلنور، افراتاب، شعاع و ... تأمین و عرضه می نماید. تمامی این محصولات دارای ضمانت اصالت کالا و گارانتی می باشند. همچنین شما این امکان را دارید تا با شماره های ایزی نور تماس گرفته و در این باره هرگونه سؤالات خود را از کارشناسان ما پرسش نمایید.